خشکسالی‌های مداوم زندگی عشایر شاهرود را سخت کرد


خشکسالی‌های مداوم زندگی عشایر شاهرود را سخت کرد

شاهرود - ایرنا - رییس اداره امور عشایری شاهرود گفت: خشکسالی‌های مداوم و کم‌بارشی مناطق قشلاقی شرق استان سمنان موجب تاخیر در کوچ عشایری شده و زندگی آنها را به چالش کشیده است.

رضا نقی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کوچ عشایر به طور معمول هرساله از آبانماه آغاز می شود و تا اردیبهشت سال بعد ادامه دارد، افزود: برخی عشایر برای تامین خوراک دام ها، باقیمانده محصولات چاه های کشاورزی و سفالی ها را اجاره و استفاده می کنند تا کمتر به کوچ روی آورند.

وی با اشاره به اینکه فاصله قیمتی نهاده دامی دولتی و آزاد بسیار زیاد است، ابراز داشت: خوراک دام تخصیص یافته به قیمت دولتی برای دامداران کفایت نمی کند و باید از نهاده دامی فروش آزاد با قیمت گران تامین شود.

رییس اداره امور عشایری شاهرود با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری پنج هزار تن نهاده دامی برای سهمیه عشایر این شهرستان توزیع شد، ادامه داد: این میزان نهاده دامی را سه هزار تن جو و ۲هزارتن خوراک کنسانتره تشکیل می داد.

به گفته وی، خشکسالی‌های مداوم، کمبود نهاده دامی دولتی، ضعیف شدن دام ها، سقط جنین دام های مولد و تلفات دامی، از عوامل کاهش تولیدات عشایری بشمار می رود.

نقی زاده با بیان اینکه برخی عشایر با توجه به خشکسالی‌ها و گرانی نهاده دامی برای نگهداشت دام مولد خود به ناچار تعدادی از دام ها را به دلالان می فروشند، اظهار داشت: میانگین تولید شیر عشایر در شهرستان شاهرود یکهزار و ۳۹۳تن و تولید گوشت قرمز یکهزار و ۱۰۰ تن است که با بهبود وضعیت بارش ها و وضعیت صحراها این میزان تا سه برابر رشد خواهد داشت.

رییس اداره امور عشایری شاهرود ادامه داد: با توجه به نبود دسترسی آسان عشایر به نهاده دامی جو و نوسان قیمت، کنسانتره جایگزین بسیار مناسبی از نظر کمی و کیفی برای تامین خوراک دام محسوب می شود.

وی اظهار داشت: طبق آخرین آمارگیری در سال ۸۷ جمعیت عشایری شهرستان شاهرود ۵۶۴ خانوار معادل ۲ هزار و ۶۷۴ تن است، ۹ طایفه عشایری شهرستان دارای ۱۴۱ هزار و ۲۲۵ راس دام سبک، بیش از یکهزار راس دام سنگین و یکهزار و ۷۰۹ نفر شتر هستند.

رییس اداره امور عشایری شاهرود با بیان اینکه برای به روزرسانی آمار عشایر در کشور سامانه ثبت مبنایی تعریف شده است، تاکید کرد: عشایر در این سامانه ثبت نام می شوند و پس از راستی آزمایی ها تا اوایل سال جدید اطلاعات دقیق از آن استخراج خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند