کمیته گیاه پزشکی شهرستان نمین با محوریت پایش سن گندم تشکیل شد


کمیته گیاه پزشکی شهرستان نمین با محوریت پایش سن گندم تشکیل شد

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی نمین از تشکیل کمیته گیاه پزشکی شهرستان نمین با محوریت پایش سن گندم خبر داد و از کشاورزان خواست در صورت مشاهده این آفت در مزارع، موضوع را کارشناسان جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

شهرام محسنی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جهاد کشاورزی شهرستان نمین درباره عوامل خسارت‌زای مزارع غلات بویژه سن گندم در مناطق کوهپایه و دیم برای پایش آفت سن گندم و پیشگیری از ریزش آفت سن به مزارع و همچنین پیش‌آگاهی از بیماری زنگ گندم و سایر بیماری‌های قارچی به کشاورزان اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی اضافه کرد: در همین زمینه کمیته گیاه پزشکی شهرستان نمین با محوریت پایش سن گندم تشکیل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین گفت: این کمیته با روشهای مختلف از جمله صدور اطلاعیه، استفاده از فضای مجازی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی درباره نحوه مبارزه با آفات عمومی موش و کنترل بموقع علف‌های هرز در مزارع آبی و دیم اطلاع رسانی می کند.

وی با اشاره به امکانات و زیرساختهای فعلی ستاد طرح جهش تولید گفت: از این امکانات می‌توان در مزارع دیم برای سمپاشی و تهیه سموم علف‌کش و نظارت بر نحوه مصرف کودهای ریز مغذی، ساماندهی سمپاش‌های موجود در منطقه و انسجام فعالیت‌های بخش کشاورزی می‌توان قدمهای مهمی برای پیشرفت و جهش تولید در بخش کشاورزی برداشت.

محسنی با بیان اینکه سال گذشته بدلیل عدم سابقه خسارت سن گندم، احتمال جمعیت محدود و عدم سابقه مبارزه شیمیایی با آن، مدیریت و کنترل آفت به صورت تلفیقی و با محوریت کنترل زراعی انجام شد، گفت: در سال جاری هم در صورت مشاهده سن گندم، ضمن برداشت زودهنگام محصول از گسترش آفت در منطقه جلوگیری خواهد شد.

محسنی از کشاورزان خواست درباره مناطق آلوده اطلاع رسانی کرده در شناسایی این مناطق به جهاد کشاورزی کمک کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نمین خاطرنشان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی، بویژه کارشناسان پهنه از همه روش‌های ممکن از طریق نصب اطلاعیه‌های فنی ، بنر و استفاده از فضای مجازی و کلیپ‌های آموزشی و تولید محتوا برای شناسایی و اطلاع از آفت سن گندم استفاده می کنند.

وی به کشاورزان منطقه نیز توصیه کرد در صورت کسب اطلاعات از فعالیت آفت سن گندم در روستاها مراتب را واحد حفظ نباتات شهرستان گزارش کنند تا بررسی بیشتر و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای آمادگی کامل جهت کنترل آفت با هماهنگی محققان مرکز تحقیقات استان اردبیل و تعیین روش‌های صحیح و علمی با اولویت روش‌های غیرشیمیایی مد نظر قرار بگیرد.

شهرستان نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.​


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آئین تودیع و معارفه استاندار اردبیل