بازگشایی دروازه‌های محوطه باستانی ریوی خراسان شمالی به روی گردشگران


بازگشایی دروازه‌های محوطه باستانی ریوی خراسان شمالی به روی گردشگران

بجنورد- ایرنا- شاید کمتر کسی در این سال ها گذرش به ریوی باستانی افتاده باشد و برج و بارو بقایای مرکز تمدنی اسرارآمیز را در مانه سملقان خراسان شمالی دیده باشد که قدمت آن به عصر مفرغ باز می گردد اما امسال دروازه های این محل باستانی بر روی گردشگران باز شده است.

راه دوری بین جاده آسیایی و محوطه باستانی ریوی نیست و مسافران گذری می توانند فقط با طی ۲ کیلومتر و وارد شدن به آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان به روستای نجف و سپس به این محل برسند اما با طی این دو کیلومتر ناگهان از عصر ماشین و تکنولوژی به جهانی که قدمتی هزاران ساله دارد پرت می شویم.

در ریوی سکوتی تاریخی منتظر ماست و گستره ای که در دل خود مرکز تمدنی کهن را در آغوش گرفته و چه بسا محل رازهایی است که یکایک ساکنان این کهن شهر با خود به دل خاک برده اند.

این محوطه ۱۱۰ هکتاری در مانه و سلمقان خراسان شمالی که براساس گمانه زنی ها قدمت آن به عصر مفرغ باز می گردد روزی روزگاری مرکز تمدنی کهن بوده است که ۹ فصل کاوش باستانشناسی موید قدمت و دیرینگی آن است.

بازگشایی دروازه‌های محوطه باستانی ریوی خراسان شمالی به روی گردشگران

هزاره های تاریخ در ریوی

هزاره های تاریخ در ریوی خراسان شمالی گویا زبان به سخن گشوده اند تا داستان ها بگویند و راز و رمز های این ساتراپی هخامنشیان را بازگو کنند و امسال درهای پایگاه میراث فرهنگی محوطه تاریخی ریوی به روی گردشگران باز شده است تا از هیاهوی دنیای کنونی دور شوند.

اگر در قلب ریوی که دژی استوار از عمق آن بیرون کشیده شده توقف کنیم آن چه از دل کاوش ها بیرون آمده، ما را در هزارتوی زمان به عقب می برد و انگار می توان هیاهو و آمد و شد زنان و مردان، ارابه های جنگی و چکاچک شمشیرهای سربازان و صدای شهری را شنید که کم کم زوایای تاریک آن با کاوش های باستانشناسی روشن می شود.

حتی باستان شناسان معتقدند که این جا ممکن است همان «آساک» مرموز و گمشده تاریخ باشد که نخستین پادشاه اشکانی ارشک در آن تاج بر سر گذارد و از دیگر سو در برهه ای از تاریخ نیز دژی نظامی و محل تدارکات سربازان هخامنشی هنگام عبور از جاده ابریشم بوده باشد اما همه اینها در محوطه ۱۱۰ هکتاری زیر خروارها خاک نهان است و ۹ فصل کاوش تنها اندکی از زوایای این استقرارگاه قدیمی را که عمر آن تا عهد مفرغ گمانه زنی شده آشکار کرده است.

ریوی را حتما ببینید

سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه باستانی ریوی در مانه و سملقان خراسان شمالی در مورد ریوی گفت: محوطه باستانی ریوی که ۱۱۰ هکتار گستره دارد به عنوان قدیمی ترین استقرارگاه انسان در شمال شرق کشور است که قدمت آن با توجه به شواهد تاریخی به عصر مفرغ باز می گردد.

دکتر سیدجواد جعفری با بیان این که بحث هویتی این مجموعه باستانی اهمیت آن را از دیگر مجموعه های استان بیشتر کرده است و شواهد آثار یک استقرار قوی در این دوران را نشان می دهد، افزود: اشک در شهری به نام آساک تاجگذاری کرد و نام این شهر بارها در متون تاریخ به کار برده شده است و با توجه به محدوده و شواهدی که در این شهر پیدا شده ممکن است این نقطه همان آساک تاریخی باشد اما باید شواهدمان تکمیل شود.

به گزارش ایرنا، سلسله اشکانی یا اشکانیان (۲۴۷ پ. م. ۲۲۴ م) که با نام امپراتوری پارت‌ها نیز شناخته می‌شود یکی از قدرت‌های سیاسی و فرهنگی ایرانی در ایران‌زمین بود که ۴۷۱ سال بر قسمت اعظم غرب آسیا حکومت کرد.

موسس و بنیانگذار این دودمان، اشک نامیده شد و این امپراتوری در قرن سه پیش از میلاد توسط اشک رهبر قبیله پرنی پس از فتح ساتراپ پارت در شمال شرقی ایران تاسیس شد که به گفته مورخان این شخص در شهر آساک تاجگذاری کرد.

اصلیت اشکانی‌ها از تیره ایرانی پرنی و شاخه‌ای از طوایف وابسته به اتحادیه داهه از عشایر سکاهای محدوده شرق دریای خزر بودند، آنان از ایالت پارت که مشتمل بر خراسان بزرگ فعلی بود، برخاستند.

ریوی و عهد مفرغ

سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه باستانی ریوی در مانه و سملقان خراسان شمالی افزود: این شهر در قلب حکومت هخامنشی آن دوره که از چین تا یونان امتداد داشت کشف شده است و آثاری از امپراتوری های هخامنشی، ساسانی و اشکانی و حتی عهد مفرغ دارد.

جعفری با بیان این که بیش از ۵۰ سال از ثبت این محوطه در فهرست آثار ملی خراسان می گذرد، گفت: سازه های معماری این محوطه در سطح زمین قرار دارند و کافی است ۳۰ سانتیمتر خاکبرداری شود تا این سازه ها سر از خاک برآورند و با توجه به همین امر حتی کشت درختان نیز در این مکان ممنوع است.

رییس پایگاه میراث فرهنگی ریوی اظهار داشت: درحالی که یک گپ باستانی بزرگ در این نقطه وجود داشت نتایج کاوش های باستان شناسی، زوایای تاریک این مقطع زمانی را در شمال شرق کشور روشن کرد و به همین دلیل است که کاوش های این محل با حضور باستانشناسان آلمانی تا هفت فصل انجام شد اما با همه گیری کرونا ۲ فصل است که باستان شناسان آلمانی نتوانسته اند به ایران بیایند و در کاوش ها مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه در هر نقطه این محوطه ۱۱۰ هکتاری که گمانه زنی شد، نتایج خوبی به دست آمد، خاطرنشان کرد: با ساختمان هایی قوی روبه رو شدیم که قدم به قدم ما را با تاریک و روشن دوره هخامنشی، ساسانی و اشکانی در شمال شرق کشور آشنا می کند و حتی باستان‌شناسان ایرانی و آلمانی در جریان کاوش مشترک در محوطه این تپه، موفق به یافتن شماری مهرهای گلی مربوط به عصر هخامنشی و اشکانی شدند که در نوع خود بی نظیر است.

جعفری افزود: از آنجا که در دوره امپراتوری های باستانی ایران استقرارهای بزرگ در دشت‌های کوچک مانند این دشت شکل می گرفت، می توان ریوی را گذرگاهی دانست که در شمال شرق، گذرگاه ورودی اقوام مختلف آسیای میانه بوده و برای شکل گیری و استقرار تمدن ها مناسب بوده است.

سرپرست هیات باستانشناسان ریوی اظهار داشت: تاکنون یک قلعه نظامی و یک کاخ هخامنشی از دل خاک بیرون آمده که پایه و ستون دارد و در تپه ریوی (B) هم که مربوط به دوره ساسانی است شهری ۵۰ هکتاری پیدا شده که بخش حاکم نشین آن است.

جعفری گفت: از آنجا که مطالعات ما نشان از وجود یک شهر در این منطقه دارد، بناهای حکومتی و ساختمان های بزرگ خارج شده از دل خاک نیز موید این مطالعات است.

وی قدیمی ترین بخش این محوطه را گورستانی دانست که قدمت آن به سه هزار و ۷۰۰ سال قبل باز می گردد و گفت: از حفاری این محل ۱۲ اسکلت انسان پیدا شد و همچنین ۹۰۰ قلم اشیای باستانی نیز یافت شده که در موزه مردم شناسی بجنورد نگهداری می شود.

بازگشایی دروازه‌های محوطه باستانی ریوی خراسان شمالی به روی گردشگران

نخستین محوطه باستانی شمال شرق

وی با بیان این که کشف آثاری از امپراتوری هخامنشی در این نقطه برای اولین بار در شمال شرق کشور اتفاق افتاده است، اظهار داشت: یکی از دلایلی که یک شهر در جایی شکل می گیرد علاوه بر عوامل جفرافیایی، سیاست و موضوعات حکومتی آن دوره است و این نقطه نیز تمام این شرایط را دارد.

جعفری خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین ساتراپی ها در دوره هخامنشی، ساتراپی پرساوا در کنار ساتراپی گرگان بود که حتی داریوش در بیستون هم به آن اشاره کرده است.

سرپرست هیات باستانشناسی محوطه باستانی ریوی اظهار کرد: این محوطه در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی ثبت و در سال ۵۶ عرصه و حریم آن تایید و میله کوبی شد اما با وجود این که سه چهارم مرکز این محوطه که تپه ( D) نامیده می شود از بین رفت اما یک انبار یا خزانه بزرگ در بخشی که شهر هخامنشی بوده کشف و از بناهایی مانند این انبار که ۱۱ متر طول و دو و نیم متر عرض دارد، بیست انبار دیگر نیز گمانه زنی شد.

این باستان‌شناس گفت: از این مکان که محل انبار گردانی بوده خمره هایی مهر موم شده با امضا پیدا شد که این امضا ها ما را به تعاملات اجتماعی و اقتصادی آن دوره می رساند.

ریوی آیینه تحولات جوامع ۳۷۰۰ سال قبل

جعفری با بیان اینکه حدودا سه هزار و ۷۰۰ سال تاریخ تحولات جوامع انسانی دشت سملقان را می توانیم در تپه ریوی مطالعه کنیم، گفت: کاوش های ریوی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و موسسه باستان شناسی آلمان از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، برنامه منظمی با عنوان «پروژه باستان شناسی ریوی» برای کاوش و پژوهش در این محوطه تاریخی تدوین شد و تا کنون نه فصل آن نیز انجام شد. ابازگشایی دروازه‌های محوطه باستانی ریوی خراسان شمالی به روی گردشگران
وی گفت: با توجه به اهمیت و پتانسیل‌های گردشگری و اشتغال‌زایی این محوطه تاریخی، در تلاش هستیم تا با اجرای طرح‌های گردشگری همگام با فعالیت‌های پژوهشی، زمینه لازم برای جذب گردشگر و اشتغال‌زایی پایدار در محوطه تاریخی ریوی فراهم شود.

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد، بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود ۳۵۰۰ سال قبل تاکنون موردتوجه جوامع بشری بوده است.

مهم‌ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونتگاهی با ویژگی‌های شهری بوده است.

وی از برگزاری جشن نوروزگاه در نوروز در این محل خبر داد و افزود: برگزاری نوروزگاه گردشگران و مخاطبان زیادی داشت که امیدواریم این برنامه ها تداوم داشته باشد.

تپه های تاریخی خراسان شمالی

تپه های تاریخی زیادی در خراسان شمالی وجود دارد که هم اکنون باستان شناسانی از کشورمان و کشورهای چین و آلمان بر روی این تپه ها نظیر تپه ارگ نادری در شیروان، یام در فاروج و تپه تاریخی پهلوان جاجرم مشغول به فعالیت هستند که قدمت آنها به دوره هخامنشینان می رسد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع شده است و بر اساس آخرین آمار سرشماری جمعیت این استان ۸۶۳ هزار نفر است.

این استان سکونتگاه اقوام کرد، ترک، ترکمن، تات، لر و بلوچ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعبیر خواب تخم مرغ | دیدن خوردن تخم مرغ،تخم مرغ طلایی در خواب