قشم 139 بیمار تالاسمی ماژور دارد


قشم 139 بیمار تالاسمی ماژور دارد

قشم - ایرنا - سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم اعلام کرد: 139 بیمار تالاسمی شدید(ماژور) در سطح قشم وجود دارد که تحت درمان بیمارستان پیامبر اعظم(ص) این جزیره قرار دارند.

دکتر یاسر مرادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این سوال که چه تعداد بیمار خاص و صعب العلاج در سطح جزیره قشم وجود دارند و این بیماران چه خدمات درمانی دریافت می کنند، اظهار داشت: تعداد کل بیماران تالاسمی ماژور در سطح جزیره که تحت درمان در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قرار دارند، ۱۳۹ نفر است.

وی ادامه داد: ۱۰۶ نفر (۳۶ کودک و ۷۰ بزرگسال) هم تعداد بیمارانی است که به صورت مرتب و ماهانه از بیمارستان تزریق خون و سایر اقدامات درمانی را دریافت می کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم اضافه کرد: چهار نفر (مرد) هم از بیماران هموفیلی در سطح جزیره قشم هستند که اقدامات درمانی خود را در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) دنبال می کنند.

دکتر مرادی توضیح داد: تالاسمی یکی از شایع‌ترین اختلالات و بیماری های خونی بوده که به دلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین به وجود می آید و به صورت ژنتیکی (ارثی) از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود که شایعترین نوع آن بتا تالاسمی است.

وی با اشاره به اینکه این بیماران نتیجه ازدواج های بدون انجام آزمایشات و مشاوره قبل از ازدواج ونا آگاهی از عواقب این گونه ازدواج ها و اهمیت ندادن به مباحث پیشگیری است، گفت: با انجام آزمایش ها و سخت گیری در مواقع عقد و صدور سند ازدواج می توان از تولد فرزندان بیمار جلوگیری کرد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم با اشاره به اینکه علما، بزرگان، معتمدان و خانواده ها باید جوانان را از عواقب و خطرات ازدواج های بدون انجام آزمایشات و عقدهای غیر رسمی آگاه کنند، افزود: بیماران تالاسمی به شدت به نیازهای خونی و مراقبت های ویژه احتیاج دارند و خانواده ها نیز از این موضوع رنج می برند.

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده بسیاری از چالش های بهداشتی و درمانی با مشارکت و ورود علما، معتمدان، روحانیون و ائمه جمعه برطرف شده است.

دکتر مرادی اظهار داشت: زوجین می ‌توانند با انجام آزمایشها های قبل از ازدواج از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور پیشگیری کنند.

وی افزود: بهترین زمان مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی قبل از ازدواج و پیش از بارداری است و آزمایش های تشخیص قبل از تولد pnd در دو مرحله که مرحله اول قبل از بارداری و مرحله دوم در هفته ۱۰ تا ۱۲ بارداری صورت می گیرد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید