خبرهای کوتاه از کشاورزی استان فارس


خبرهای کوتاه از کشاورزی استان فارس

شیراز-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا گفت:  برداشت جو از سطح  1900هکتار از اراضی کشاورزی  شهرستان فسا آغاز شد که پیش بینی می شود 5700 تن محصول در این شهرستان برداشت شود.

ناصر انصاری روز دوشنبه اظهار داشت: برداشت جو در شهرستان فسا از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز شده که تا پایان خرداد ماه ادامه دارد. جو یکی از مهمترین غلات دانه ریز است و به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در تامین نیازهای علوفه‌ای کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

انصاری با یاد آوری اینکه بیش از ۳۷۱۰ هکتار به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه به چرای دام اختصاص داده شده است بر ممنوعیت آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع تاکید و ابراز کرد: این اقدام خلاف قانون علاوه بر نابودی بافت خاک و از بین بردن میکروارگانیسم های آن، موجب آلودگی‌های زیست محیطی نیز می‌شود از این رو با جدیت متخلفین شناسایی و به مراجع ذی صلاح معرفی خواهند شد.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

برداشت گندم در کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون هم گفت: برداشت گندم، در این شهرستان از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و تا اواسط خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

حمید رشیدی امروز درگفتگو با خبرنگارایرنا با اشاره به اینکه از مجموع ۳۷ هزار ۵۰۰ هکتار ازاراضی زیر کشت گندم در این شهرستان ، ۷۵۰۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم هستند، اظهار کرد : با توجه به کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی پیش بینی می شود تولید و خرید تضمینی گندم نسبت به سال زراعی گذشته به شدت کاهش داشته باشد.

مدیرجهاد کشاورزی کازرون با بیان اینکه از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تاکنون هیچ بارش موثری در کازرون نداشتیم و با شرایط خشکسالی مواجه هستیم، اضافه کرد: ۲۶هزار هکتار از مزارع دیم و ۱۵۰۰ هکتار از مزارع آبی تحت شرب رودخانه این شهرستان به سبب کاهش بارش باران از بین رفته و فاقد تولید است.

رشیدی متوسط عملکرد گندم دیم و آبی در مزارع شهرستان کازرون را به ترتیب ۳۰۰ کیلوگرم و ۳۸۰۰ کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۵ هزار تن گندم در این شهرستان تولید و بیش از ۲۰هزار تن از این میزان توسط مراکز خرید از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شود.

رشیدی درادامه گفت : برداشت گندم در کازرون به صورت مکانیزه انجام می گیرد ودر حال حاضر با ۱۰۰ دستگاه کمباین در حال انجام است و با نزدیک شدن به زمان اوج برداشت گندم در این شهرستان تعداد کمباین‌ها به ۱۵۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: ارقام گندم کشت شده در این شهرستان سیروان، طلایی، چمران۲، برات، تیرگان، ( ارقام آبی) و دهدشت،کوهدشت، کریم، قابوس و ساورز ( ارقام دیم) است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۳۵ کیلومتری جنوب غرب شیراز است .

برداشت گندم در شهرستان خنج

مدیر جهاد کشاورزی خنج نیز در گفتگو با خبرنگار یرنا گفت: برای خرید گندم مازاد بر نیاز و خود مصرفی و بذر کشاورزان این شهرستان دو مرکزخرید گندم در مرکز شهرستان در منطقه چل گزی و روستای کورده در بخش محمله در نظر گرفته شده است.

علی علی پور گفت: مرکز خرید شرکت تعاونی در چهل گزی حومه خنج وکورده در بخش محمله به صورت تضمینی با قیمت مصوب کار خرید گندم را انجام می‌دهند وتا کنون مجموعا ۱۰ هزار تن گندم خرید شده واین در صورتی است که کار برداشت گندم وجو به تازگی در مناطق شمالی خنج در دهستان سیف آباد بخش مرکزی آغاز شده و انتظار می رود ۱۶ هزار تن گندم مازاد برنیاز تا پایان فصل برداشت تحویل شود.

او افزود: قیمت مصوب برای هر کیلوگرم گندم ده هزارو ۵۰۰ تومان است و یک هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم به مراکز دولتی به آن افزوده می‌شود.

علی پور با بیان اینکه خرید گندم خود مصرفی کشاورزان از طریق سامانه با معرفی نامه صادره از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود به کشاورزان توصیه کرد؛ نسبت به ثبت و به روز رسانی اطلاعات مورد نیاز در سامانه اقدام کنند وی افزود انبار ونگهداری هرنوع گندم بجز مراکز خرید دولتی احتکار محسوب شده و با متخلفن برخورد می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل