نابغه فلزکاری اصفهان درگذشت


نابغه فلزکاری اصفهان درگذشت

سید جواد سقایی از نوابغ هنر فلزکاری اصفهان بر اثر سانحه تصادف درگذشت.

منصور حافظ‌پرست، هنرمند پیشکسوت قلمزنی و از دوستان او به ایسنا می‌گوید: سید جواد سقایی متولد سال ۱۳۵۷ از هنرمندان شاخص و جهانی فلزکاری و اهل محله ابن سینای اصفهان بود. من او را از حدود بیست و چند سال پیش به واسطه برادرش که از هنرمندان سنتی بود، شناختم.

حافظ‌پرست با توضیح اینکه جواد سقایی به غیر از آموزش تجربی این هنر دانش‌آموخته هنر نیز بوده، ادامه می‌دهد: جواد از جمله جوانان نابغه اصفهان در رشته فلزکاری با زیرشاخه حجم‌سازی و مشبک‌کاری بود. زمانی که او را شناختم نوجوان بود اما به مرحله استادی رسیده و امروز اصفهان، ایران و حتی جهان در برابر ارزش هنرش کوچک بود. بازآفرینی قفل و حجم‌های فلزی دوره صفویه، کلید فولادی کعبه، قیچی مشبک، گوی مارپیچ و کلید طلاکوبی شده کلان‌شهر اصفهان که حالت نمادین داشت و آثار مشبکی که به حراجی لندن راه یافته بود از جمله آثار وی بود.

وی می‌افزاید: جواد سقایی به غیر از سرآمدی در هنر از اخلاق و رفتار پسندیده‌ای برخوردار بود. اغلب به جوان‌ترها کمک می‌کرد و اطلاعات و تجربه و آگاهی‌اش را مخفی نکرده و انتقال می‌داد. او در کارگاهی کوچک مشغول به خلق اثر بود و هفته‌ای دو مرتبه برای آموزش هنری به گلپایگان می‌رفت که روز گذشته در همین مسیر از دنیا رفت.

برادر او سید حسین سقایی نیز از هنرمندان رشته فلزکاری و جانباز بود و تنها به شیوه تجربی و سنتی فعالیت می‌کرد اما جواد هم به شیوه تجربی و هم رسمی آموزش دیده بود، با این حال همواره به این که شاگرد برادرش است افتخار می‌کرد.
سید جواد سقایی روز گذشته بر اثر سانحه تصادف درگذشت و در قطعه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند