وزیر کشور از تالاب بین‌المللی هامون بازدید کرد


وزیر کشور از تالاب بین‌المللی هامون بازدید کرد

زاهدان- ایرنا- وزیر کشور در ادامه سفر 2 روزه به سیستان و بلوچستان عصر امروز/ چهارشنبه/ از مرز، مسیر رودخانه هیرمند و تالاب بین‌المللی هامون به صورت هوایی بازدید کرد.

به گزارش ایرنا سردار احمد وحیدی وزیر کشور در سفری ۲ روزه به سیستان و بلوچستان در اولین برنامه ابتدا از اردوگاه نیاتک منطقه سیستان و سپس از مرز و مسیر رودخانه هیرمند و تالاب بین‌المللی هامون بازدید کرد.

تالاب یا دریاچه بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه‌های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است.

این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری (صابری) و هامون هیرمند تشکیل شده‌ که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند.

رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود آب به هامون است و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه رود، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان نیز به تالاب هامون می‌ریزند.

وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومترمربع است.

این تالاب از ۲ دهه پیش تاکنون بر اثر قطع جریان آب رودخانه هیرمند خشک و بستر آن به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

تحقق نیافتن حق آبه ایران از رودخانه هیرمند و عمل نکردن کشور افغانستان به معاهده مربوطه و قهر طبیعت عامل بروز خشکسالی ۲۰ ساله در منطقه سیستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!