متخصص مغز و اعصاب کیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


میدانیم که مغز کنترل کننده اصلی بدن ما است و بسیاری از امور بدن ما را...
میدانیم که مغز کنترل کننده اصلی بدن ما است و بسیاری از امور بدن ما را خواسته و یا ناخواسته، این عضو مهم و بسیار حیاتی بدن انجام می دهد. ام...

 

می­دانیم که مغز کنترل کننده اصلی بدن ما است و بسیاری از امور بدن ما را خواسته و یا ناخواسته، این عضو مهم و بسیار حیاتی بدن انجام می دهد. اما می­دانیم که مغز به تنهایی نمی تواند دستور انجام فعالیت­ها را به ارگان­های مختلف بدن برساند. به همین دلیل است که همواره در کنار واژه مغز واژه اعصاب را نیز می شنویم. چرا که دستورات ارسال شده از سمت مغز به وسیله اعصاب در سر­تا­سر بدن پخش می شوند.

به همین دلیل اگر مشکلی برای مغز ایجاد شود تمام بدن و فعالیت­های ارگان­های بدن مختل خواهد شد. مشکلات و اختلالاتی که برای سیستم عصبی و مغز به وجود می­آیند ممکن است منجر به ابتلا به رنج وسیعی از بیماری­ها شوند که درمان آن­ها قبل از گسترده شدن بیماری می تواند بسیار حیاتی باشد.

 

خدمات متخصص مغز و اعصاب - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News  Agency

 

تشخیص و درمان بیماری­های مرتبط با مغز و اعصاب توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام می­شود. این متخصصان به طور تخصصی با بیماری­های مرتبط با این عضو بدن سر و کار دارند و بهترین افراد به جهت شناسایی و درمان بیماری­های این حوزه به شمار می روند. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با این متخصصان آشنا شوید.

به متخصص مغز و اعصاب، نورولوژیست نیز می گویند. واژه نورولوژی از واژه نورو و لوژی ساخته شده است. نورو به معنی عصب و لوژی به معنای شناختن است. نورولوژیست ها در زمینه بیماری­های مغز و اعصاب و ستون فقرات تخصص ویژه دارند.

 

چه بیماری­هایی با تخصص مغز و اعصاب مرتبط هستند؟

در درمان بیماری­های مرتبط با مغز و اعصاب بسیار حیاتی است که در مدت زمان کمی پس از بروز بیماری و یا حتی قبل از بروز آن به فکر درمان باشیم. چرا که با ساده انگاشتن این دست بیماری­ها ممکن است با خطرات بسیاری رو به رو شویم و چه بسا سال­ها درگیر عوارض این بیماری­ها باشیم.

حتی در برخی از این بیماری­ها پس از گذشت مدت زمانی از شروع، دیگر امکان استفاده از درمان ساده را نخواهیم داشت در صورتی که اگر در همان مراحل ابتدایی به سراغ درمان آن میرفتیم می توانستیم به راحتی با تجویز پزشک شروع به درمان بیماری و بهبود آن نماییم.

اما برای درمان چه بیماری­هایی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

 اگر به هر دلیلی در بدن خود علائمی خاص زیر را مشاهده کردید می­بایست سریعا برای درمان و یا تشخیص بیماری به سراغ پزشک متخصص مغز و اعصاب بروید. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

●       ابتلا به انواع سردردها در هر نقطه از سر

●       اختلال در حفظ تعادل

●       انواع سرگیجه و احساس سنگینی غیر طبیعی در سر

●       اختلال در راه رفتن

●       بیهوشی ناگهانی غیر طبیعی و پایین آمدن سطح هوشیاری فرد

●       اختلال در حافظه

●       اختلال در تکلم و صحبت کردن

●       ضعف در اندام­ها

 

عصب دوازده‌گانه مغزی - متخصص مغز و اعصاب از انگلستان

 

این علائم از اولین علائم بیماری­های مغز و اعصاب هستند.

 شایع ترین علائم بیماری­­­های مغز و اعصابی

●       تشخیص و درمان انواع سردردها شامل سردرد میگرنی، عصبی، سردرد خوشه­ای و...

●       تشخیص و درمان انواع بیماری عروق مغزی همچون خونریزی مغزی و تنگی عروق مغز

●       تشخیص و درمان انواع بیماری اختلال حرکتی یا بیماری پارکینسون

●       تشخیص و درمان بیماری صرع و حملات تشنجی

●       تشخیص و درمان بیماری فراموشی یا آلزایمر

●       تشخیص و درمان بیماری دمانس عقلی

●       تشخیص و درمان بیماری ام اس

●       درمان سکته مغزی

●       تشخیص و درمان تومورهای مغزی

●       تشخیص و درمان تومورهای نخاعی

●       تشخیص و درمان اختلالات مربوط به خواب

●       تشخیص و درمان انواع کمردرد و گردن درد

●       تشخیص و درمان بیماری آفازی (اختلالی که در پی آن، بیمار تکلم خود را از دست می دهد)

●       تشخیص و درمان بیماری آتاکسی (ناهماهنگی و بی نظمی در حرکات عضلات را آتاکسی می گویند)

 

نورولوژی چیست، نورولوژیست به چه کسی می گویند

 

ویژگی های یک پزشک متخصص مغز و اعصاب

به دلیل حیاتی بودن نقش مغز در زندگی افراد، علاوه بر درمان زودهنگام، پیدا کردن بهترین پزشک متخصص مغز و اعصاب نیز از کارهای مهمی است که هر فرد می­بایست انجام دهد. به همین منظور برخی از ویژگی­های یک پزشک متخصص مغز و اعصاب می تواند به شکل ذیل باشد:

●       یک پزشک متخصص مغز و اعصاب می­بایست توانایی بالایی در تصمیم­ گیری و تشخیص بیماری­های این زمینه داشته باشد و بتواند با استفاده از آزمایشات و تست های مختلف از جمله عکس برداری و آزمایشات بالینی اقدام به تشخیص بیماری نماید.

●       پزشک متخصص باید با آگاهی به تکنولوژی های درمانی روز دنیا بتواند بهترین و به روز ترین راه را برای درمان بیمار در پیش بگیرد.

●       پزشک باید بتواند با حداقل تست­ها و آزمایشات و با توجه به علائم بیمار تشخیص دهد که چه درمانی را در پیش بگیرد و از انجام آزمایش­های پی در پی که ممکن است باعث ضعف روحی و جسمی بیمار گردد و در برخی از حالات خطرناک باشد جلوگیری نماید.

 

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته