مازندران 1400 از نگاه ایرنا


مازندران 1400 از نگاه ایرنا

ساری – ایرنا – نگاهی به رخدادهای مهم و شاخص مازندران در آخرین سال سده چهاردهم خورشیدی مجموعه‌ای از خبرهای تلخ کرونایی، رخدادهای شیرین ورزشی، سفرهای مدیریتی، حاشیه‌های محیط زیستی و حوادث طبیعی، رویدادهای سیاسی و تغییرات مدیران را نشان می‌دهد که در این نوشتار بخشی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.  

به گزارش ایرنا، آخرین سال سده چهاردهم خورشیدی برای مازندران با خبرهای تلخ و شیرین زیادی گذشت. مرور تقویمی بر آن‌چه که در یک جامعه گذشت می‌تواند تصویری کلی وضعیت آن جامعه را نشان دهد و برای آیندگان ثبت کند. تصویری که از مازندران ۱۴۰۰ هم می‌توان ثبت کرد سهم عمده‌ای از تلخی‌های کرونایی دارد. بیشترین سهم تلخی‌های این سال مانند سال ۱۳۹۹ به خبرهای کرونایی بویژه در تابستان ۱۴۰۰ تعلق داشت و عمده خبرهای خوش مازندران هم مربوط به حوزه ورزش و افتخارآفرینی کشتی‌گیران مازندرانی بود.

مازندران در آخرین سال قرن اتفاقات زیادی را از سر گذراند. مانند سال ۱۳۹۹ با چالش سفرهای خطرساز کرونایی مسافران به این استان مواجه شد، موفقیت‌های ورزشکارانش به ثبت رسید، مسائل محیط زیستی متعددش خبرسازی کرد، ده‌ها مدیر استانی و شهرستانی تغییر کردند، نوسان‌های پرتعداد بازار را از سر گذراند، چهره‌های شاخصی در فرهنگ و هنر و ورزش و دانش را از دست داد و رویدادهای متعددی را پشت‌سر گذاشت تا در نهایت وارد قرن جدید شد.

به بهانه پایان سال ۱۴۰۰ و آغاز سده پانزدهم خورشیدی، با استناد به مطالبی که خبرگزاری ایرنا-مازندران از یکم فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۰ منتشر کرد، نگاهی تقویمی و رویدادی به مازندران ۱۴۰۰ داشتیم که به تفکیک ماه گردآوری شد.

فروردین

آخرین سال قرن برای مازندران مانند همه نوروزهای دو دهه اخیر با ورود و حضور مسافران آغاز شد. پس از این‌که نوروز ۱۳۹۹ با توقف سفرها همراه بود و آمار سفرها کاهش چشمگیری یافته بود، در نوروز ۱۴۰۰ بیش از ۳۳ میلیون تردد نوروزی در جاده‌های مازندران ثبت شد. اما برای دومین سال پیاپی مازندرانی‌ها مانند مردم سراسر کشور یک مهمان شوم و نحس ناخوانده دیگر هم داشتند؛ کرونا. سویه انگلیسی از آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ در مازندران جولان خود را آغاز کرد و از دومین روز سال نیز آمارهای کرونایی را در مسیر افزایشی قرار داد.

چهارم فروردین در حالی که مازندران روزهای گرمی را سپری می‌کرد و یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران بابت احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها هشدار داده بود و سه هکتار از جنگل‌های استان در آتش سوخت، تندباد ۱۰۸ کیلومتری مناطق مختلف این استان را درنوردید و به تعدادی از واحدهای مسکونی خسارت زد.

هشتم فروردین که نخستین برف سال ۱۴۰۰ مناطقی از مازندران را سفیدپوش کرد و سبب دور شدن آفات از باغ‌های مازندران شد، پرواز نوشهر-تهران پس از یک سال توقف از سر گرفته شد. در همین روزها با آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا، فضای اجتماعی مازندران مانند سراسر کشور کمی سمت و سوی انتخاباتی گرفت.

پرونده فصل صید ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ماهیان دریایی در مازندران پس از تمدید مدت صید تا ۲۵ فروردین در این روز بسته شد. صیادان مازندرانی در این فصل صید کاسبی پررونقی نداشتند و ۲۸ درصد کمتر از فصل صید قبلی ماهی صید کردند.

یکی از خبرهای توسعه‌ای مازندران در این ماه نیز تصویب نقشه راه رفع موانع تولید در مازندران بود که ۲۶ فروردین استاندار وقت مازندران اعلام کرد.

۲۷ فروردین نادر دست‌نشان اسطوره فوتبال باشگاه نساجی و چهره مشهور فوتبال مازندران بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

فروردین ۱۴۰۰ برای مازندران در حالی که با بستری ۴۴۱ بیمار مبتلا به کرونا آغاز شده بود، با آمار بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ نفری بستری‌شدگان مبتلا به کرونا و مرگ ۲۵۰ نفر بر اثر کرونای انگلیسی پایان یافت.

اردیبهشت

موج چهارم کرونا در نخستین روز اردیبهشت به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به پیک رسید و روند کاهشی آمارها آغاز شد. در این ماه دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران همراه با ۶ دانشگاه علوم پزشکی دیگر در کشور میزبان اجرای کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس تولید مشترک ایران و کوبا شدند و ۶ هزار سهمیه کارآزمایی برای مازندران در نظر گرفته شد.

هفتم اردیبهشت کلنگ ساخت پردیس سینمایی ایران در ساری به زمین زده شد تا بزرگترین پردیس سینمایی شمال کشور ساخته شود. البته پس از تخریب ساختمان قدیمی، تا پایان سال هیچ اقدامی برای ساخت پردیس سینمایی انجام نشد.

۹ اردیبهشت با دستور رئیس‌جمهور وقت مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب ساری به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی سد زارم‌رود مازندران نیز آغاز شد. در همین روز نخستین مرکز کاشت حلزون مازندران در دانشگاه علوم پزشکی بابل به بهره‌برداری رسید.

خبرهای مربوط به انتخابات شورای شهرها و روستاها در این ماه پرتعدادتر شدند. پس از بررسی صلاحیت دو هزار و ۲۲۸ نفر از ۶۲ نقطه شهری مازندران، در نهایت صلاحیت یک‌هزار و ۳۷۲ نفر تایید شد. همچنین قرار شد که انتخابات شورای شهر ساری به صورت تمام الکترونیک برگزار شود.

اعمال مربوط به شب‌های ماه مبارک رمضان و بویژه شب‌های قدر در این ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برنامه‌ریزی‌تر و گسترده‌تر از ماه مبارک رمضان در سال ۱۳۹۹ در سراسر مازندران برگزار شد.

با این که سفر به مازندران در عید فطر ممنوع اعلام شده بود، سفرها به مازندران انجام شد و هشت هزار و ۵۰۰ خودرو در مبادی ورودی مازندران جریمه شدند.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

۱۵ اردیبهشت وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراتب ثبت ۶ اثر تاریخی کافِرکِلی روستای آب اسک، بانک کشاورزی رامسر، بانک ملی مرکزی بابلسر، دبیرستان امام خمینی(ره) رامسر، سردر میانکت بابل و محوطه پی‌لرگ نوشهر را به استاندار مازندران ابلاغ کرد.

۱۹ اردیبهشت معاون عمرانی استاندار از اختصاص دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث خط دوم انتقال گاز به غرب مازندران خبر داد. در همین روز استاندار مازندران که با انحلال شورای پنجم ساری در سال ۱۳۹۹ به عنوان قائم‌مقام این شورا مسئولیت انتخاب شهردار را به عهده داشت، پس از پایان دوره سه ماهه سرپرستی حمیدرضا مرادی بر شهرداری ساری، جواد طالبی که ریاست سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران را به عهده داشت به عنوان سرپرست شهرداری مرکز استان معرفی کرد. ۲۰ اردیبهشت

نخستین غریق‌های دریای مازندران در سال ۱۴۰۰ دو جوان غیربومی بودند که صبح ۱۹ اردیبهشت در محدوده شهرستان بابلسر وارد دریا شدند و جان باختند. ۲۲ اردیبهشت ساخت نخستین مرکز زنجیره کامل پرورش ماهیان خاویاری مازندران آغاز شد. در آخرین روزهای اردیبهشت گرمای شدید تابستانی مازندرانی‌ها را کلافه کرد. تا جایی که دمای هوا در برخی مناطق استان به ۴۰ درجه نیز رسید.

۲۹ اردیبهشت با حضور استاندار وقت مازندران نخستین اسکله گردشگری مازندران در ساحل رامسر به بهره‌برداری رسید. همزمان با این طرح پنج طرح دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ملاصدرا، استانداردسازی باشگاه شهید صدر سادات‌شهر، مسکن مهر ۶ رامسر، پردیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در رامسر و خانه جوان رامسر نیز به بهره‌برداری رسید. یک روز بعد نیز پنج طرح تولیدی در تنکابن به بهره‌برداری رسید.

۳۰ اردیبهشت مهرالله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش به بابلسر و بهنمیر سفر کرد و بازدیدی از پروژه‌های نیمه کاره آموزش و پرورش در این منطقه داشت.

خرداد

خرداد با سردرگمی مشترکان برق مازندران به دلیل قطعی‌های مکرر و بدون اطلاع قبلی و برنامه‌ریزی برق آغاز شد. خاموشی‌هایی که تا اواخر تابستان ادامه داشت و به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده بود. این خاموشی‌ها بر صنایع و کسب و کار استان و حتی وضعیت ترافیکی شهرها به دلیل خاموش شدن چراغ‌های راهنما نیز تاثیر منفی قابل توجهی گذاشت.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

با این که روند شیوع کرونا در مازندران طی دو دهه نخست خرداد کاهشی بود، اما برپایی تجمعات و مهمانی‌ها و حضور مسافران نگرانی‌هایی را بابت شیوع احتمالی موج پنجم کرونا در این استان ایجاد کرده بود.

ساخت یک‌هزار واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام(ره) مازندران در سومین روز خرداد همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفان کشور آغاز شد. در همین روز علی‌اصغر مونسان وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مازندران برای افتتاح ۷۸ طرح گردشگری به مازندران سفر کرد. مونسان پس از بازدید از مسجد تاریخی فرح‌آباد ساری و افتتاح یک مرکز پذیرایی بخش خصوصی، دبیرخانه کمیته گردشگری شهر خلاق رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ را افتتاح کرد. همزمان با حضور وزیر میراث فرهنگی، ساختمان‌های چهارگانه موزه‌ای بوستان ولایت ساری از سوی شهرداری به اداره کل میراث فرهنگی واگذار شد.

سوم خرداد در فضای مجازی مازندران و برخی رسانه‌ها تصویری از یک اسکلت منتشر شد که برخی افراد مدعی شده بودند اسکلت موجودی شبیه به اژدهاست. اما این ادعا با بررسی‌های کارشناسان حفاظت محیط زیست تکذیب شد و عنوان شد که این اسکلت متعلق به سگ‌سانان است.

از هفته دوم خرداد فضای اجتماعی استان با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات حال و هوای انتخاباتی بیشتری گرفت. فعال شدن ستاد مرکزی انتخاباتی حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان نخستین ستاد انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز این فضای انتخاباتی را تشدید کرد. ۹ خرداد نیز با توجه به داغ شدن تنور انتخابات به ویژه برای شورای شهرها و روستاها، شعب ویژه جریام انتخاباتی در مازندران تشکیل شد. در ایام انتخابات چند پرونده‌ تخلف انتخاباتی نیز تشکیل شد.

۱۰ خرداد باستان‌شناسان در غار هوتو نشانه‌هایی از انسان شکارگر دوران باستان را کشف کردند که به گفته آن‌ها تنها نشانه در نوع خود در ایران به شمار می‌رود. در این روز رهاسازی ۷۰۱ میلیون قطعه بچه‌ماهی سفید در ۳۱ رودخانه شیلاتی منتهی به دریای مازندران نیز آغاز شد.

۱۳ خرداد دانشکده پردیس بین‌الملل رامسر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور پیشین و رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه افتتاح شد. نوبخت در این سفر دانشگاه ملاصدرای رامسر را نیز افتتاح کرد و از چند پروژه زیرساختی غرب مازندران بازدید داشت.

۱۵ خرداد تعدادی از اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای مازندران در اعتراض به تایید صلاحیت تعدادی از نامزدها در هیئت مرکزی نظارت از مسئولیت خود استعفا دادند. استعفایی عجیب و کم‌سابقه که دقیقا دو روز پیش از اعلام نهایی اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده رسانه‌ای شد. از ۲۰ خرداد تبلیغات نامزدهای انتخابات شورای ششم آغاز شد و فضای انتخاباتی در شهرها و روستاهای مازندران داغ‌تر شد.

۲۵ خرداد مرکز رشد و نوآوری آمل با رونمایی از چند محصول دانش‌بنیان این مرکز در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

۲۸ خرداد انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا و سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار شد. در حالی که شمارش آراء صندوق‌های دستی پایان یافت و نتیجه انتخابات شورای شهرهای مختلف مازندران و سراسر کشور مشخص شد، طولانی شدن تجمیع آراء انتخابات شورای شهر ساری که به صورت الکترونیک برگزار شده بود شائبه‌هایی را ایجاد کرد. در نهایت ۳۰ خرداد نتیجه انتخابات شورای شهر ساری اعلام شد. ۱۹ زن در شهرهای مازندران منتخب مردم در شورای شهر شدند. مازندرانی‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای مجل خبرگان آیت‌الله سید صادق پیشنمازی را انتخاب کردند. همچنین ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری در مازندران به حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رأی دادند.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

تیر

تیرماه برای مازندران آغاز سیاه‌ترین روزهای کرونایی بود. آمارهای کرونایی با سویه دلتاکرونا از دو روز پایانی خرداد نرم و آهسته در روند صعودی قرار گرفتند و با آغاز تیر نیز این روند به مرور سرعت بیشتری گرفت. از هفته دوم تیر نیز سرعت افزایشی شدن آمارها و تعداد مرگ‌های کرونایی در استان بیشتر شد. در آخرین روزهای تیرآمارهای کرونایی مازندران از پیک‌های سوم و چهارم هم سبقت گرفت و تعداد مجموع بستری‌شدگان از مرز دو هزار نفر گذشت.

این ماه برای ورزش مازندران با قهرمانی تیم امید نساجی در لیگ برتر فوتبال امیدهای کشور آغاز شد. یکی از خبرهای پربازدید مازندران در ابتدای تیر نیز مطرح شدن شایعه فعال شدن قله دماوند بود که بر اساس انتشار ویدئویی از خروج بخار از دهانه این قله شکل گرفته بود. اما کارشناسان زمین‌شناسی گفتند که این پدیده عادی است و دماوند فعال نشده است.

در دومین روز تیر ثبت ملی ۱۰ میراث ناملموس مازندران از سوی وزیر میراث فرهنگی به استاندار وقت مازندران ابلاغ شد.

نخستین عمل کاشت حلزون در مازندران در مرکز کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی بابل که ۹ اردیبهشت به بهره‌برداری رسیده بود، پنجم تیر با موفقیت پایان یافت و مازندران رسما به جمع استان‌های انجام دهنده عمل کاشت حلزون پیوست.

ششم تیر مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی کشور برای انتخاب ملی‌پوشان در المپیک توکیو در چالوس آغاز شد. در همین روز به مناسبت هفته قوه قضاییه ۱۰ زندانی جرائم غیرعمد مازندران با کمک ستاد دیه آزاد شدند.

در این روزها یکی از بحث‌های داغ جامعه و خانواده‌های دارای دانش‌آموزان پشت‌کنکوری، چگونگی برگزاری کنکور با توجه به شیوع کرونا بود. در نهایت قرار شد داوطلبان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری و همچنین پس از تب‌سنجی وارد جلسه کنکور شوند.

هفتم تیر نمایندگان دفتر برنامه عمران سازمان ملل متحد (یو ان دی پیUNDP ) در ایران به منظور بازدید از برخی اقدامات در حال انجام مازندران برای حل معضل زباله به این استان سفر کردند.

در هفته دوم تیر انتشار تصاویری از ساخت و ساز در تالاب نفتی فرح‌آباد ساری مورد توجه کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها قرار گرفت و پس از ورود جدی و فوری مسئولان، عملیات ساخت و ساز در این تالاب متوقف شد.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

پرونده طولانی و جنجالی وقف جنگل‌های آق‌مشهد ساری در هفته دوم این ماه با حکم نهایی دیوان عالی کشور مبنی بر اعاده جنگل‌های آق‌مشهد ساری به عرصه‌های ملی کشور و رفع وقف این جنگل‌ها برای همیشه بسته شد.

دوازدهم تیر تیم فوتسال زندی‌بتن کلاردشت توانست مجوز صعود به لیگ برتر فوتسال کشور را کسب کند تا مازندران پس از حدود ۱۵ سال دارای دو تیم در لیگ برتر فوتسال کشور شود.

۱۳ تیر سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید از کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده به عنوان نخستین آتشکده دوره ساسانی و پساسانی مازندران در تپه‌کلا از توابع روستای ارفه‌ده شهرستان سوادکوه خبر داد.

دستگیری دو مدیر منابع طبیعی غرب مازندران به اتهام ارتشاء، تصرف اراضی ملی و تضییع حقوق بیت‌المال نیز از خبرهای پربازدید مازندران در تیر ۱۴۰۰ بود. یک روز بعد نیز رئیس‌کل دادگستری مازندران از دستگیری یک مدیرکل استانداری این استان به اتهام دریافت رشوه و سوءاستفاده از مقام دولتی خبر داد.

در چهاردهمین روز تیر دمای هوای مازندران در برخی مناطق این استان از ۴۰ درجه هم فراتر رفت و سبب شکسته شدن رکورد مصرف برق در مازندران و اعمال اجباری یک‌هزار مگاوات خاموشی شد.

۱۷ تیر ماه فرهود جلالی کندلوسی، فعال فرهنگی و مدیر موسسه فرهنگی هنری پارپیرار و چهره اثرگذار فرهنگ و هنر بومی مازندران و پایه‌گذار احیاء سنت‌ها و جشن‌های آیینی مازندران بر اثر عارضه قلبی در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

بیستم تیر هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات کشور صحت انتخابات شوراهای مازندران را تایید کرد. ۲۴ تیر همراه با بهره‌برداری از چند پروژه زیرساختی و سرمایه‌گذاری در استان، سالن ورزشی ۶ هزار نفری ماهفروجک ساری پس از ۱۶ سال از کلنگ‌زنی با حضور ویدئوکنفرانسی رییس‌جمهور وقت به بهره‌برداری رسید.

۲۶ تیر رانش زمین و سیلاب در سوادکوه خساراتی را به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی وارد کرد و باعث بروز اختلال در تردد خودروها در برخی مسیرها شد. از این روز قیمت نان در مازندران بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت.

یکی از رخدادهای قابل توجه مازندران در مرداد ۱۴۰۰، اعلام رد صلاحیت پنج منتخب شورای ششم شهرهای مازندران از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و با امضای مصطفی میرسلیم نائب‌رئیس این هیئت بود که ۲۹ تیر ابلاغ شد. طبق این نامه سید ذوافقار شریفی و سبحان بخشی موسی‌کلایی از شورای شهر ساری، صابر سام دلیری از شورای شهر چالوس، فرهاد کریمایی از شورای شهر کلاردشت و محمدرضا خاکپور از شورای شهر امام‌زاده عبدالله آمل با این که در انتخابات حضور داشتند رد صلاحیت شدند. البته این اعضا پس از این ابلاغیه پیگیری‌هایی انجام دادند و پس از چند هفته توانستند عضویت خود را در شورا اثبات کنند و تاییدیه برای حضور در شورای شهر را بگیرند.

طی دو روز ۲۹ و ۳۰ تیر پنج نفر در آب‌های ساحلی مازندران غرق شدند و دو حادثه دریایی در مازندران ثبت شد. ۲۹ تیر در ساحل تنکابن پای یک نفر بر اثر برخورد با پره قایق موتوری قطع شد و روز ۳۰ تیر بر اثر برخورد قایق موتوری با یک نفر در آب، فرد حادثه دیده جان باخت. ۳۰ تیر واژگونی اتوبوس مسیر تهران - گرگان در منطقه پنجاب جاده هراز سه کشته و ۳۳ مصدوم بر جای گذاشت.

مرداد

مرداد سیاه مازندران با استمرار روند عجیب و فوق بحرانی کرونایی این استان آغاز شد. تا جایی که بخش‌های مختلف بیمارستان‌های مازندران کم‌کم در تصرف کرونا قرار گرفت و به بیماران کرونایی اختصاص داده شد. در روزهای ابتدایی مرداد شمار بیماران سرپایی کرونایی در مازندران از مرز هشت‌هزار نفر عبور کرد. چهارم مرداد هم دانشگاه علوم پزشکی مازندران رسما وضعیت کرونایی استان را فوق‌حاد اعلام کرد تا شرایط وخیم کرونایی استان را برای مردم تبیین کند. ۲۱ مرداد نیز تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران به ۴۰۷۶ نفر رسید که بیشترین آمار بستری‌شدگان کرونایی مازندران از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون محسوب می‌شود. اما پس از آن روند کاهشی آمارهای کرونایی استان آغاز شد.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

در عین حال واکسیناسیون نیز در مازندران با سرعتی متوسط در حال انجام بود. ۳۳ مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا طی این روزها در مازندران فعال بودند. دلتاکرونا پس از چند هفته جولان بی‌رحمانه در مازندران، رکورد ۱۰۲۹ مرگ کرونایی طی یک ماه را در مرداد برای مازندران ثبت کرد و سیاه‌ترین ماه این استان را طی سال‌های اخیر رقم زد.

در دومین روز مرداد فاز نخست تصفیه‌خانه آب و خط آبرسانی به بابل ، بابلسر ،چهار شهر و ۵۷ روستا با جمعیت تقریبی ۶۰۰ هزار نفر با حضور ویدئو کنفرانسی رییس‌جمهور وقت افتتاح شد و تأمین آب شرب بابل و بابلسر پایدار شد. دو طرح بیمارستانی مازندران شامل بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی طبی کودکان ماهک ساری و ساختمان کلینیک فوق تخصصی طوبی ساری که ساخت هر دو از سال ۱۳۹۴ آغاز شده بود نیز ۹ مرداد، با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

سیلاب تابستانی در نهمین روز مرداد به تعدادی از واحدهای مسکونی بخش بلده شهرستان نور خسارت زد. بسته شدن راه اصلی بخش کجور، تلف شدن ۷۰۰ رأی دام سبک و سنگین در نوشهر، تخریب دو دهانه پل موقت در سوادکوه شمالی، خسارت به ۲۵ روستای بابل، خسارت به ۳۰ واحد مسکونی در منطقه دوهزار تنکابن، خارج شدن تصفیه‌خانه کلاردشت از مدار آب‌رسانی و آب‌گرفتگی چند روستای سوادکوه از پیامدهای این سیل تابستانی بودند. این سیل بیش از ۴۳۷ میلیارد تومان به مازندران خسارت وارد کرد. یکی از خسارت‌های جدی سیل مرداد ماه، از بین رفتن نتایج سال‌ها پژوهش مرکز تحقیقات ماهیان سردابی کشور در منطقه پرده‌سر تنکابن و نابودی عمده تجهیزات تخصصی و همه گونه‌های نگهداری شده در این مرکز بود.

بارندگی‌های شدید تابستانی سبب شد که ۱۲ مرداد ریزش کوه با حجم بسیار بالایی از سنگ‌های بزرگ و کوچک در هفت نقطه از جاده هراز رقم بخورد و سبب بسته شدن این جاده شود.

۱۴ مرداد اعضای شورای ششم شهر ساری در نخستین جلسه رسمی‌شان و پس از مراسم تحلیف، محمدحسین قبادی را به عنوان سرپرست شهرداری ساری معرفی کردند. در همین روز آرزو طبری شاهاندشتی به عنوان سرپرست شهرداری گزنک معرفی شد و نخستین شهردار زن مازندران لقب گرفت. عباس صالح‌زاده نیز که شهردار قائمشهر بود، با رأی اعضای شورای ششم به عنوان سرپرست شهرداری تا زمان انتخاب شهردار جدید ابقا شد. اما اتفاق عجیب مدیریتی مازندران در مرداد این بود که اعضای شورای شهر ساری سه روز بعد از برکناری جواد طالبی و انتخاب محمدحسین قبادی به عنوان سرپرست شهرداری مرکز استان، با لغو مصوبه خود و برکناری محمدحسین قبادی، جواد طالبی را بار دیگر به عنوان سرپرست شهرداری معرفی کردند.

برگزاری مسابقات المپیک توکیو در این ماه و حضور پنج کشتی‌گیر از مازندران در این رقابت‌ها حال هوای تلخ کرونایی مازندران در این ماه را تا حدودی تعدیل کرده بود. افتخارآفرینی سه کشتی‌گیر مازندرانی یعنی حسن یزدانی، امیرحسین زارع و محمدهادی ساروی در المپیک و کسب دو مدال نقره و یک برنز نیز این حال و هوای پرهیجان ورزشی رادر مازندران تکمیل کرد.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

۱۶ مرداد پروفسور عطاءالله قبادیان سوادکوهی پژوهشگر چهره دانشگاهی بین‌المللی حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در سن ۸۷ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

در هجدهمین روز مرداد، پروژه مهار نشتی سد لار و و بازگرداندن آب لار از منطقه پلور به تهران رسانه‌ای شد و مورد توجه و اعتراض کاربران در فضای مجازی مازندران قرار گرفت.

۱۹ مرداد نقص فنی ترانس برق پست شهید شاکری قائمشهر، خاموشی بیش از هفت ساعته را در بخش‌های زیادی از این شهر به دنبال داشت. ۲۰ مرداد نیز آتش‌سوزی در سه نقطه از جنگل‌ها و مراتع شهرستان بهشهر شامل جنگل‌های آسیابسر، جنگل‌کاری زاغمرز در نزدیکی میانکاله و همچنین مراتع و عرصه‌های جنگلی سرخ‌گریوه در محدوده مرزی مازندران و گلستان رخ داد که با حضور نیروهای حفاظت منابع طبیعی دو استان گلستان و مازندران و اعزام بالگرد به مناطق صعب‌العبور پس از چند ساعت مهار شد.

۲۵ مرداد میرعبدالله سیار کاوردی نویسنده، شاعر و پژوهشگر مازندرانی ادبیات پس از چند سال جدال با بیماری درگذشت.

در این ماه برای دومین سال پیاپی مجالس عزای ماه محرم زیر سایه کرونا و به صورت محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

کسب پنج مدال طلا توسط کشتی‌گیران مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران در مسابقات جهانی جوانان که هفته پایانی مرداد در روسیه برگزار شد و منجر به قهرمانی ایران در این مسابقات شد، یکی از رخدادهای تاریخی کشتی مازندران و ایران بود.

۲۹ مرداد قطعه پایانی محور بابلسر به بهنمیر معروف به جاده نیروی هوایی به طول ۲ کیلومتر پس از سه دهه انتظار با حضور فرمانده پدافند هوایی ارتش بازگشایی شد.

شهریور

ششمین ماه سال با وقوع یک سیلاب تابستانی دیگر در مازندران آغاز شد. این بار سیلاب به زیرساخت‌ها و بناهای مسکونی بخش کجور خسارت زد. در نخستین روزهای این ماه بازپخش ویدئویی تقطعی شده از اظهارات علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی درباره ضعیف شدن کشتی مازندران حاشیه‌ساز شد.

بهره‌برداری از ده‌ها طرح زیرساختی و خدماتی در شهرستان‌های مختلف مازندران به مناسبت هفته دولت در نخستین هفته شهریور نیز از رخدادهای روتین شهریور ماهی محسوب می‌شود که در شهریور ۱۴۰۰ نیز رقم خورد.

روند کاهشی آمارهای کرونایی مازندران نیز در این ماه ادامه یافت. هر چند که تعداد مجموع بستری‌شدگان در ابتدای این ماه همچنان بیش از دو هزار نفر بود و از موج‌های قبلی کرونا در استان وضعیت وخیم‌تری را نشان می‌داد. ۱۹ شهریور پس از ۶۵ روز یک بار دیگر آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران به کمتر از هزار نفر رسید و سه رقمی شد. ۲۰ شهریور هم مرگ‌های کرونایی مازندران در هر شبانه‌روز پس از ۵۶ روز دو رقمی بودن، یک رقمی شد. در مجموع طی این ماه ۵۹۳ نفر در مازندران بر اثر کرونا جان باختند.

در ششمین روز از شهریور ۱۴۰۰ پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد که با غرق شدن ۶۱ نفر در آب‌های ساحلی مازندران طی سه ماه خرداد، تیر و مرداد، تلفات دریا نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شد.

نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی در این ماه با ارائه نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار توقف طرح انتقال آب لار به تهران شدند.

سقوط تیم فوتسال بانوان شهروند ساری از لیگ برتر نیز یکی از رخدادهای ورزشی مازندران در ششمین ماه سال بود که هفتم شهریور رقم خورد. کسب هشت دوبنده تیم ملی کشتی آزاد از ۱۰ وزن برای حضور تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی جهان نروژ ۲۰۲۱ توسط کشتی‌گیران مازندرانی هم از خبرهای مهم ورزشی استان بود که در این ماه قطعی شد. برگزاری مسابقات شنای آب‌های آزاد قهرمانی کشور در نوشهر نیز از دیگر رویدادهای ورزشی مازندران در شهریور بود که در بیست‌ودومین روز این ماه برگزار شد.

۹ شهریور سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در دولت سیزدهم نخستین سفر استانی‌اش پس از پذیرش مسئولیت وزارت را با سفر به غرب مازندران رقم زد. سجادی پس از ورود به رامسر بازدیدی از طرح‌های ورزشی رامسر و چند طرح نیمه‌کاره ورزشی تنکابن داشت و سپس سالن ورزشی چند منظوره شهید سلیمانی شهر کلارآباد شهرستان عباس‌آباد را پس از ۲ دهه از کلنگ‌زنی افتتاح کرد.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

عملیات توسعه‌ای ترمینال فرودگاه رامسر با اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی از ۹ شهریور امسال با حضور استاندار پیشین مازندران آغاز شد.

در همین روز ۱۵ هکتار از عرصه‌های طبیعی اطراف چشمه باداب‌سورت منطقه چهاردانگه در آتش‌سوزی روز گذشته از بین رفت. البته آتش‌سوزی خسارتی به چشمه سورت ساری وارده نکرد.

در یازدهمین روز از شهریور، حسین فلاحتی خبرنگار با سابقه ایرنا و رئیس این خبرگزاری در خراسان شمالی پس از حدود یک ماه جدال با بیماری کرونا و قارچ سیاه در سن ۴۹ سالگی درگذشت.

سرقت از تپه شاه‌نشین رسکت و تخریب این بنای تاریخی که قرار بود به سایت باستان‌شناسی تبدیل شود در نیمه‌های شهریور مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

یکی از رخدادهای فرهنگی مازندران در شهریور ۱۴۰۰ راه‌یابی مستند بومی یالمان به کارگردانی عیسی بابایی رحیم‌آبادی از چالوس به جشنواره فیلم مردم‌شناسی پرتغال نافا / NAFAبود. ۲۱ شهریور و همزمان با روز ملی سینما، فعالیت‌های سینمایی، تئاتر و هنری در استان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد.

۲۳ شهریور خط پروازی مسیر کیش رامسر توسط شرکت هواپیمایی کیش‌ایر برقرار شد. در همین روز دو سرنشین یک فروند پاراگلایدر در منطقه سوادکوه با مشکل مه گرفتگی مواجه شدند که یکی از سرنشینان توانست فرود اضطراری را بدون مصدومیت انجام دهد، اما سرنشین دیگر دچار سقوط و مفقود شد. ۲۴ ساعت پس از مفقود شدن سرنشین این پارگلایدر نیروهای امدادی موفق به یافتن محل سقوط و نجات او شدند.

۲۵ شهریور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم به مازندران سفر کرد و پس از بازدید از بندر امیرآباد، در یادواره شهدای شهرستان بهشهر و یادواره شهدای سرخرود حضور یافت.

۲۸ شهریور حسین کاظمی مربی آملی والیبال که سابقه حضور در کادر فنی تیم ملی والیبال جوانان ایران را نیز داشت پس از دو سال جدال با سرطان، در سن ۳۸ سالگی درگذشت.

در بیست‌ونهمین روز شهریور رانش زمین یک بار دیگر مسیر رویان به بخش بلده را در محدوده روستای گلندرود مسدود کرد.

۳۰ شهریور لاشه یک قلاده فک خزری در ساحل گلشهر محمودآباد پیدا شد که آغاز روند مرموز تلف شدن فک‌های خزری در سال ۱۴۰۰ بود.

مهر

هفتمین ماه سال ۱۴۰۰ برای مازندرانِ کرونازده با ورود رنگ آبی کرونایی به نقشه کرونایی این استان آغاز شد و آمارهای کرونایی هم کماکان در مسیر کاهشی قرار داشتند. با این‌ حال بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی این احتمال را در ماه مهر ایجاد کرده بود که از اوایل آبان موج ششم کرونا در این استان آغاز شود.

یکی از مهم‌ترین خبرهای این ماه مازندران که ابعادی ملی و فراملی نیز داشت، ارتحال دانشمند برجسته جهان اسلامی، علامه حسن حسن‌زاده آملی بود که در شامگاه سوم مهر رقم خورد. پس از رحلت علامه حسن‌زاده بلافاصله ستاد بزرگداشت ارتحال این عالم جلیل‌القدر تشکیل شد. رهبر انقلاب در تهران بر پیکر علامه حسن‌زاده نماز خواندند و پنجم مهر همزمان با اربعین حسینی، مراسم وداع با این دانشمند برجسته جهان اسلام با حضور خیل انبوه دوستداران او برگزار و بامداد ششم مهر پیکرش در حیاط منزلش به خاک سپرده شد.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

سوم مهر جمعی از مدیران و مهندسان شرکت‌های طراح و نظارت نظام مهندسی ساختمان مازندران در اعتراض به بسته بودن فایل برای ثبت طرح‌های ساخت‌وساز از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان مقابل این اداره کل تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دکتر حامد میلانی پژوهشگر و پزشک مازندرانی با ساخت راکتور بیولوژیکال توانست سرعت تجزیه پلاستیک را برای نخستین بار در دنیا به حدود ۳۰ ساعت برساند و با همین اختراع نیز در این ماه مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد.

۱۱ مهر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد اصلاحی کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری مازندران مخالفت کردند. سرگردانی مازندرانی‌ها از کمبود واکسن آنفلوآنزا در استان هم مهر ۱۴۰۰ مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته بود.

۱۹ مهر خط پروازی کیش-نوشهر با محوریت جذب گردشگران از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه کشور عمان راه‌اندازی شد. یک روز بعد در آب‌های ساحلی منطقه مزگا از توابع نوشهر یک فروند هواپیمای تفریحی فوق سبک به دلیل نقص فنی ناچار به فرود اضطراری شد و در دریا واژگون شد. خلبان این هواپیما توسط امدادگران نجات یافت.

سه عضو شورای ششم شهرهای مازندران که مرداد امسال با رأی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای ششم صلاحیت‌شان رد شده بود و مدتی بعد نیز از ترکیب شورا کنار گذاشته شدند، با دستور موقت دیوان عدالت اداری بار دیگر در ترکیب شورای شهرهای خود قرار گرفتند.

در ماه مهر با طولانی شدن فرآیند انتخاب استاندار دولت سیزدهم برای مازندران، گمانه‌زنی‌های متعددی در فضای مجازی و رسانه‌های استان شکل گرفت و نام‌های زیادی برای مسئولیت استانداری مازندران مطرح شد.

شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق کوهستانی غرب مازندران و تلف شدن چندین رأس کل و بز کوهی نگرانی‌هایی را برای دامداران مازندران ایجاد کرد. با خروج به موقع دام‌های اهلی از مناطق آلوده، تلفات به دام‌های اهلی سرایت نکرد.

شاخص‌ترین رویداد ورزشی مهر ماه برای مازندران درخشش کشتی‌گیران مازندرانی در مسابقات جهانی نروژ بود که پرهیجان‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها رقابت حسن یزدانی و دیوید تیلور در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم به حساب می‌آمد. امیرحسین زارع سنگین‌وزن آملی تیم ملی نیز پس از ۳۲ سال مدال طلای سنگین وزن کشتی ایران را برای ایران به ارمغان آورد. کامران قاسم‌پور مدال طلای این مسابقات در وزن ۹۲ کیلوگرم را کسب کرد و امیرمحمد یزدانی مدال نقره وزن ۶۵ کیلوگرم را به خود اختصاص داد. محمد نخودی هم در وزن ۷۹ کیلوگرم مدال نقره مسابقات را در نخستین تجربه جهانی بزرگسالان کسب کرد. مجتبی گلیج نیز به مدال برنز مسابقات دست یافت. در مسابقات جهانی کشتی فرنگی نیز محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلو و علی‌اکبر یوسفی در سنگین‌وزن با کسب دو مدال طلای این مسابقات، تاریخ‌سازی مازندران در کشتی ایران و جهان را تکمیل کردند.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

افتخارآفرینی کشتی‌گیران مازندرانی سبب شد که سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان ۲۴ مهر برای دومین بار پس از وزارت به منظور حضور در مراسم تجلیل از افتخارآفرینان کشتی مازندران به بابلسر سفر کند.

از دیگر رویدادهای ورزشی این ماه می‌توان به برگزاری مسابقات قهرمانی کانوپولو زنان کشور با حضور تیم‌هایی از ۱۱ استان در نوشهر اشاره کرد که تیم تهران قهرمان این مسابقات شد. ۲۷ مهر نیز بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور آغاز شد که نساجی این فصل را به دلیل نیمه‌کاره ماندن عملیات بهسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر، در ورزشگاه شهدای ساری آغاز کرد.

برگزاری نمایشگاه بزرگ خوشنویسی صفحه مشق با آثار برگزیده اساتید خوشنویسی مازندران به مناسبت روز ملی خوشنویسی و بهره‌برداری از فاز نخست بهسازی مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در روز ۲۱ مهر یکی از رویدادهای فرهنگی شاخص مازندران در هفتمین ماه سال بود. در همین روز اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران فراخوان جشنواره ملی «مرد میدان» ویژه فرزندان و نوادگان رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس را منتشر کرد.

روستای سلیم‌آباد تنکابن با برگزاری جشن ثبت به عنوان روستای ملی سفال به جمع روستاهای ملی سفال ایران پیوست و در مسیر ثبت جهانی قرار گرفت.

آبان

از نخستین روزهای آبان طبق پیش‌بینی‌ها نشانه‌هایی از افزایشی شدن آمارهای کرونایی مشاهده شد و حتی در برخی روزها آمار مراجعات روزانه به دوبرابر روزهای قبل افزایش یافت. اما واکسیناسیون تاثیرش را گذاشت و اجازه نداد که کرونا بار دیگر در مازندران جولان دهد. ثبات وضعیت کرونایی مازندران تا پایان آبان نیز ادامه داشت و پیش‌بینی‌ها بابت احتمال آغاز موج ششم در مازندران طی این ماه درست از آب در نیامد.

جابر صادق‌زاده ورزشکار شناخته شده کشتی و ورزش پهلوانی ایران در این ماه برای هفتمین بار عنوان سرپهلوانی ایران را کسب کرد. بازوبند پهلوانی صادق‌زاده را رئیس‌جمهور بر بازوی او بست.

در این ماه بروز اختلال در سامانه کارت‌های سوخت مازندرانی‌ها را نیز برای چند روز مانند مردم سایر استان‌ها با مشکل مواجه کرد.

پنجم آباد اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سفری سرزده به بابل رفت و از طرح‌های هادی بخش مرکزی این شهرستان در منطقه بیشه‌سر بازدید کرد.

تک‌درنای به جا مانده از گله غربی درناهای سیبری در هفتمین روز آبان وارد تالاب سرخرود شد و چهاردهمین زمستان‌گذرانی‌اش به مازندران پس از تنها شدن را آغاز کرد.

۱۲ آبان «سرور بختی» رئیس مؤسسه فرهنگی اکو برای بازدید از آخرین اقدامات انجام شده در ساری برای میزبانی از رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ با هیئت همراه به مازندران سفر کرد و علاوه بر حضور در برخی جشن‌های بومی تدارک دیده شده، با تعدادی از مسئولان استان دیدار کرد. در این سفر شهرداری ساری و مؤسسه فرهنگی اکو تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

سیلاب در آبان هم به بخش‌هایی از مازندران خسارت زد. حدود ۸۰ واحد مسکونی در بهنمیر و چندین واحد مسکونی در سوادکوه بر اثر سیلاب پاییزی دچار آبگرفتگی شدند و پل موقت درزی‌کلا در سوادکوه شمالی تخریب شد. بارندگی شدید پاییزی به بخش کشاورزی سیمرغ هم خسارت زیادی وارد کرد.

مهم‌ترین رخداد خبری و مدیریتی مازندران در آبان ۱۴۰۰، انتخاب استاندار جدید از سوی هیئت دولت برای مازندران بود. بالاخره پس از چند ماه گمانه‌زنی درباره استاندار دولت سیزدهم در مازندران، ۱۶ آبان سید محمود حسینی‌پور به عنوان استاندار مازندران معرفی شد. ۲۰ آبان نیز با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در مازندران، احمد حسین‌زادگان تودیع و سید محمود حسینی‌پور به عنوان بیست‌وچهارمین استاندار مازندران پس از انقلاب اسلامی معارفه شد. حسینی‌پور در نخستین روز کاری‌اش از مناطق سیل‌زده غرب مازندران بازدید کرد.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

آتش‌سوزی در برج رامیلای چالوس و سوختن کامل این برج نوساز در ۱۹ و ۲۰ آبان نیز از حوادث مهم مازندران در هشتمین ماه آخرین سال قرن بود. در همین دو روز بارندگی شدید بویژه در غرب مازندران سبب وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر و قطع شدن آب آشامیدنی شهروندان شد و به ۱۰۰ واحد مسکونی در نوشهر خسارت زد. بارندگی‌های پاییزی در روزهای دیگر این ماه نیز باعث جاری شدن روان‌آب شد. ۲۵ آبان روان‌آب و ریزش سنگ جاده گلندرود نور را مسدود کرد. از حوادث مهم این ماه نیز می‌توان به آتش‌سوزی یک دستگاه تانکر در حال تخلیه سوخت در پمپ‌بنزینی واقع در کیلومتر ۱۱ جاده جدید بابل-آمل اشاره کرد که سه زخمی بر جای گذاشت.

از ۲۳ آبان پروازهای عراق از فرودگاه دشت‌ناز از سر گرفته شد. در همین روز عملیات لوله‌گذاری شبکه گازرسانی به کجور به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های گازرسانی استان آغاز شد.

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان برای سومین بار پس از وزیر شدن، ۲۷ آبان با هدف شرکت در سمینار علمی «چالش‌ها و فرصت‌های رشته دوومیدانی» به مازندران سفر کرد و وارد رامسر شد.

از رخدادهای قابل توجه ورزشی مازندران در هشتمین ماه سال ۱۴۰۰ می‌توان به تغییر رئیس هیئت فوتبال استان پس از حدود سه دهه اشاره کرد. ۱۶ آبان انتخابات ریاست هیات فوتبال مازندران پس از ماه‌ها تأخیر و بلاتکلیفی با حضور رئیس وقت فدراسیون فوتبال برگزار شد و اعضای مجمع در نهایت رحیم درزی خلردی را به عنوان رئیس این هیات انتخاب کردند.

برپایی نخستین جشنواره کئی‌پلا در ساری طی روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان و برگزاری سی‌سومین جشنواره تئاتر مازندران در روزهای پایانی این ماه با راه‌یابی ۱۰ نمایش به مرحله مسابقه نیز از رویدادهای فرهنگی و هنری آبان مازندران در سال ۱۴۰۰ بود.

آذر

در نخستین روز آذر زنگ آموزش حضوری مدارس مازندران پس از ماه‌ها تعطیلی کرونایی و نیمه‌تعطیل بودن فعالیت‌های حضوری این واحدهای آموزشی به دلیل شیوع کرونا به صدا در آمد. اما تأکید شد دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالا که واکسن نزدند اجازه حضور در کلاس درس را ندارند. البته وضعیت کرونایی مازندران در ابتدای این ماه با آبی شدن رنگ کرونایی ۱۹ شهرستان به وضعیت کاملا آرامی رسید. ادارات مازندران هم از ۲۱ آذر طرح مدیریت هوشمند کرونا را آغاز کردند. تزریق دُز سوم واکسن در مازندران نیز از دهه سوم آذر آغاز شد. در آخرین روزهای آذر بخش عمده نقشه کرونایی مازندران آبی شد و فقط تنکابن و رامسر در وضعیت زرد قرار داشتند.

دکتر علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور چهارم و پنجم آذر سفری دو روزه به مازندران داشت و از برخی مناطق حفاظت شده این استان و چند پروژه محیط زیستی بازدید کرد.

هفتم آذر جراحان دانشگاه علوم پزشکی بابل موفق شدند نخستین جراحی ترکیبی لاپارسوکوپی و آندوسکوپی کشور را در بابل انجام دهند.

استاندار مازندران ۱۰ آذر امید محبی را به عنوان مشاور و مدیرکل حوزه استاندار معرفی کرد. در همین روز رئیس‌کل دادگستری مازندران از دستگیری مدیرکل یکی از دستگاه‌های اجرایی استان به جرم ارتشاء و اختلاس توأم با جعل خبر داد.

در سیزدهمین روز از آذر ماجرای ساماندهی بیش از دو هزار نیروی کار شهرداری ساری و مطرح شدن احتمال تعدیل نیروها در مرکز استان خبرساز شد.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

یکی از خبرهای مهم حوزه میراث فرهنگی در این ماه ماجرای ساخت و ساز در حریم قلعه باستانی مارکوه رامسر بود که بواسطه سلسله گزارش‌های خبرنگار ایرنا به نتایج مثبتی منجر شد و توقف ساخت و ساز در حریم این قلعه را در پی داشت.

در حوزه محیط زیست هم مهم‌ترین خبر ماه مطرح شده ادعای کشتار چند صد قو در سرخرود و فریدونکنار بود که حاشیه‌ساز شد. اما با بازگشت قوها به تالاب این ادعا رد شد. وقوع حدود ۲۰ آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران طی این ماه نیز رکورد آتش‌سوزی پاییزی در عرصه‌های جنگلی مازندران را شکست.

در آخرین روزهای این ماه درخواست برخی معلمان و مدیران مدارس از دانش‌آموزان برای انتشار عکس سفره شب یلدای خانه‌شان مورد انتقاد خانواده‌ها قرار گرفت و خبرساز شد. این درخواست اولیای مدارس مخالفت اداره کل آموزش و پرورش مازندران را در پی داشت.

از حوزه خبرهای فرهنگی و هنری نیز می‌توان به حضور پنج اثر از مستندسازان مازندرانی در بخش‌های مختلف پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت اشاره کرد که از ۱۸ تا ۲۵ آذر برگزار شده بود. کریم سلمان‌پور گزارشگر باسابقه رادیو مازندران ۱۲ آذر بر اثر عارضه قلبی در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

فینال مرحله کشوری شانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی قائمشهر ۲۳ آذر در قائمشهر آغاز شد و طی دو روز در سه شهر ساری، گرگان و قائمشهر ادامه یافت. اختتامیه این جشنواره ۲۵ آذر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قائمشهر برگزار شد.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

مهم‌ترین رخداد ورزشی مازندران در نهمین ماه سال ۱۴۰۰ قهرمانی دو تیم از مازندران در لیگ‌های برتر کشتی فرنگی و کشتی آزاد بود. چهارشنبه ۱۷ آذر تیم کشتی فولادین ذوب آمل قهرمان لیگ برتر کشتی فرنگی شد. در لیگ برتر کشتی آزاد نیز دو تیم فولادین ذوب آمل و صنایع مازندران فینالیست لیگ برتر شدند که در نهایت تیم صنایع مازندران با سرمربیگری رضا یزدانی توانست قهرمانی لیگ را کسب کند. آذر ببرگزاری نخستین دوره مسابقات کشوری فریزبی در ساری نیز از رویدادهای ورزشی مازندران در آذر ۱۴۰۰ بود.

در آخرین روز ماه استاندار مازندران همراه با مدیران کل دستگاه‌های اجرایی به غرب استان سفر کردند و مشکلات صدها تن از شهروندان چالوس و کلاردشت و مناطق اطراف را به صورت حضوری و رودررو مورد بررسی قرار دادند.

دی

دهمین ماه سال برای مازندران پس از حدود سه ماه آرامش کرونایی با زمزمه‌های احتمال شیوع سویه اومیکرون در کشور و این استان آغاز شد. چهارم دی هم نخستین فرد مبتلا به اومیکرون مازندران در بابل شناسایی شد. از هفته دوم دی نیز با وجود آبی بودن رنگ کرونایی ۲۱ شهرستان استان، نشانه‌هایی از آغاز روند افزایشی ابتلا به اومیکرون در مازندران مشاهده شد و زنگ خطر موج ششم کرونا در مازندران به صدا در آمد. تا این‌که از ۲۳ دی روند افزایشی آمارهای کرونایی استان آغاز شد.

در دومین روز از این ماه با استقرار بالگرد امدادی در منطقه سیدمحله شهرستان عباس‌آباد، پایگاه امداد و نجات هوایی مازندران فعال شد. در همین روز همایش علمی کاربردی الگوی مطلوب فرماندهی ارتش با حضور امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش و امیر سیاری معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در نوشهر برگزار شد.

نشست داوری منطقه‌ای مهر اصالت ملی صنایع‌دستی با حضور ویدا توحدی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی کشور در روز ۴ دی برای نخستین بار به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برگزار شد.

با افزایش سرمای هوا از اوایل دی، زمزمه‌های احتمال افت فشار گاز در مازندران مطرح شد. به همین دلیل مجوز مازوت‌سوزی به واحدهای صنعتی بزرگ مازندران داده شد که روزهای زمستانی آلوده‌ای را در برخی نقاط مازندران رقم زد.

جواد طالبی شهردار ساری در پنجمین روز دی به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد که دور ماندن بیش از دو ماهه او از شهرداری و همچنین بروز برخی حاشیه‌ها در شورای شهر ساری برای برکناری او را به دنبال داشت. از دیگر خبرهای پربازخورد مرتبط با شهرداری ساری در این ماه، مصادره املاک شهرداری توسط اداره کل تدمین اجتماعی مازندران به دلیل بدهی سنگین شهرداری به این دستگاه بود.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

در این ماه دکتر حامد میلانی پزشک مخترع ایرانی با ساخت نسل جدید راکتورهای فوق پیشرفته تولید برق در فضاپیماها، مدال طلای رقابت‌های جهانی ابداعات و اختراعات هندوستان(INEX۲۰۲۱) را از آن خود کرد.

استاندار مازندران هشتم دی مهمان مردم تنکابن، عباس‌آباد و رامسر شد و با تعدادی از شهروندان این شهرستان‌ها برای بررسی و پیگیری مشکلات‌شان دیدار کرد. در هفته دوم دی شهرهای مختلف مازندران میزبان پیکرهای شهدای گمنام دفاع مقدس شدند.

در دهمین ماه سال برگشت خوردن محموله کیوی مازندران از هند باعث شد شائبه‌هایی درباره سلامت کیوی تولیدی مازندران و محصولات باغی این استان ایجاد شود. اما در نهایت مشخص شد که محموله‌ای از کیوی شپشک‌زده بدون ملاحظات بهداشتی با دور زدن قانون در امارات به هند فرستاده شده بود. این موضوع با توجه به حساسیت‌هایی که در بازار محصولات باغی و کشاورزی ایران ایجاد کرد، رییس سازمان غذا و دارو و معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور را به مازندران کشاند.

۲۳ دی ششصد و بیست‌وهفتمین برنامه فرهنگی شب بخارا به مناسبت شصت‌ودومین سال درگذشت نیما با عنوان شب نیما یوشیج و شعر نو با حضور علی دهباشی سردبیر مجله بخارا و شاعران و تعدادی از پژوهشگران و شاعران برجسته در ساری برگزار شد.

برف زمستانی در این ماه تردد در راه‌های کوهستانی مازندران را با اختلال مواجه کرد. این برف و سرمای نیمه دی ماه منجر به مرگ دو شهروند شهرستان رامسر در جنگل‌های دهستان جنت‌رودبار شد که ۱۵ دی اجساد یخ‌زده‌شان در جنگل پیدا شد. سرمای دی جان دو کوهنورد تهرانی را هم در ارتفاعات علم‌کوه کلاردشت گرفت.

در دهه سوم این ماه انتشار ویدئویی از شکار بی‌رحمانه تشی در جنگل‌های مازندران خبرساز شد و مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت. این شکارچیان چند روز بعد دستگیر شدند.

بالگرد جایگزین اورژانس هوایی مازندران ۲۹ دی با پیگیری‌های استاندار مازندران در آمل مستقر شد. بالگرد اصلی اورژانس مازندران که بهار ۱۴۰۰ برای انجام تعمیرات به شرکت پنها در تهران منتقل شده بود به دلیل آسیب در آخرین پرواز آزمایشی قادر به انجام پرواز نبود.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

برف سنگین پایان دی راه ارتباطی ۱۳۰ روستای غرب مازندران و تعدادی از روستاهای کوهستانی شرق استان را مسدود کرد و جاده کندوان را نیز بست. سقوط بهمن نیز در ۳۰ دی باعث خارج شدن تصفیه‌خانه کلاردشت از مدار آبرسانی شد. مشاهده شدن یک تَرَک طولانی در قسمتی از کوه مشرف به بخشی از جاده هراز نیز این ماه خبرساز شد. مسئولان اعلام کردند که این ترک خوردگی قدیمی است و پایش ان چند سال است که انجام می شود.

یکی از حوادث بزرگ و برجسته مازندران در دی ۱۴۰۰، خروج قطار باری مازندران از ریل در منطقه جوارم سوادکوه بود که ده‌ها میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت و حدود ۲۴ ساعت مسیر ریلی تهران-شمال را مسدود کرد. شدت حادثه به حدی بود که علاوه بر از بین رفتن حدود ۱۴ واگن، نزدیک به ۲۰۰ متر از مسیر ریلی به طور کامل تخریب شد. به همین دلیل نیروهای فنی خط و ابنیه راه‌آهن شمال ناچار شدند طی ۲۴ ساعت ۲۰۰ متر مسیر ریلی جدید ایجاد کنند.

بهمن

مازندران یازدهمین ماه سال را با سرما و یخبندان زمستانی آغاز کرد. شدت سرما در این شبانه‌روز به حدی بود که تقریبا ساکنان تمام مناطق مازندران دمای زیر صفر را تجربه کردند. این سرما نیز مصرف گاز مازندران را به ۳۷ میلیون متر مکعب افزایش داد و حدود ۱۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های مازندران خسارت زد.

از ابتدای این ماه روند افزایشی آمارهای کرونایی مازندران بیشتر به چشم آمد و مازندران رسما وارد موج ششم کرونا شد. در پایان نخستین هفته بهمن میزان مراجعات سرپایی کرونا در مازندران سه برابر شد و طی یک شبانه‌روز تعداد بستری‌شدگان ۱۰۰ درصد افزایش یافت. اما از آخرین روزهای بهمن با تثبیت آمارهای روزانه کرونایی، روند کاهشی آمارها آغاز شد. با این حال در پایان بهمن تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونایی مازندران به ۱۹ شهرستان افزایش یافت.

در این ماه برخی دلالان و سودجویان بازار برنج تحرکاتی برای افزایش قیمت برنج مازندران انجام دادند که بازار برنج را تحت تاثیر قرار داد. دکتر حامد میلانی پزشک و پژوهشگر ایرانی در این ماه از سوی آژانس تخصصی مالکیت‌های معنوی سازمان ملل متحد (WIPO) به عنوان برترین مخترع جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شد.

روز ۶ بهمن سرقت فیبر نوری در شرق مازندران منجر به قطع شدن چند ساعته آنتن‌دهی تلفن‌های همراه مشترکان در محدوده شهرستان‌های نکا تا گلوگاه شد. در این روز دومین بالگرد امدادی مازندران با پیگیری‌های استاندار از جمعیت هلال احمر کشور پس از ورود به استان در ساری مستقر شد. این بالگرد متعلق به هلال احمر کشور علاوه بر امکان استفاده در حمل بیماران و مصدومان در زمینه جابه‌جایی کالاها و اطفای حریق نیز کاربرد دارد.

حضور مازندران در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران یکی از رخدادهای مهم حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این استان در یانزدهمین ماه سال بود. پاویون مازندران در این نمایشگاه با طراحی ویژه برای معرفی ظرفیت‌های مازندران در رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ برپا شد.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

در هفته دوم این ماه صدور دستور فوری رییس‌جمهور برای آزادسازی سواحل در استان‌های ساحلی به طور ویژه در مازندران مورد پیگیری قرار گرفت تا باقیمانده عرصه‌های ساحلی استان نیز آزاد شود. ۱۲ بهمن سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رییس‌جمهور برای بازدید از آخرین اقدامات انجام شده پیرامون آزادسازی سواحل در مازندران به رامسر سفر کرد.

۱۴ بهمن پس از چند ماه گمانه‌زنی بابت پست معاونت سیاسی امنیتی استانداری مازندران، روح‌الله سلگی به عنوان معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران منصوب شد.

بزرگترین طرح گازرسانی مازندران در قالب عملیات اجرایی پروژه ملی گازرسانی به سه شهر و ۱۸۵ روستای شهرستان‌های نوشهر، نور و آمل ۱۴ بهمن با حضور مسئولان کشوری و استانی در روستای ونوش بخش مرکزی نوشهر آغاز شد.

۱۵ بهمن یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش برای حضور در جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران، افتتاح یک مدرسه ۱۲ کلاسه و دیدار با معلمان و دانش‌آموزان غرب مازندران به نوشهر سفر کرد.

هفدهم بهمن کشته شدن تنها گرگ سینمایی ایران در کیاسر با گلوله توسط یکی از شکارچیان در فضای مجازی و رسانه‌ها خبرساز شد. این گرگ دست‌آموز پس از تخریب دیوار محل نگهداری‌اش به دلیل بارش برف از محل نگهداری خارج شد و هدف شلیک گلوله قرار گرفت.

در هفته سوم این ماه بیان اظهارنظرهایی از سوی برخی مسئولان استان گلستان درباره مدیریت بر میانکاله حاشیه‌ساز شد. چند روز پس از این مناقشات حمله شکارچیان نقابدار مسلح به محیطبانان مازندران در عرصه‌های تالاب میانکاله واقع در مرزهای سرزمینی استان گلستان خبرساز شد.

مهم‌ترین رویداد فرهنگی هنری مازندران در این ماه، اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو سینمای ساری بود که پس از یک سال ممنوعیت کرونایی، با استقبال سینمادوستان همراه شد. چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز به مناسبت دهه فجر در مازندران برگزار شد.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

قرار بود جشنواره موسیقی فجر مازندران نیز با حضور ۶ گروه بومی برگزار شود که اومیکرون برگزاری این رویداد را لغو کرد. کرونا در این ماه یادواره شهدای بابل و همچنین اختتامیه جشنواره ترنم فتح و برگزاری دو مسابقه لیگ برتری فوتسال در مازندران را نیز لغو کرد.

۱۸ بهمن طرح پایلوت تولید محصولات هیدروکربنی از جمله بنزین و گازوئیل از زباله مازندران با حضور وزیر کشور و استاندار مازندران در تهران رونمایی شد. در همین روز پل جایگزین سیکاپل در جویبار پس از ۹ سال سرانجام به بهره‌برداری رسید.

در بیست‌ویکمین روز بهمن سومین بالگرد امداد و نجات مازندران با پیگیری‌ها و رایزنی‌های سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران وارد استان شد. در همین روز حدود ۶۰ طرح‌ بخش کشاورزی مازندران با حضور علی‌اکبر متکان معاون توسعه و مدیریت منابع وزرات جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

۲۲ بهمن با حضور استاندار مازندران و محمدمهدی نوری آل‌آقا رییس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفاء حریق هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خط تاکسی هوایی در مازندران فعال شد.

بنیامین شکوه‌فر معاون حقوقی و پارلمانی وزیر ورش و جوانان ۲۵ بهمن در سفر به مازندران چند طرح ورزشی از جمله سالن شهدای لاله‌آباد بابل، فاز نخست ورزشگاه پنج هزار نفری چالوس و فاز نخست استادیوم شهید چمران آمل را افتتاح کرد.

۲۵ بهمن استاندار مازندران ناصر اکبرزاده را به عنوان نماینده ویژه استاندار در مبارزه با جنگل‌خواری، کوه‌خواری و تعرض به منابع طبیعی معرفی کرد.

اسفند

روند کاهشی آمارهای کرونایی مازندران که از هفته پایانی بهمن آغاز شده بود در اسفند نیز ادامه یافت. این روند ادامه‌دار شد تا این که در روز ۲۸ اسفند مازندران به طور کامل از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد و در وضعیت زرد قرار گرفت.

مهم‌ترین رویداد خبری مازندران در اسفند ۱۴۰۰ سفر رییس‌جمهور و ۱۴ عضو هیئت دولت به مازندران بود که ۲۰ اسفند رقم خورد. روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند میزهای خدمت دستگاه‌های اداری مختلف با حضور نمایندگان تام‌الاختیار وزرا در مرکز استان برگزار شد. ۲۰ اسفند نیز کاروان هیئت دولت به مازندران سفر کرد و هر کدام از همراهان رییس‌جمهور با حضور در یکی از مناطق استان به عنوان نماینده تام‌الاختیار رییس‌جمهور، پیگیر حل مشکلات شهرستان‌ها و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای مازندران شدند. در این سفر مجموعا حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار به مازندران اختصاص داده شد. رییس‌جمهور در این سفر پس از بازدید از بندر امیرآباد، با حضور میدانی در تالاب میانکاله، برای حلش چالش‌های محیط زیستی این تالاب مهم بین‌المللی دستورات لازم را صادر کرد. آیت‌الله رییسی در این سفر دستور ویژه‌ای هم برای مقابله با جنگل‌خواری در مازندران داد.

مازندران 1400 از نگاه ایرنا

پنج تن از اعضای شورای شهر ساری در دومین روز اسفند به دلیل عدم احراز از نظر سلامت جسمی اقدام به برکناری جواد طالبی شهردار ساری و معرفی مصطفی احمدی فولادی به عنوان سرپرست شهرداری کردند. اما این حکم یک روز بعد با نامه رئیس شورای شهر ساری که در جلسه روز دوم اسفند حضور نداشت لغو شد. مدتی بعد هم کمیته انطباق رأی صادر شده از سوی پنج عضو شورای شهر ساری را مغایر با قانون اعلام کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارم اسفند وارد مازندران شد. حجت‌الاسلام حسن درویشیان رئیس دفتر بازرسی ریاست جمهوری و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در مبارزه با فساد نیز ۶ اسفند به مازندران سفر کرد.

اسکله نفتی بندر نوشهر پس از ۶ سال توقف فعالیت در این ماه به چرخه فعالیت برگشت. ۱۳ اسفند تندباد با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بخش‌هایی از مازندران را درنوردید.

یکی از رخدادهای مهم ورزشی مازندران در اسفند ۱۴۰۰، صعود تیم ستاره طبرستان نوشهر به لیگ برتر والیبال کشور و رسیدن تعداد تیم‌های مازندرانی لیگ برتر والیبال به سه تیم در لیگ سی‌وششم بود.

دوازدهمین ماه سال و آخرین سال قرن چهاردهم برای مازندرانی‌ها با آغاز زودهنگام سفرهای نوروزی از ۲۶ اسفند آغاز شد. اما تفاوت پایان این اسفند با اسفند سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این بود که نگرانی‌های کرونایی به مراتب کمتر شد و حالا مردم می‌توانند به آغاز سالی که در آن چالش‌های کرونایی کمتری داشته باشند امیدوار باشند. هرچند کرونا هنوز مرموز و ناشناخته است و می‌تواند خطرساز باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)