زاینده‌رود باید در دهه اول فروردین ماه باز شود


زاینده‌رود باید در دهه اول فروردین ماه باز شود

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: اگر در چند روز ابتدایی سال جدید در شرق اصفهان بارندگی‌ها به میزان 20 میلیمتر باشد، با چند روز تأخیر می‌توان در همان دهه اول فروردین آب را باز کرد، در غیر این صورت در پنجم فروردین‌ماه کشت گندم حتماً نیاز به آب دارد.

حسین وحیدا در گفت‌وگو با ایسنا درباره زمان بازگشایی آب زاینده‌رود برای نوبت دوم کشت کشاورزان شرق اصفهان، اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدای سال جاری تاکنون بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود خوب و حتی بالاتر از نرمال است، اما در شرق اصفهان نه تنها بارش نداشتیم، بلکه متأسفانه با باد شدید همراه بودیم.

وی افزود: مطابق پیش‌بینی‌های هواشناسی از سه‌شنبه تا پنجشنبه این هفته شاهد باد شدید در شرق اصفهان هستیم که در این شرایط محصول گندم زودتر به آب نیاز خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان توضیح داد: به همین منظور قرار است چهارشنبه جلسه‌ای برگزار شود و درخواست داده‌ایم از اداره هواشناسی در این جلسه حضور یابند تا پیش‌بینی‌های دقیق هواشناسی برای چند روز ابتدای سال جدید مشخص شود.

وی تصریح کرد: اگر در چند روز ابتدایی سال جدید در شرق اصفهان بارندگی‌ها به میزان ۲۰ میلیمتر باشد، با چند روز تأخیر می‌توان در همان دهه اول فروردین آب را باز کرد، در غیر این صورت در پنجم فروردین‌ماه کشت گندم حتماً نیاز به آب دارد.

وحیدا گفت: روز چهارشنبه در جلسه‌ای بین آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان این موضوع مطرح و پیشنهاد این جلسه در کمیته سازگاری با کم‌آبی به‌صورت نهایی بررسی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه آب زاینده‌رود باید در دهه اول فروردین‌ماه جاری شود، گفت: هدف ما هدر دادن آب نیست، بلکه استفاده بهینه از آب برای کشت بهتر است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه روز گذشته ذخیره سد زاینده‌رود حدود ۲۱۹ میلیون مترمکعب بود و امروز شاید به ۲۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد، افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد اراضی شرق اصفهان به مساحت ۲۵ هزار هکتار زیر کشت گندم و غله رفته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)