واکنش های مغز در هنگام تغییر نظر از زبان محققان ایرانی دانشگاه آکسفورد و مونیخ


واکنش های مغز در هنگام تغییر نظر از زبان محققان ایرانی دانشگاه آکسفورد و مونیخ

دکتر بهادر بهرامی از دانشگاه مونیخ و علی محمودی از دانشگاه آکسفورد نشان دادند وقتی تحت تأثیر دیگران قرار می‌گیریم، چه اتفاقی در مغز می‌افتد.

واکنش های مغز در هنگام تغییر نظر از زبان محققان ایرانی دانشگاه آکسفورد و مونیخ
برخی اوقات افراد پس از کسب اطلاعاتی بیشتر از کسی یا چیزی، نظر خود را تغییر می دهند. این، نمونه‌ای از نفوذ اجتماعی است؛ اما زمانی که افراد بخاطر آنکه می‌خواهند از لحاظ اجتماعی پذیرفته شوند، نظر خود را مورد بازبینی قرار می‌دهند، محققان از این مسئله با عنوان «تأثیرات اجتماعی هنجاری» یاد می‌کنند. پیش از این مشخص نبود کدام مکانیسم عصبی در مفز سبب این مسئله می‌شود؛ اما حال محققان «دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ» در پژوهشی تلاش کردند به این مسئله پاسخ دهند.
دکتر «بهادر بهرامی» از گروه روانشناسی «دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ» (LMU) می‌گوید: این پرسش، در دنیای امروز [حضور]رسانه‌های اجتماعی [که اقدام به] دستکاری نظرات می‌کنند، مسأله‌ای مرتبط و به جاست؛ چرا که بسیاری از مردم برای ایجاد دیدگاه خود به نظرات دیگران اعتماد می‌کنند.

بهرامی به همراه دکتر «علی محمودی» از دانشگاه آکسفورد و شماری دیگر از محققان، به تحقیق در زمینه فعالیت‌های مغزی در زمانی که افراد تحت شرایطی قرار می‌گیرند و نظر خود را تغییر می‌دهند، پرداخت.

دکتر بهرامی می‌گوید: ما توانستیم نشان دهیم که مغز ما درگیری‌های اجتماعی و اختلاف نظر را از طریق همان ماشین عصبی که برای حل تعارض‌های درونی و ذهنی خودش استفاده می‌کند، حل می‌کند.

او می‌گوید: یک ناحیه خاص از مغز دو عامل را در نظر می‌گیرد: نخست اینکه چقدر به عقیده خود اعتماد داریم و دوم آنکه چقدر موظف هستیم با دیگران مؤدب باشیم.

وی همچنین می‌گوید: ما نشان دادیم مغز انسان زمانی احساس نیاز به رعایت ادب را می‌کند که با یک عامل انسانی و نه یک عامل مصنوعی (مانند هوش مصنوعی) در تعامل باشد.

گفتنی است نتایج این پژوهش در ماهنامه علمی «PLOS Biology» منتشر شده است.

منبع: پایگاه technology networks

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری