استان سمنان برای تحقق شعار سال 1401 چه راهبردهایی دارد؟


استان سمنان برای تحقق شعار سال 1401 چه راهبردهایی دارد؟

سمنان- ایرنا- انتخاب عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» برای سال 1401 نشان از اهمیت دانش‌بنیان‌ها دارد که در ادامه راهبردهای مسوولان استان سمنان برای تحقق شعار سال بررسی می‌شود.

به گزارش ایرنا، انتخاب حکیمانه شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نشان از ژرف نگری سکاندار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد که تحقق این شعار نیازمند عزم ملی است.
دانش بنیان‌ها، راهبرد تغییر رویه اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش محور و ابزاری برای بی نیاز کردن اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی هستند که تحقق این هدف نیازمند عزم جدی برای ایجاد تعداد زیادی شرکت‌های دانش بنیان است.

به گفته کارشناسان، کار روی نسل اول دانشگاه‌ها بر پایه دانش بود و افراد، علم و دانش کسب می‌کردند و با گذشت زمان رویکرد دانشگاه‌ها در نسل دوم، پژوهش محور شد و در نسل سوم دانشگاه‌ها، نخبگان کارآفرین خواهند شد و با ادامه این روند بدون شک پیروز میدان اقتصاد کسی است که تولید بر پایه دانش و نیاز جامعه همراه با نوآوری و کاربردی بودن داشته باشد و دانش بنیان‌ها اهرم محرکه تحقق این راهبرد به شمار می‌روند.

استان سمنان برای تحقق شعار سال 1401 چه راهبردهایی دارد؟ استاندار سمنان


بازدید میدانی لازمه بررسی موانع و پشتیبانی از دانش‌بنیان در استان سمنان

استاندار سمنان گفت: ۶۰ شرکت دانش‌ بنیان فعال و دارای ایده در استان سمنان وجود دارد که بازدید میدانی برای رفع موانع و پشتیبانی به منظور شکوفایی بیش از پیش این شرکت ها در سال ۱۴۰۱ در اولویت است.

سید محمدرضا هاشمی ابراز داشت: حمایت و مانع‌زدایی از شرکت‌های دانش بنیان استان با هدف تحقق شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» با اهتمام ویژه دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: بیش از ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری شعارهای سال را در حوزه اقتصاد، تولید، کار و مدیریت جهادی و معیشت نامگذاری می‌کنند که این نامگذاری‌ها نشان از توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به اقتصاد و بهبود معیشت مردم با اشتغالزایی است.
وی اضافه کرد: پشتیبانی مردم لازمه موفقیت در کارها است و تجربه نشان داده هر کجا مردم حامی دولت و دستگاه‌های اجرایی بودند کار به نحوه مطلوب انجام شده و اکنون دولت مردم آیت‌الله رییسی، با پشتیبانی مردم برای تحقق شعار امسال تلاش خواهد کرد.
هاشمی تصریح کرد: سال گذشته دولت مردمی آیت الله رییسی با پشتیبانی مردم با مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید برای تحقق شعار سال تلاش کرد.
وی افزود: بازدید میدانی از واحدهای تولیدی استان به صورت هفتگی، برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و تشکیل ستاد احیای واحدهای راکد از جمله اقدامات دولت سیزدهم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ بود.
استاندار سمنان خاطرنشان کرد: ۳۳ واحد تولیدی راکد استان با روی کارآمدن دولت سیزدهم احیا شد که زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر با این اقدام فراهم شد.
وی یادآور شد: صنعت، دانشگاه و مدیریت اجرایی سه ضلع موفقیت در کارها هستند و ارتباط سه‌سویه برای موفقیت رویکرد دولت سیزدهم و مسوولان استان سمنان است.
استاندار سمنان تاکید کرد: تحقق شعار سال با کار جهادی و شبانه‌روزی موثر در نشاط آفرینی و تقویت اعتماد مردمی است که با جدیت دنبال می‌شود.

استان سمنان برای تحقق شعار سال 1401 چه راهبردهایی دارد؟ نماینده مردم سمنان،مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی


تشکیل کارگروه دانش‌بنیان در سمنان

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: کارگروه دانش بنیان به منظور تحقق شعار سال مبنی بر «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» در سمنان تشکیل شد.

عباس گلرو ابراز داشت: اولین جلسه با حضور نخبگان سمنان به منظور بررسی مشکلات دانش بنیان ها و تحقق شعار سال هفته آینده برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: استفاده از فناوری و دانش‌های نوین نقش مهم در افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه دارد و از این رو توسعه دانش بنیان‌ها در سمنان با اهتمام ویژه دنبال می‌شود.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی افزود: آبیاری به روش غرقابی، افزایش هزینه و کاهش بهره‌وری را به دنبال دارد این در حالیست که فناوری‌های نوین و فعالیت دانش‌بنیان‌ها در بخش کشاورزی موثر در افزایش بهره‌وری است.
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون در زمینه جهش تولید دانش بنیان به دنبال هموارسازی مسیر شکوفایی دانش بنیان‌ها است، افزود: قانون جهش تولید دانش بنیان یکی از طرح های منحصر به فرد و شاهکار مجلس است.
گلرو اضافه کرد: دولت، مجلس شورای اسلامی و تمام وزارتخانه‌ها برای تحقق شعار سال باید فضای نوآوری و رشد دانش‌بنیان‌ها را فراهم کنند.
وی بیان کرد: بیکاری دانش‌آموختگان یکی از مشکلات جامعه است که توجه به دانش بنیان‌ها نقشی مهم در اشتغالزایی دارد.
گلرو تصریح کرد: سمنان در کنار توجه به اجرای طرح های عمرانی در زمینه شکوفایی دانش‌بنیان‌ها تلاش های ویژه داشته است که از جمله آنها می‌توان به راه اندازی پارک اقتصاد دیجیتال، اخذ مجوز احداث کارخانه نوآوری، امضای تفاهم‌نامه برای ایجاد ۲ مرکز رشد فناوری در شهرستان‌های مهدیشهر و سرخه اشاره کرد.

استان سمنان برای تحقق شعار سال 1401 چه راهبردهایی دارد؟ نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی


تخصیص ردیف اعتبار برای دانش‌بنیان‌ها در بودجه ۱۴۰۱

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبار خوبی در بودجه سال ۱۴۰۱ برای تولید دانش بنیان در نظر گرفته شد که این امر نشان می‌دهد مجلس در خط مقام معظم رهبری در حرکت است.

علی‌اکبر علیزاده افزود: مجلس سهم خود را در زمینه تولید دانش بنیان و اشتغال‌زایی انجام داده و زمینه‌ها برای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری ایجاد شده‌ است و دولت باید در زمینه اجرا به‌ سرعت عمل کند.

وی ادامه داد: بدون شک ملت ایران برای داشتن رهبری حکیم، عالم، مدیر و مدبر، باید شاکر باشد که در سیر تکاملی سال‌های گذشته، نام‌گذاری عناوین سال را با روند مورد توجه دنبال کردند.

علیزاده اظهار داشت: در نام‌گذاری سال های اخیر، تولید همواره مساله اصلی کشور بوده‌ است و در مسیر نام‌گذاری ها، اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و ظهور جهش در تولید، مانع زدایی و پشتیبانی‌ها و امسال تولید دانش بنیان و همراه با اشتغال‌زایی بیان شد که بدون شک مسیر سعادت ملت ایران است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری اعلام کردند که معیشت مردم و گرانی‌ها، کام بسیاری را تلخ کرده است که راه‌ حل آن تولید بر مبنای دانش بنیان و اشتغالزایی است.

علیزاده اضافه کرد: مجلس، دولت و قوه قضائیه در کنار هم تولید بر مبنای دانش بنیان و ایجاد اشتغال‌ را مدنظر داشته باشند که بدون شک توجه به شعار سال، درآمد ملی را افزایش، اشتغال‌زایی و اقتدار ملی را به ارمغان می‌آورد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از ۱۳ سال بازنگری در قانون، تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار و توجه به تولید داخلی در بازنگری قانون جدید مورد توجه است که با آغاز به کار دولت مردمی، در کنار یکدیگر جهت رفع مشکلات گام برمی‌داریم.

استان سمنان برای تحقق شعار سال 1401 چه راهبردهایی دارد؟ امام جمعه دامغان



تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه لازمه تحقق شعار ۱۴۰۱

امام جمعه دامغان گفت: دانشگاه ها و دانشجویان به منظور تحقق شعار سال، برقراری ارتباط با کارخانجات و تولیدکنندگان را دنبال و از دانش در جهت تقویت تولید و کار استفاده کنند.

حجت‌الاسلام محمدحسن رستمیان افزود: نسبت به شعار سال همه وظایفی داریم و هر فرد و مسئولی باید در جایگاه خود نقش ایفا ‌کند.

وی ادامه داد: مخاطب اصلی شعار سال، مسوولان هستند که باید بستر را فراهم کنند و در کنار عمل به شعار امسال، همچنان مانع زدایی و پشتیبانی از تولید را مدنظر داشته باشند.
رستمیان تصریح کرد: مسوولان باید بدانند شعار سال گذشته، امسال نیز باید عملیاتی شود و پشتیبانی و مانع زدایی ها در سه جهت تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی ادامه داشته باشد.
وی اظهار داشت: اشتغال مسئله مهمی است که در دهه ٩٠ نیز توسط مقام معظم رهبری بیشتر به آن اشاره شد و در طول ۶ سال اخیر نیز به مسئله تولید تأکید فراوان شد.
وی بیان کرد: دانش بنیان شدن تولید باعث بهره‌وری بیشتر و کاهش هزینه‌ها می‌شود و از طرف دیگر اشتغال مهم است و اگر تولید را تقویت کنیم اشتغال رشد می‌کند و بیکاری در جامعه کاهش می‌یابد.
امام جمعه دامغان به نقش مردم در تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: نباید شعار سال فقط در سربرگ نامه نگاری ها و بنرها دیده شود بلکه باید شعار تبدیل به عمل شود و زمانی که به این شعار عمل شود، نتیجه آن قابل مشاهده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار روسیه به آمریکا درباره مصادره دارایی‌های این کشور