کامیون امپاور بهمن دیزل؛ مشخصات فنی امکانات و قیمت در ایران
شرکت بهمن موتور، بهزودی پیشفروش یک کامیون چینی مونتاژ ایران را با قیمت سه میلیارد تومان آغاز میکند. این مدل 18 تنی، براساس محصولی از شرکت FAW عرضه میشود و امپاور نام خواهد داشت. اولین کامیونهای چینی بازار ایران، مدلهایی از دانگ فنگ مونتاژ سایپا دیزل بودند. شرکت سیبا هم در سالهای اخیر، چند مدل … The post کامیون امپاور بهمن دیزل؛ مشخصات فنی...
شرکت بهمن موتور، بهزودی پیشفروش یک کامیون چینی مونتاژ ایران را با قیمت سه میلیارد تومان آغاز میکند. این مدل ۱۸ تنی، براساس محصولی از شرکت FAW عرضه میشود و امپاور نام خواهد داشت.
اولین کامیونهای چینی بازار ایران، مدلهایی از دانگ فنگ مونتاژ سایپا دیزل بودند. شرکت سیبا هم در سالهای اخیر، چند مدل کشنده، کامیون و کامیونت ساخت فاو (FAW) را در ایران عرضه کرده است. بهمن دیزل، یکی از سهامداران اصلی سیبا موتور محسوب میشود.
تنوع محصولات بهمن دیزل در سالهای اخیر، افزایش داشته است؛ اما عمدهی این خودروها، مینیبوس، ون و کامیونت بودهاند. این مجموعه با مونتاژ کامیون امپاور BD 500، سال آینده وارد کلاس کشندههای تریلی با قدرت ۵۰۰ اسب بخار میشود و احتمالا، عرضهکنندهی قدرتمندترین کامیون ایران خواهد بود. بهمن موتور با مونتاژ خودروی بسترن B30 در سال ۱۳۹۶ همکار با فاو را آغاز کرد و حالا مونتاژ کامیونهای این برند چینی را ادامه میدهد.
گروه فا (تلفظ درست واژهی FAW) در سال ۱۹۵۳ با سرمایهگذاری دولتی بنیان نهاده شد و امروزه نیز، بخش اصلی سهام آن در اختیار دولت چین باقی مانده است. فاو دارای دو زیرمجموعهی عظیم خودروسازی است که شامل هونگچی و بسترن میشود. با توجه به اینکه سابقهی فاو، بیشتر بر ساخت کامیون و صنایع سنگین حمل و نقل استوار است، برند بسترن در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد تا کارخانهای مخصوص تولید خودروهای مدرن باشد. البته نباید فراموش کرد که شرکت هونگچی، از سالهای دههی ۵۰ میلادی فعال است و سواریهای تشریفاتی کلاس لوکس، تولید میکند.
فاو، هماکنون یکی از قدیمیترین سازندگان کامیون در چین محسوب میشود. این مجموعه در گروه خودروسازان بزرگ چین نیز قرار دارد و سالانه نزدیک به سه میلیون مدل سواری یا تجاری تولید میکند.
طراحی بدنه و نمای ظاهری امپاور BD 500
مسلما عملکرد فنی و تواناییهای مرتبط با حمل بار، بیش از ظاهر بدنه برای خریدار کامیونها و کشندهها اهمیت دارد؛ اما طراحی بیرونی و نمای کابین نیز برای استفادهی طولانیمدت توسط رانندهها مهم است.
امپاور BD 500، ظاهری الهام گرفته از کشندههای داف خصوصا سری DX دارد. چراغهای نصب شده در پایین بدنه، حس تهاجمی با خطوط خمیده دارند. کامیون جدید بهمن دیزل، در جلو پنجره و سپر اصلی، دارای پلاستیک سیاهرنگ است. البته ادوات فلزی هدایتکنندهی هوا در طرفین بدنه نزدیک شیشهی جلو، همرنگ بدنه هستند و ظاهر کامیون را بهبود میدهند؛ اما در مجموع نمیتوان طراحی بدنهی BD 500 را هماهنگ با کلاس جهانی دانست.
طراحی کابین و نمای داخلی امپاور BD 500
تقریبا تمام ادوات مرتبط با داشبورد و فرمان، از پلاستیک سخت ساخته شدهاند. این شرایط میتواند طول عمر تجهیزات در سالهای کار را افزایش دهد اما کیفیت مواد استفاده شده در آب و هوای گرم و مربوط نواحی جنوب ایران، به مرور زمان مشخص خواهد شد.
طرح کلی داشبورد با انحنای چشمنواز سرتاسری، حس خوبی به راننده میدهد. چیدمان کلیدها برای بهبود دسترسی نیز، راضیکننده به نظر میرسند. پشت فرمان، ساختار تخت با نمایشگر بزرگ برای کامپیوتر سفر وجود دارد که اطلاعات فنی را با وضوح مناسب به اطلاع راننده میرساند. دیگر مورد جذاب برای امپاور BD 500، نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب ماهوارهای است.
طراحی صندلیها برای جدیدترین محصول بهمن موتور، مناسب رانندگی در مسیرهای طولانیمدت به نظر میرسد و ظاهرا تفاوت چندانی با مدلهای اروپایی ندارد؛ هرچند که این مورد باید در درازمدت توسط رانندههای حرفهای قضاوت شود. دستهدندهی کوتاه و نزدیک صندلی، هماهنگ با فرم کلی داشبورد جایگذاری شده است و مسیر حرکت در کابین برای راننده را ساده میکند. امپاور BD 500، اتاق جادار با فضای راحت برای خواب دو نفر دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی امپاور BD 500
موتور کامینز (طراحی شرکت امریکایی CUMMINS) روی امپاور نصب میشود. این پیشرانهی ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱/۸ لیتر حجم دارد و ۴۹۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور بردقیقه تولید میکند. نهایت گشتاور امپاور، ۲۳۰۰ نیوتنمتر است که در ۱۱۰۰ دور بردقیقه ارائه میشود. سیستم سوخت رسانی این مدل، طراحی بوش آلمان و گیربکس اتوماتیک ۱۲+۲ نیز توسط ZF آلمان تامین شده است. فرمان ساچمه گردان هیدرولیکی هم طراحی بوش آلمان خواهد بود.
امپاور BD 500 در کلاس کشندههای ۱۸ تن ساخته میشود و ۷۳۰۰ کیلوگرم وزن خالص دارد. باک سوخت آلومینیومی این خودرو، ۹۴۰ لیتر شامل دو بخش ۵۵۰ و ۳۹۰ لیتری با مخزن ادبلو ۸۵ لیتری خواهد بود.
ادبلو یا مایع اگزوز دیزل (Diesel Exhaust Fluid DEEF) که در ایران و اروپا به نام ادبلو (Adblue) معروف شده، براساس استاندارد ISO 22241 محلولی با ترکیب اوره است که بهطور گسترده در خودروهای دیزل یورو ۵ و یورو ۶ استفاده میشود. این محلول یک مایع مصرفی در قسمت کاتالیست خودروهای دیزل است و میزان گازهای سمی اکسیدهای نیتروژن NOx را به میزان بسیار زیاد کاهش میدهد.
امپاور بهمن دیزل، یکی از معدود کشندههای مونتاژ ایران مجهز به ریتاردر خواهد بود. ریتاردر نصب شده روی امپاور BD500 ساخت ZF آلمان است و پنج حالت مختلف دارد.
ریتاردر تجهیزی مهم برای کمک به ترمزگیری کامیونهای سنگین و نیمه سنگین یا خودروهای دارای وزن بالا است. وقتی ریتاردر عمل میکند، صدایی شبیه به تخلیهی باد شنیده میشود. این بخش با نام ترمز کمکی نیز معروف است، چراکه مرتبط با لنتها نیست و از طریق اعمال نیروی بازدارنده روی قسمتهای فنی (مثل گیربکس) کار میکند. ریتاردر در کاهش سرعت نقش دارد و برای توقف کامل طراحی نشده است.
تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی امپاور BD 500
ترمز ضد قفل دیسکی پنوماتیک همراه با سیستمهای EBS و ASR و ESC، ترمز دستی پنوماتیک، فناوری هشدار حرکت بین خطوط LDWS، حفظ خودرو در سربالایی HAS، هشدار برخورد با اجسام در جلو FCWS، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، قفل دیفرانسیل، کروز کنترل و ریتاردر مهمترین آپشنهای فنی امپاور BD 500 هستند.
در بحث امکانات، جک برقی کابین، صندلی پنوماتیک راننده با قابلیت تنظیم ۶ جهت و گرمکن داخلی، یخچال، نمایشگر لمسی مولتی مدیا با رابط بلوتوث و USB، تهویه مطبوع خودکار، استارت بیرون کابین، بوق شهری و جادهای، آینهبغل دارای گرمکن، سیتم بخاری درجا و فرمان هیدرولیک بوش، روی امپاور BD 500 نصب میشوند. خریدار میتواند برای این کشنده، سیستم کولر درجا و نمایشدهندهی فشار باد تایر هم سفارش دهد.
قیمت نهایی و شرایط فروش امپاور BD 500 در ایران
بهمن دیزل، آستانه قیمت جدیدترین محصول خود را، دو میلیارد و ۹۵۰ میلیون توان اعلام کرده است. نوع پرداخت و اقساط احتمالی این مدل، قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به اطلاع عموم میرسد. اولین پیشفروش امپاور، شنبه ۱۴ اسفندماه آغاز خواهد شد.