بازگشایی مرز «تیله‌کوه» سرپل‌ذهاب نقش مهمی در رونق تجارت کشور دارد


بازگشایی مرز «تیله‌کوه» سرپل‌ذهاب نقش مهمی در رونق تجارت کشور دارد

قصرشیرین- ایرنا- نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: بازگشایی مرز «تیله‌کوه» نقش مهمی در رونق تجارت کشور و ایجاد اشتغال برای سرپل‌ذهاب و منطقه دارد که طبق توافق با گمرک اقلیم کردستان عراق طی چند روز آینده مقدمات بازگشایی و فعالیت این مرز انجام می‌شود.

«شهریار حیدری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توافقات مهمی توسط امور مرزی ایران با کشور عراق در خصوص راه‌اندازی مرزها و مرز تیله کوه در سه سال گذشته حاصل شد.

وی افزود: بازگشایی مرز تیله کوه در جلساتی که با وزرای امور خارجه دولت گذشته و سابق پیگیری شد و در جلسه ای با «نیچیروان بارزانی» رییس دولت اقلیم کردستان عراق در این کشور قول مساعد وی برای بازگشایی مرز تیله کوه اخذ شد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ظرفیت‌های کنسولی در اربیل و سلیمانیه، برای این کار استفاده شد و در سفری که اخیرا به بغداد داشتم با رییس منافذ عراق جلسه سه ساعته برگزار شد و بازگشایی مرز تیله کوه نیز درخواست شد.

حیدری اظهار داشت: وزیر دارایی اقلیم کردستان عراق ابلاغیه ای صادر کرد که مرز تیله کوه بازگشایی شود و رییس گمرک اقلیم کردستان نیز روز گذشته با حضور در مرز تیله کوه با فرماندار سرپل‌ذهاب و مدیران مرتبط در استان جلسه ای برگزار کردند و توافق شد که ظرف روزهای آینده مقدمات بازگشایی و فعالیت این مرز انجام شود.

وی افزود: امید است مسوولان استانی زیرساخت های لازم برای راه اندازی مرز را سریع تر ایجاد کنند تا هرچه زودتر شاهد فعالیت بازگشایی این مرز باشیم.

حیدری اضافه کرد: بازگشایی مرز تیله کوه منجر به توسعه صادرات و کمک به وضعیت معیشتی مرزنشینان منطقه خواهد شد.

سال ۷۵ از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران با راه اندازی چند بازارچه مرزی در استان کرمانشاه موافقت شد که تیله کوه یکی از این مرزها بود.

شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت و ۴۸ کیلومتر مرز با عراق دارد.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز دارای ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)