آیین نوروزگاه در گناباد برگزار شد


آیین نوروزگاه در گناباد برگزار شد

گناباد- ایرنا- آیین نوروزگاه همزمان با ششمین روز از فروردین ماه 1401 در محوطه قنات جهانی قصبه گناباد برگزار شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه این آیین مهمترین هدف از برگزاری جشن نوروزگاه در محوطه قنات جهانی قصبه گناباد را معرفی و بهره گیری از این جاذبه تاریخی ذکر کرد و افزود: قنات قصبه تنها اثر تاریخی خراسان رضوی است که در فهرست آثار جهانی برای توسعه کمی و کیفی گردشگری این استان ثبت شده است.

رسول صنوبری گفت: اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و آیین سنتی و محلی شاهنامه خوانی و نقالی، شترسواری و اسب سواری از جمله برنامه های جنبی این آیین به شمار می رود.

وی با اشاره به تجلیل از ۱۰۰ نفر از مقنی ها و هیات امنای قنوات این شهرستان در این آیین ادامه داد: حیات قنات وابسته به مقنی است و بدون مقنی، قنات معنایی ندارد و شهرستان گناباد از معدود شهرهای دنیاست که تمام روستاهای شهرستان حداقل یک قنات و در هر منطقه از شهر هم یک یا ۲ قنات وجود دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد با اشاره به میزان بالای بازدید گردشگر از قنات جهانی قصبه گناباد در نوروز امسال گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی افزون بر ۶ هزار نفر از این اثر تاریخی دیدن کردند.

فرماندار گناباد هم در این آیین از قنات قصبه به عنوان یک اثر و جاذبه تاریخی مهم و به یادگار مانده از ۲ هزار و ۴۰۰ سال قبل در این منطقه یاد کرد و گفت: پیشینیان ما در سده های گذشته این اثر را از خود به یادگار گذاشتند و حال با سپری شدن این مدت نوجوانان و جوانان با شور و نشاط نوروزگاه را برگزار می کنند.

رضا نصیری افزود: فعالیتهای ما هم باید در بخشهای مختلف به گونه ای باشد که با گذشت دهها سال، آیندگان با افتخار از آن یاد کنند.

به گزارش ایرنا ۱۴ اقامتگاه بومگردی و چهار هتل شهرستان گناباد آماده خدمت‌رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی است.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است. از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.همچنین ۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.




بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مراسم بزرگداشت مرحوم شمقدری در مشهد برگزار شد