اخلاق اجتماعی مقدمه اخلاق فردی است


 اخلاق اجتماعی مقدمه اخلاق فردی است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اخلاق اجتماعی مقدمه اخلاق فردی است ؛ چراکه اخلاق اجتماعی اصل و تکمیل کننده اخلاق فردی هست.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه در شبکه افق سخنرانی پرداخته و در خصوص دست یافتن به تقرب الهی و تزکیه نفس گفت: باید انسان از خودخواهی، خودمحوری و انانیت خارج شود. در واقع انسان باید عبد و بنده پروردگار عالم شود و هیچ چیز را برای خودش نخواهد که آن را پنهان کند و در مقابل خداوند متعال تسلیم و غرق در او است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: زیبایی معنویت مربوط به عبد در مقابل خداوند متعال هست چراکه تزکیه نفس، پاک شدن نشانه های معنویت است.


حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ادبیات عرفانی تزکیه نفس و از خودگذشتگی در برابر عبودیت را بسیار زیبایی توصیف کرده است . اگر این زیبایی از خود و منیت نباشد چیزی برای معنویت، اخلاق و خوبیها باقی نخواهد ماند.

استاد حوزه علمیه افزود: چراکه نفس انسان مکاره است و انسان را به هر سمتی هدایت خواهد کرد به همین دلیل باید بعد از انجام هر کار نیک و خداپسندانه ای دقت کرد که انسان دچار غرور معنوی نشود.


وی در خصوص مهمترین جلوه انانیت بعد از خوب بودن فردیت در امور اخلاقی و معنوی است، ادامه داد: انانیت هنگامی که انسان برای خدمت به مردم وارد جامعه می شود و در این مسیر دچار صدمه و لطمه می شود انانیت را در خود از بین می برد.

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: فردی که در جامعه می خواهد امر به معروف و نهی از منکر را انجام بدهد باید از آبروی خودش بگذرد؛ چراکه اولیای الهی و ائمه اطهار (ع) همانند حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س) که برای حمایت از پیامبر اسلام (ص) و امیر مومنان علی (ع) از آبروی خودشان در آن زمان گذشتند.

استاد حوزه علمیه در خصوص عاشقی برای خداوند متعال ادامه داد: اگر فردی واقعا به دنبال عاشقی پروردگار عالم است این عاشقی در خلوت به دست نخواهد آمد بلکه باید در جامعه وارد شود. در واقع تزکیه نفس در عمل در کار اجتماعی و عمل اجتماعی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخلاق اجتماعی مقدمه اخلاق فردی است؛ چراکه اخلاق اجتماعی اصل و تکمیل کننده اخلاق فردی هست. باید جلوی مکر در سجاده نماز، قرائت قرآن در اخلاقیات فردی گرفته شود. بنابراین اگر یک گام در جهت جامعه و نظام سیاسی اسلام برداشته شود ثوابی بالای چند میلیون برای فرد خواهد داشت.

پایان پیام/487

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژه برنامه های رادیو قرآن در ایام محرم