منطقه زلزله‌خیز مه‌ولات انبار امدادی استاندارد هلال‌احمر ندارد


منطقه زلزله‌خیز مه‌ولات انبار امدادی استاندارد هلال‌احمر ندارد

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان مه‌ولات گفت: به رغم زلزله‌خیز بودن شهرستان مه‌ولات اما هنوز از داشتن یک انبار استاندارد امدادی هلال‌احمر محروم هستیم.

محمد امانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت زلزله‌خیزی شهرستان مه‌ولات افزود: وجود بخش قابل توجهی از گسل درونه، یکی از گسل‌های بزرگ کشور در مه‌ولات(منطقه شادمهر) موجب شده تا این شهرستان مستعد زلزله‌خیزی باشد.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۰۲ زلزله مخربی با قدرت ۸.۵ ریشتر در تربت‌حیدریه(مه‌ولات کنونی) رخ داد و خسارت‌های بسیار شدیدی را برجای گذاشت، این نشان می‌دهد که مه‌ولات تا چه میزان مستعد زلزله‌خیزی است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان مه‌ولات ادامه داد: منطقه شادمهر در نزدیکی گسل درونه به دلیل بافت قدیمی و فرسوده‌ و سازه‌هایی با خشت و گل، در صورت بروز حادثه، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت و این منطقه در زمان حوادث جزء مناطق پرچالش شهرستان خواهد بود.

وی با اشاره به عدم راه‌اندازی سوله مدیریت بحران در شهرستان، ایجاد انبار امدادی استاندارد هلال‌احمر را در شهرستان ضروری دانست و گفت: هرچند در شهرستان مه‌ولات و با این جمعیت مکانی با فضای بسیار کوچک برای دپو و نگهداری برخی اقلام مانند چادر، پتو و ... وجود دارد اما در مواقع بحران این اقلام جوابگوی نیاز شهرستان نخواهد بود.

نیمه کاره ماندن انبار امدادی به دلیل گرانی مصالح

امانی افزود: باوجود اینکه تکمیل ساختمان انبار امدادی را چند سال قبل شروع کردیم ولی به دلیل نوسان‌های بازار و گرانی مصالح بعد از گذشت چندین سال هنوز تکمیل و ساخت آن به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: هرچند در صورت بروز بحرانی در این شهر، شهرهای معین از جمله کاشمر، تربت‌حیدریه، رشتخوار و گناباد حادثه را پوشش خواهند داد، اما در صورتی که همانند زلزله سال ۸۹ که بسیاری از شهرهای معین را درگیر نمود مجدد رخ دهد مطمنأ با مشکل مواجه خواهیم شد، می‌طلبد هر چه سریع‌تر انبار امدادی هلال‌احمر شهرستان مه‌ولات راه‌اندازی شود.

۳۰ درصد جمعیت شهرستان آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند

امانی در ادامه فراگیری آموزش‌های همگانی آمادگی در برابر مخاطرات و امداد و کمک‌های اولیه، در مواقع بحرانی برای شهروندان را جزء ضروریات دانست و بیان کرد: در این خصوص طی چند سال اخیر، اقدامات خوبی صورت گرفته به طوری که با اجرای طرح خادم، امدادگران هلال‌احمر با حضور در منازل، امداد و کمک‌های اولیه را به صورت چهره به چهره آموزش دادند که این آموزش برای مدارس و ادارات و روستاییان نیز در گستره وسیعی انجام شده است.

وی با بیان اینکه از جمعیت ۵۱ هزار نفری شهرستان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد، آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و دهیاری‌ها، تعداد ۱۱ خانه هلال در روستاها فعال شده و تلاش می‌شود تا در تمامی ۲۷ روستای دارای دهیاری خانه‌های هلال تشکیل شوند، البته هنوز از امکانات امدادی برخوردار نیستند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر مه‌ولات افزود: نقشه خطرپذیری شهر، از چند سال قبل برای این شهرستان تهیه شده و مکان‌های امن برای مواقع بحرانی در تمامی روستاها شناسایی شده است تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

کمبودهای جمعیت هلال احمر مه ولات

وی بیان کرد: پایگاه‌های امداد جاده‌ای هلال‌احمر جزء مکان‌های خط مقدم برای اعزام نیرو در زمان حوادث هستند اما هنوز در شهرستان مه‌ولات ساختمانی تحت عنوان پایگاه امداد جاده‌ای هلال‌احمر نداریم.

امانی تصریح کرد: اخیراً با رایزنی‌های صورت گرفته مکانی توسط یکی از خیران برای ساخت پایگاه در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار گرفته است که انشاالله با کمک خیران و با جذب اعتبارات، امسال عملیات ساخت آن آغاز می‌شود و تلاش خواهیم کرد، تجهیزات امدادی بیشتری را در بخش‌های مختلف برای شهرستان جذب کنیم.

وی در ادامه به مهمترین نیازهای شهرستان در مواقع بحرانی پرداخت و گفت: نجات افراد گرفتار در هر حادثه‌ای (سیل، ریزش کوه، مفقودی در کوه و کویر، ریزش آوار، واژگونی خودرو و..) یکی از مهمترین وظایف هلال‌احمر است، در این راستا برای نجات و رهاسازی افراد گرفتار، به خودرو نجات و ابزار و تجهیزات خاص مخصوص جاده، کوه، سیل و... نیاز داریم که متأسفانه با کمبود این اقلام مواجه هستیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان مه‌ولات گفت: از خیران درخواست داریم برای ساخت پایگاه امدادی شهرستان و تجهیز پایگاه و تهیه اقلام امدادی در مواقع بحرانی همت کنند؛ چراکه در مواقع بحرانی وجود پایگاه امدادی و خودروی امداد و نجات در کاهش مرگ و میر و... بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: شهرستان مه‌ولات در کریدور شمال به جنوب کشور قرار دارد و مسافرانی که از شمال به جنوب سفر می‌کنند باید از مسیر شادمهر و یا سه‌راهی مهنه در این شهرستان عبور کنند؛ این محدوده مسیر پرتردد و حادثه‌خیزی است و امدادرسانی در این محدوده نیاز به امکانات و تجهیزاتی ویژه دارد.

در شهرستان مه‌ولات استقرار یک ست قوی ضروری است

امانی با بیان اینکه در شرایط استاندارد باید در فواصل ۳۰ تا ۶۰ کیلومتری یک ست امداد و نجات قوی مستقر باشد، یادآور شد: در حال حاضر از فاصله گناباد تا گلوگاه کامه در تربت‌حیدریه که تقریباً ۲۰۰ کیلومتر است، ست امداد و نجات وجود ندارد که با توجه به حجم تردد در شهرستان مه‌ولات استقرار یک ست قوی ضروری است.

وی با بیان اینکه اسکان اضطراری افراد در شرایط بحرانی یکی دیگر از وظایف هلال‌احمر است، اظهار کرد: در شرایط بحرانی هلال‌احمر شهرستان موظف است تجهیزاتی از قبیل چادر، پتو، مواد غذایی و... در اختیار هر خانواده قرار دهد که باز هم نیاز به یاری توانمندان و خیران جمعیت هلال احمر است.

حضور خیران در کنار هلال‌احمر راه امداد را روشن‌تر می‌کند

امانی یادآور شد: به رغم زلزله‌خیز بودن شهرستان مه‌ولات اما هنوز از داشتن یک انبار استاندارد امدادی هلال‌احمر محروم هستیم، البته در شهرستان مه‌ولات مکانی با فضای بسیار کوچک برای دپو و نگهداری برخی اقلام وجود دارد اما در مواقع بحران این اقلام جوابگوی نیاز شهرستان نخواهد بود که می‌طلبد در این خصوص توجه جدی صورت گیرد.

امانی در پایان بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر به‌ عنوان بزرگترین نهاد مردمی کشور با نهادینه کردن فرهنگ کمک به دیگران در مواقع ضروری، کمک زیادی به مدیریت بحران نموده است و از آن جایی که راه خدمت در جمعیت هلال‌احمر بی‌انتهاست باید امدادگران هلال‌احمر در صحنه‌های حادثه به عنوان نفرات اول نیروهای امدادی حضور یابند و بهترین خدمات امدادی را به حادثه دیدگان ارائه نمایند. بنابراین حضور خیران بی‌ادعا در کنار هلال‌احمر راه امداد را روشن‌تر می‌کند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

گزارش هواشناسی خراسان رضوی