ماه رمضان، ماه احترام، مهربانی و نگه داشتن حرمت حریم کبریایی به اطاعت وعبادت است


ماه رمضان، ماه احترام، مهربانی و نگه داشتن حرمت حریم کبریایی به اطاعت وعبادت است

ظهیری با اشاره به اینکه رمضان، تمرین برای نزدیک شدن به قرب الهی است، گفت: ماه رمضان، ماه احترام، مهربانی و نگه داشتن حرمت حریم کبریایی به اطاعت وعبادت و لطف وتفضل به بندگان خداست.

معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت حلول ماه مبارک رمضان گفت: رمضان، امسال بهار در بهار است، بهار طبیعت و قرین شدن آن با ماه مبارک رمضان مژده ای است برای اینکه عارفان، سال خود را با ماه رمضان، آغاز می کنند.
این پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه افزود: در خطبه آخر ماه شعبان پیامبر(ص)، مومنین را به ماه رحمت و مغفرت و برکت دعوت می‌کنند، رمضان فرصتی مهم برای فرد، خانواده و جامعه است، هر فرد در رمضان، مسیر تزکیه و خودسازی و تجدید عهد و میثاق برای خوب بندگی کردن و استفاده خوب از فرصت ها برای عبادت و جبران خسران گذشته و سرعت بخشیدن به مسیر صراط مستقیم در جهت هدف غایی خلقت که خوب بندگی کردن است را می پیماید.


وی با بیان اینکه ماه رمضان، سبق الخیرات است عنوان کرد: هر کس در این مسابقه به سوی خیر حرکت و بهترین ها را برای خودش انتخاب می‌کند، فردی با خودش تصفیه حساب درونی کرده و عهد جدیدی را می بندد میثاق جدیدی را بنا می‌نماید و برنامه ریزی تازه‌ای در زندگی دارد.
ظهیری خاطرنشان کرد: افراد در این ماه، آغازی را برای پایان دادن آن چیزی که خسران و زیان بوده در مسیر ایمان و عمل صالح راه اندازی می کنند و این مسیر را برای خودشان راهبری می‌نمایند، در خانواده نیز همدلی و همراهی و سفره نشینی و استفاده از فضای مناسب سحرگاهان جایگاه ویژه‌ای دارد و گاهی فردی در خانواده می تواند دعایی را برای همه اعضاء مستجاب کند.


وی با اشاره به اینکه همه لحظه‌های ماه رمضان سفره نشینی و مهمانی خداست گفت: خداوند دو مهمانی از نظر زمانی و مکانی در این ماه دارد، از نظر زمانی، وقتی مهمانی زمانی خدا در ماه مبارک رمضان آغاز می شود، انسان 30 شب متوالی فرصت دارد تا از این سفره نشینی غنیمت بردارد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مهمانی زمانی خدا برای همگان است، حتی اگر کسی استطاعت و توان روزه‌داری ندارد، اما از فیض و برکت نفس کشیدن در هوای معطر به عطر بندگی در ماه عبادت می‌تواند خوب استفاده می کند.
وی تصریح کرد: در فضای خانوادگی همدلی و همراهی و ایجاد روحیه کمک کردن و سبقت گرفتن از کارهای خوب و حرکت به سوی مغفرت و الأجر الکریم است، هر کسی بر دیگری پیشی می گیرد بر این که خدمتی را به دیگری ارائه دهد چه در امور خدماتی چون سفره افطار و سحر و کمک کردن و فراهم کردن زمینه ها یا احساس قناعت همگی دارای ارزش فراوانی است.


ظهیری اظهار داشت: گاهی خانواده ی در ماه رمضان با همین قناعت، به جایگاه مهمی در عبادت می‌رسد، ما در روایات داریم خداوند ماه رمضان را قرار داده است برای اینکه فقیر و غنی به یکدیگر نزدیک شوند و لذا خانواده ها داوطلبانه از برخی از امکانات خودشان کم و در این روحیه قناعت، قنوت و تواضع و همدلی با دیگران را تمرین می کنند و این بسیار زیباست.
وی در مورد فضای اجتماعی ماه مبارک رمضان نیز بیان کرد: همه آمارهای دهه های اخیر گواه بر این است که آمار جرائم در ماه رمضان پایین می آید و بدخلقی ها و رذائل کاهش پیدا می‌کند و یک روحیه حیای عمومی و خودکنترلی و خودنگهداری و پرهیز از گناه در جامعه رواج می‌یابد.


این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: این غلبه خوبی بر بدی‌ها در جامعه، امیددهنده همان روزهایی است که صالحان، منتظر مصلح هستند و فضای جامعه اصلاح شده این چنین است که خوبی ها در آن غلبه پیدا می‌کند؛ نه اینکه بدی از بین برود، بلکه بدی‌ها دیده نمی شود و غلبه‌ای ندارد، ماه رمضان ماه غلبه خوبی‌ها و تفوق نیکی ها و همدلی ها و مواسات و با هم بودن و یکدیگر را به نیکی دعوت کردن و معروف را روج دادن است.
وی در این باره ادامه داد: لذا در فضای اجتماعی، مومنین تلاش می کنند علاوه براینکه خودشان در عمل به خیر پیشگام باشند، دیگران را نیز به این خیر و نیکی و خوبی و مراقبت کردن از ضعفای جامعه دعوت کنند.
ظهیری خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان، ماهی است که افراد و به خصوص زنان جامعه که به نحوی متولی امور سفره داری چه سفره های افطاری و سحری و سفره های کمک به دیگران هستند این پیشگامی را داشته باشند که رمضان را برای دیگران زیبا جلوه دهند.


وی همچنین گفت: رسم خوبی که در بین مسلمانان در این ماه دیده می‌شود این است که سفره ساده رمضان بلافاصله بعد از اذان مغرب در مساجد و حسینیه ها و بقاع متبرکه پهن می شود و به همین نحو در مسجد‌الحرام و مسجد البنی همین رسم وجود دارد و این سفره ساده ماه رمضان، بسیار جالب است، زیرا بدون در نظر گرفتن هیچ گونه پست و مقام و فاصله طبقاتی هم با هم کنار سفره افطاری مختصری می‌نشینند.
این پژوهشگر حوزه افزود: ما نیز تلاش کنیم سهمی از این را برای خودمان قرار دهیم؛ در ماه رمضان هر تعداد سهم گرایش به فضائل و خوبی ها و دوستی بین یکدگیر داشته باشیم، از پاداش بیشتری برخوردار می‌شویم.


وی بیان کرد: رمضان، ماه مسابقه در خیرات و جمع کردن خوبی ها در انبان و کیسه اعمال خودمان است و در نامه اعمال خودمان اگر مردودی داریم، در ماه رمضان با دو کلاس را یکی کردن و گذراندن واحدهای افتاده و جبران در کسر نمره با بیشتر عبادت کردن و افزایش خوبی ها و تلاش برای همدلی با ضعفای جامعه و بخشش و عفو و مغفرت و رحمت می‌توان اعمال نیکی را ذخیره کرد.
ظهیری عنوان کرد: با قلب را صاف کردن از کینه و بغض و آلودگی ها و تمرین مهربانی می‌توانیم جلوه رحمت الهی در روی زمین باشیم تا زمینه جلب رضای الهی و محبت او را فراهم کنیم، امسال چون آغاز سال و آغاز قرن با رمضان کریم همراه شده امید است خدا به برکت این ماه، فضای با هم بودن را برای ما بیشتر زمینه سازی کند و مهم ترین دعای ما در آغاز روز ماه رمضان تعجیل در ظهور مولا و کم کردن دوران غیبت است.


وی اظهار کرد: یکی از نکاتی که امسال باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم این است که در ماه رمضان هر کس مسجد محور و محله محور حرکت کند و با توجه به آسیبی که مردم در سالهای گذشته به دلیل شیوع کرونا دیده اند، آلام مردم را با دید و بازدیدها و هدیه بردن و تسلای دل دادن کم و روحیه شادمانی را مضاعف کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ماه رمضان ماهی است که نفس کشیدن و خوابیدن و راه رفتن و ایستادن در همه حال عبادت است و همه مزین به بهار قرآن می‌باشد؛ «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌ و برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است.


وی گفت: علاوه بر اینکه نزول قرآن و بهار قرآن در رمضان است، تلاوت و فهم قرآن و تدبر در آیات قرآن، زمینه عمل کردن و عمل صالح را بیشتر فراهم می کند، بنابراین یکی از اعمال صالح .و نیکو علاوه بر دعا و مناسک روزه داری و عبادات معمول این است که درب رحمت الهی به وسیله تلاوت و فهم و تدبر در قران و عمل به قرآن برای ما گشوده می شود.
ظهیری بیان کرد: رمضان ماه همگان و ماه همه بندگان خداست و بندگان صالح خدا در حلقه های معرفت خودشان دیگران را نیز جذب می کنند سحر و افطار و زمان و مکان او طولانی قربه الی الله است، ماه رمضان ماهی است که عمل طولانی را با نیت قرب الهی تمرین و در تمام طول روز به قرب الهی، روزه داری می کنیم.
وی اظهار داشت: رمضان، تمرین برای نزدیک شدن به قرب الهی است و فراهم کردن زمینه ای برای تجلی صفات و اسما الهی و خلیفة اللهی در روی زمین است و ماه رمضان ماه احترام و مهربانی و نگه داشتن حرمت حریم کبریایی به اطاعت وعبادت و لطف وتفضل به بندگان خداست.


پایان پیام/730

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!