بازارچه حرم بی بی حکیمه (س) در گچساران ساماندهی می شود


بازارچه حرم بی بی حکیمه (س) در گچساران ساماندهی می شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: به منظور ساماندهی بازارچه حرم بی بی حکیمه (س) در این شهرستان از استان کهگیلویه و بویراحمد غرفه های سیار کنونی جمع آوری و فروشگاه های ثابت احداث می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در گچساران، «ابراهیم قاسمی» گفت: به منظور ساماندهی بازارچه حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در این شهرستان از استان کهگیلویه و بویراحمد غرفه های سیار کنونی جمع آوری و فروشگاه های ثابت احداث می شود و انجام عملیات اجرایی ساخت و ساز سرامیک و نصب درب از مراحل نخست این طرح است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران اظهار کرد: ۹ غرفه مستقر در بازار حرم بی بی حکیمه با اولویت متقاضیان بومی منطقه آماده واگذاری به بخش خصوصی به صورت اجاره یک ساله است.

وی افزود: اجرای طرح ساماندهی بازار حرم بی بی حکیمه (س) به منظور زیباسازی فضای بازار حرم و افزایش اصول بهداشتی در دستور کار قرار گرفته است.

قاسمی از ممنوع شدن اسکان زائران در صحن و سرای بارگاه بی بی حکیمه (س) خبر داد و افزود: مسافران می توانند در محوطه پایین حرم یا اردوگاه اقامتی اسکان کنند.

وی با اشاره به قرار داشتن بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه گفت: ممنوعیت اسکان زائران در صحن و سرای حرم به منظور ایجاد نظم و افزایش امنیت مسافران انجام می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران خاطر نشان کرد: برنامه های نوروزی پذیرایی از زائران حرم بی بی حکیمه (س) با حفظ دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا از روز بیست و هشتم اسفند امسال در این مکان مقدس آغاز می شود.

حضرت بی بی حکیمه (س) دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم (ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا (ع) است.

بارگاه نورانی امامزاده حضرت بی‌بی حکیمه (س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری شرق روستای بی‌بی حکیمه (س) واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

این بقعه متبرکه در دامان کوه زرد و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

ﻣﺮﺣﻮم ﻋﻼﻣﻪ مجلسی (ره) ﻓﺮزﻧﺪان اﻣـﺎم موسی کاظم (ع) را ۳۹ ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﺮ ﺷﻤﺮده و ﺣﻜﻴﻤﻪ را یکی از آنان داﻧـﺴﺘﻪ و ﭼﻨـﻴﻦ فرموده است که در کوه های ﻣﺴﻴﺮ بهبهان زیارتگاهی اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺘﺴﺐ ﺑﻪ ﺣﻜﻴﻤﻪ ﺧـﺎﺗﻮن است و شیعیانی که در این مسیر رفت و آمد دارند آن را زیارت می کنند.

در زﻣﻴﻨﻪ ورود اﻳﻦ ﺑﺎﻧﻮی بزرگوار به ایران زمین روایت های متعددی نقل ﺷﺪه از ﺟﻤﻠﻪ اﻳﻦ ﻛﻪ نزدیک به یک ﺳﺎل ﭘﺲ از ﺳﻔﺮ ﺣـﻀﺮت معصومه (س) ﺑﻪ کشور ایران، جمعی از ﺧﺎﻧﻮاده اﻳﺸﺎن ﺑﻪ ﻗﺼﺪ زﻳﺎرت اﻣﺎم رضا(ع) از ﻣـﺴﻴﺮ ارﺟﺎن ﺑﻪ شیراز ﺑﻪ ﺳﺮپرستی اﺣﻤﺪ ﺑﻦ موسی (ع) ﺷﺎه ﭼﺮاغ به سوی ﻣـﺮو رﻫﺴﭙﺎر شدند.

از اﻓﺮادی ﻛﻪ در اﻳﻦ ﺳﻔﺮ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻨﺪ، می ﺗﻮان به ﺣﺴﻴﻦ ﺑـﻦ موسی (ع)، ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ موسی (ع) و ﺣﻜﻴﻤﻪ ﺑﻨﺖ موسی (ع) ﻛﻪ ﻫـﺮ ﺳـﻪ از ﻓﺮزﻧـﺪان اﻣﺎم ﻫﻔﺘﻢ ﺑﻮدﻧﺪ اﺷﺎره کرد.


اﻳﺸﺎن ﺑﺎ ﻋﺒﻮر از ﺷﻬﺮ ﺑﺎﺳﺘﻴﻦ وارد ﺷﻬﺮ ﻣﺘﺮوﻛﻪ ﻣﻴﺸﺎن ﻛﻪ تنگه ای ﻋﻈﻴﻢ و اﻣﻦ داشته می ﺷﻮﻧﺪ و ﺳﭙﺲ در ﻣﻜـﺎن کنونی سکنی میﮔﺰﻳﻨﺪ.

پایان پیام/630

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تفسیر و راز دیدن عدد 00:00 و زمان نفوذ فرشته ها در ایام هفته