زمینی خالی به نام پالایشگاه آناهیتا!


زمینی خالی به نام پالایشگاه آناهیتا!

نزدیک به 15 سال از تصویب احداث پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای آناهیتای کرمانشاه می‌گذرد. پروژه‌ای که تاکنون دو بار هم کلنگ زنی شده، اما همچنان در حد یک زمین خالی مانده و راه به جایی نبرده است.

پالایشگاه 150 هزار بشکه ای آناهیتا کرمانشاه آذر 1385 و در جریان دور اول سفر استانی دولت وقت به کرمانشاه تصویب و شهریور1387 کلنگ احداث آن با حضور جمعی از مسئولین کشوری و استانی زده شد.

قرار بود این پروژه در زمینی به مساحت 571 هکتار در کیلومتر 15 جاده کرمانشاه به همدان احداث شود، اما پس از مدتی به دلایل مختلف از جمله مشکل تامین اعتبار، عملیات احداث آن متوقف شد.

شهریور 1394 بار دیگر با حضور وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی وقت کلنگ این پروژه به زمین زده شد و به مردم قول داده شد دیگر تعللی در کار نباشد و این طرح به نتیجه برسد، اما از آن زمان تا کنون نیز کار خاصی انجام نشده است.

مشکلات سهام‌داران و تامین اعتبار سد راه اصلی اجرای این پروژه در سال‌های اخیر بوده است، در ابتدای امر سهامداران این پروژه سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و گروه نفت(صندوق بازنشستگی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی ایران) هر یک به میزان 33.3 درصد بودند که به دلیل عدم تامین آورده تغییراتی در ترکیب سهام داران ایجاد شد.

اگرچه در همه این سال‌ها اخبار متعددی از این پالایشگاه بزرگ که امید اشتغالزایی برای تعداد زیادی از کرمانشاهیان است به گوش رسیده، اما آخرین خبر این بود که عملیات اجرایی این طرح نیمه اول امسال آغاز می شود.

بهزاد باباخانی معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه اردیبهشت امسال در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با پیگیری‌های استاندار وقت کرمانشاه این پروژه سال گذشته تعیین تکلیف و بخش عمده سهم آن به قرارگاه خاتم(ص) واگذار شد و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه خواهیم بود.

وی یادآور شد: بیش از 66 درصد سهام این پروژه در اختیار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و 33 درصد مابقی نیز در اختیار وزارت نفت قرار داشت، اما با توجه به اینکه وزارت کار تمایلی به انجام این پروژه نشان نداد، سهام آن در نهایت با پیگیری های بسیار به قرارگاه خاتم(ص) واگذار شد و اکنون قرارگاه تمایل زیادی برای راه اندازی این پروژه دارد و تجهیز کارگاه برای شروع عملیات اجرایی پروژه در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است بتوانیم بعد از شروع عملیات اجرایی، حدود دو سال و نیم دیگر شاهد بهره برداری از فاز اول این پروژه باشیم.

باباخانی با بیان اینکه پروژه پالایشگاه آناهیتا به پتروپالایش تغییر پیدا کرده، گفت: قرار است این پروژه در قالب ساخت پالایشگاه و پتروشیمی اجرایی شود.

اما اکنون سال 1400 در حال اتمام است و هیچ خبری از آغاز عملیات اجرایی آناهیتا نیست.

حالا نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از پیگیری جدی برای تعیین تکلیف پالایشگاه آناهیتا خبر می دهد و می گوید: به زودی جلسه‌ای در مجلس برای این موضوع برگزار خواهیم کرد.

محمد رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به 70 درصد سهام پالایشگاه آناهیتا به قرارگاه خاتم واگذار شده، اظهار کرد: قرارگاه خاتم پیمانکار است و سرمایه چندانی برای اجرای این طرح ندارد.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل کنونی این پروژه بحث تامین سرمایه گذاری آن است، خاطرنشان کرد: در تلاشیم از محل تهاتر نفت بتوانیم این طرح را اجرا کنیم، اما در حال پیگیری هستیم که آیا تهاتر نفت شامل پالایشگاه آناهیتا می‌شود، یا نه.

به گفته نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، راه دیگر این است که قرارگاه خاتم بخشی از سهام خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری واگذار کند تا بتواند تامین مالی برای اجرای پروژه را انجام داد.

رشیدی از پیگیری جدی برای تعیین تکلیف پالایشگاه آناهیتا خبر داد و افزود: به زودی در مجلس نیز جلسه‌ای با حضور وزیر نفت و فرمانده قرارگاه خاتم برای تعیین تکلیف پالایشگاه آناهیتا برگزار خواهیم کرد.

وی از این طرح به عنوان پروژه‌ای کلان و اثرگذار بر اقتصاد و اشتغالزایی کرمانشاه یاد کرد که سرمایه عظیم نزدیک به 120 هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی