اصلاحات در آی‌سی‌یو؛ ائتلاف شکست خوردگان و بی‌توجهی افکار عمومی به آنها


اصلاحات در آی‌سی‌یو؛ ائتلاف شکست خوردگان و بی‌توجهی افکار عمومی به آنها

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تحرکات اخیر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: جریان اصلاحات در آی‌سی‌یو است و بعد از شکستی که در انتخابات 1400 خوردند عملا به کما رفته‌اند لذا نیاز به ریکاوری دارند و اگر این اتفاق نیافتد به نظرم باید از صحنه سیاسی کشور کم کم خداحافظی کند.

اصلاحات در آی‌سی‌یو؛ ائتلاف شکست خوردگان و بی‌توجهی افکار عمومی به آنها

به گزارش راهبرد معاصر، این روزها خبرهای بسیاری از جریان سیاسی شکست خورده اصلاحات به گوش می رسد، خبرهایی مبنی بر تشکیل دولت در سایه برای تخریب دولت و بازگشت به قدرت آن هم در شرایطی که اصلاح‌طلبان عملا به سبب عملکرد بد و ناموفق گذشته و اخیر خود تعداد بسیاری از سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است. طیفی که با شکست در انتخابات و از دست دادن بسیاری از کرسی‌های سیاسی خود در حاکمیت حضور فعالی در دولت و مجلس ندارند.

از این روست که شاید سران این جناح سیاسی به فکر بازسازی تشکیلاتی خود و تلاش برای بازگشت به قدرت دارند و به همین سبب در ماه گذشته خبر تشکیل جلساتی از سوی سران این جریان سیاسی به گوش رسید که هر چند برخی تشکیل آن را غیر تشکیلاتی و صرفا تشریفاتی و من باب تجدید دیدار عنوان کردند اما برخی دیگر همچون طباطبائی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی این جلسات را تلاش سران اصلاحات برای احیای جمهوریت نظام دانستند. برخی هم آن را تلاشی توام با تشکیل اتاق جنگ علیه دولت به منظورعملیات تخریبی علیه دولت سیزدهم تفسیر کردند. برای تحلیل و بررسی بیشتر این موضوع با «حسین کنعانی مقدم»، فعال اصولگرا مصاحبه‌ای داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

کنعانی مقدم در گفتگو با «راهبرد معاصر» در پاسخ به تحلیل وضعیت اصلاح طلبان و تلاش برای تشکیل جلساتی برای بازیابی قوای از دست رفته گفت: قاعده این است که بعد از آنکه اصلاح طلبان در انتخابات شکست خوردند دولت در سایه تشکیل دهند، اما بحث این است که دولت در سایه را کسانی تشکیل می‌دهند که به دنبال کسب قدرت در دولت آینده بوده و قصد دارند به عنوان قدرت ورود پیدا کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه اکثر این آقایون اصلاح طلب امتحان خود را در ۸ سال دولت گذشته پس داده‌اند، نمی‌توانند ادعای دولتی بهتر از آنچه بودند را داشته باشند. به این لحاظ بیشتر این جلسات هماهنگی برای حضور پررنگ‌تر در صحنه سیاسی کشور و جلب اعتماد مردم است که به نظرم کار بسیار سختی را در پیش دارند.

او در پاسخ به اینکه در شرایطی که اصلاح طلبان سرمایه اجتماعی خود را از دست دادند چنین اقداماتی چقدر می‌تواند به احیای قوای این جریان سیاسی کمک کند؟ گفت: من معتقدم که اصلاح طلب‌ان هرآنچه در چنته داشته‌اند وارد عرصه سیاست کرده‌اند و نتیجه‌اش را همه دیده ایم و این شد که در انتخابات گذشته مردم استقبالی از آنها نکردند.

این فعال اصولگرا ادامه داد: به نظرم جریان اصلاحات به جای تعویض مهره‌ها باید گفتمانشان را تغییر دهند، گفتمانی که مردم آن را به عنوان یک گفتمان غالب و مورد قبول بپذیرند و برای رای دادن به آنها و رای به نامزدهایی که انتخاب می‌کنند پای صندوق‌های رای بیایند در این صورت انتخابات ۱۴۰۰ مجددا تکرار می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به چرایی تلاش جریان اصلاحات برای عملیات رسانه‌ای با رویکرد تخریبی علیه دولت سیزدهم یا در اصطلاح تشکیل اتاق جنگ علیه دولت، گفت: به نظرم اصلاح طلبان پیش از این تمام توانشان را برای تخریب آیت‌الله رئیسی در دوره انتخابات به کارگرفته بودند و نتیجه نداد! اکنون هم اگر به دنبال تخریب دولت و اقداماتش باشند کار بیهوده ای است چرا که امروز مردم در جایگاه قضاوت هستند و خود تغییر و تحولات را میبینند و قضاوت خواهند کرد.

کنعانی مقدم ادامه داد: بیشتر به نظر میرسد این روزها جریان اصلاح طلب باید برای اثبات خودشان حرکت و قدم هایی بردارند به طوری که مردم حرف‌‌هایی از آنها بشنوند که در دلشان بنشیند.

این فعال اصولگرا در ادامه افزود: این جریان سیاسی که در ۸ سال دولت آقای روحانی شکل گرفته مرجعیتی برای مردم ندارد که مردم بخواهند با استناد به حرفشان در خصوص عملکرد دولت سیزدهم قضاوت کنند که آیا دولت موفق است یا نیست؟

وی تاکید کرد: مردم خود در جایگاه قضاوت هستند و در رابطه با عملکرد دولت قضاوت خواهند کرد و قضاوتشان را در آینده خواهند دید.

کنعانی مقدم در پاسخ به اینکه جریان اصلاحات چقدر می‌تواند با این اقدامات از مرگ خود جلوگیری کند؟ افزود: به نظر می‌رسد جریان اصلاحات در آی‌سی‌یو است و بعد از شکستی که در انتخابات ۱۴۰۰ خوردند عملا به کما رفته‌اند لذا نیاز به ریکاوری دارند و اگر این اتفاق نیافتد به نظرم باید از صحنه سیاسی کشور کم کم خداحافظی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند