آموزش تماشای شبکه 4K «فراتر» روی تلویزیون/ فرکانس شبکه فراتر


آموزش تماشای شبکه 4K «فراتر» روی تلویزیون/ فرکانس شبکه فراتر

این شبکه 4K هم از طریق ماهواره بدر 5 با موقعیت 26 درجه شرقی و فرکانس 12322 عمودی و هم در کانال‌یابی در شهرهای مختلف طبق جدول زیر در کانال‌ UHF دریافت می‌شود.

مدتی است که صدا و سیما شبکه‌ فراتر را روی آنتن آورده که همه‌ برنامه‌های آن با کیفیت 4K نمایش داده می‌شود. اگر شما تلویزیون هوشمند و 4K دارید و علاقمندید برنامه‌های این شبکه را مشاهده کنید، با ما همراه باشید تا با نحوه دریافت شبکه فراتر روی تلویزیون خود آشنا شوید.

شبکه فراتر به عنوان اولین شبکه ایرانی با فناوری 4K HDR از تاریخ 1399/9/9 به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده و اخیرا برنامه‌های متنوع‌تری به کنداکتور آن اضافه شده است. پخش آزمایشی این شبکه از طریق ماهواره بدر 5 آغاز شد و همچنین به صورت زمینی در تمامی 31 مرکز استان با تلویزیون یا گیرنده‌های 4K قابل دریافت است.

شبکه IRIB UHD اولین شبکه فارسی زبان جهان با کیفیت 4K و فناوری رنگی HDR است، این مجموعه توسط کارشناسان فنی رسانه‌ ملی با حفظ کیفیت از SDR به HDR تبدیل شد. همچنین این شبکه قابلیت پخش صدای دالبی را هم داراست که انتظار می‌رود تولیدات داخل کشور به این سطح از فناوری صداگذاری نیز ارتقا یابند.

اما این شبکه را چگونه می‌توان دریافت کرد؟ همان طور که پیش از این اعلام کردیم، شبکه فراتر بر روی تمامی تلویزیون‌ها قابل پخش نیست و دسترسی به این شبکه نیاز به آن دارد که تلویزیون شما از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز برای دریافت شبکه 4K پشتیبانی کند.

برای دریافت این شبکه، گیرنده تلویزیونی شما باید 4K باشد و امکان دریافت DVB-T2 و کدک HEVC 10bit را داشته باشد. همچنین این شبکه از فناوری HDR HLG بهره می‌برد که گیرنده می‌بایست این امکان را نیز باید پشتیبانی کند. دیگر قابلیت این شبکه، سرویس HbbTV است که در صورت پشتیبانی گیرنده، می‌توانید از امکانات این سرویس استفاده کنید.

این شبکه 4K هم از طریق ماهواره بدر 5 با موقعیت 26 درجه شرقی و فرکانس 12322 عمودی و هم در کانال‌یابی در شهرهای مختلف طبق جدول زیر در کانال‌ UHF دریافت می‌شود.

آموزش تماشای شبکه 4K «فراتر» روی تلویزیون/ فرکانس شبکه فراتر

شبکه فراتر فعلا در مراکز استان‌ها و چند شهر دیگر دریافت می‌شود اما به زودی شهرهای دیگر نیز امکان دریافت شبکه فراتر را خواهند داشت. توجه داشته باشید که به دلیل پهنای باند موردنیاز شبکه 4K باید از آنتن مرغوب استفاده کنید؛ آنتن‌هایی که اکتیو هستند، توانایی بیشتری برای دریافت این شبکه دارند.

مشخصات شبکه تلویزیونی فراتر

این شبکه تلویزیونی پس از مطالعات فراوان متخصصین رسانه ملی، با کیفیت UHD (2160P) یا به اصطلاح 4K با فناوری رنگیWCG و HDR-HLG ، با فناوری صدای محیطی چند کاناله و فناوری فشرده‌سازی HEVC Main 10 (10 بیتی) و نرخ فریم 50 در ثانیه راه‌اندازی شده که بالاترین سطح استانداردهای حال حاضر پخش برودکست را در جهان داراست.

آموزش تماشای شبکه 4K «فراتر» روی تلویزیون/ فرکانس شبکه فراتر

همچنین شبکه فراتر مجهز به فناوری بومی تلویزیون ترکیبی یا HBBTV نیز است که ضمن ایجاد بسترهای تعامل با مخاطبین، جذابیت‌های آن را دوچندان می‌کند.

از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی شبکه فراتر، تضمین آتیه رسانه ملی با ایجاد انگیزه برای شتاب در افزایش کیفیت فنی دارایی‌های محتوایی رسانه ملی، همچنین ارتقای سطح فناوری در صنعت تولید گیرنده‌های تلویزیون در داخل کشور و نیز ایجاد بستری چابک و مدرن برای بکارگیری آخرین دستاوردهای صنعت صداوتصویر درجهان مانند صدای نسل آینده (NGA) و فناوری‌های نوین تولید محتوی مانند واقعیت ترکیبی (MR,XR) را می‌توان برشمرد.

گفتنی است محتوای شبکه IRIB UHD ترکیبی از بهترین‌های مستند، پویانمایی و کلیپ‌های جذاب از طبیعت باکیفیت 4K است و مسابقات زنده ورزشی و فیلم‌های سینمایی را هم شامل می‌شود.

معرفی شبکه فراتر و سیستم پخش صدای دیجیتال(DAB) در کیش

منبع: دیجیاتو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی