وزیر کشور از تالاب بین‌المللی هامون بازدید کرد


وزیر کشور از تالاب بین‌المللی هامون بازدید کرد

زاهدان- ایرنا- وزیر کشور در ادامه سفر 2 روزه به سیستان و بلوچستان عصر امروز/ چهارشنبه/ از مرز، مسیر رودخانه هیرمند و تالاب بین‌المللی هامون به صورت هوایی بازدید کرد.

به گزارش ایرنا سردار احمد وحیدی وزیر کشور در سفری ۲ روزه به سیستان و بلوچستان در اولین برنامه ابتدا از اردوگاه نیاتک منطقه سیستان و سپس از مرز و مسیر رودخانه هیرمند و تالاب بین‌المللی هامون بازدید کرد.

تالاب یا دریاچه بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه‌های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است.

این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری (صابری) و هامون هیرمند تشکیل شده‌ که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند.

رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود آب به هامون است و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه رود، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان نیز به تالاب هامون می‌ریزند.

وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومترمربع است.

این تالاب از ۲ دهه پیش تاکنون بر اثر قطع جریان آب رودخانه هیرمند خشک و بستر آن به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

تحقق نیافتن حق آبه ایران از رودخانه هیرمند و عمل نکردن کشور افغانستان به معاهده مربوطه و قهر طبیعت عامل بروز خشکسالی ۲۰ ساله در منطقه سیستان است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فعالیت مدارس در سیستان وبلوچستان به صورت غیرحضوری انجام می شود