عوامل موفقیت مرکز فرماندهی تبیین خدمات دولت


عوامل موفقیت مرکز فرماندهی تبیین خدمات دولت

زاهدان- ایرنا- روز ارتباطات و روابط عمومی بهانه‌ای شد تا در میان عنوان‌های پرطمطراق این حوزه به عوامل موفقیت آن به عنوان مرکز فرماندهی تبیین خدمات دولت به مردم گریزی بزنیم.

روابط عمومی آینه تمام نمای یک دستگاه، خط مقدم جبهه فرهنگی، ارتباط دهنده مخاطب با دستگاه، پیشانی یک دستگاه و هزاران عنوان پرطمطراق دیگر که به صورت مقطعی و کلیشه وار صرفاً در پاسداشت عنوان یک روز مطرح می‌شوند. اما متاسفانه حلقه مفقوده آن عدم درک اهمیت این حوزه و وسعت عملکردی آن به عنوان مرکز فرماندهی تبیین خدمات دولت به مردم است.

اما چه عواملی موجب قوی و یا ضعیف قلمداد شدن یک روابط عمومی می شود؟ بخشی از پاسخ های این سوال را می توان اینگونه بیان کرد:

۱_ ارتباط کلامی و رفتاری با مخاطبان آن دستگاه؛ در واقع متصدی این واحد باید تسلط کافی نسبت به فن بیان، اصول مخاطب شناسی و انواع شاخه های روانشناسی را داشته باشد.

۲_ تسلط به حوزه تخصصی کاری ؛ در واقع آشنایی با اصول خبرنویسی و مشتقات آن مانند عناصر خبری، ارزش‌های خبری، بایدها و نبایدهای خبری، نرم و سخت خبر، انواع تیتر زنی و.. از بدیهیات و ضروریات این حوزه کاری است.

۳_ میزان آشنایی متصدی این واحد با ابزارهای الکترونیک و انواع نرم افزارهای گرافیکی؛ زیرا با رشد و گستردگی علم و فناوری و استفاده جامعه از انواع اپلیکیشن ها موبایلی، متصدی این واحد بایستی دانش کافی نسبت به ابزارهای تولید محتوای چند رسانه ای داشته باشد.

۴_ میزان به روز بودن اطلاعات رسانه ای؛ مسوول روابط عمومی یک دستگاه باید نسبت به آخرین تغییرات حوزه رسانه ای آگاه باشد در واقع مطالعه، تحقیق و پژوهش می تواند در پویایی این واحد اثر گذار باشد.

۵_ سواد رسانه ای؛ امروزه توده‌های عظیمی از اطلاعات و اخبار از طریق فضای مجازی به دست مخاطبان می رسد ، لذا اگر مسوول روابط عمومی یک دستگاه از سواد رسانه ای کافی برخوردار نباشد نمی‌تواند اخبار کذب را پیش از ایجاد هجمه به آن سازمان مدیریت کند. این فرد باید بداند که چه هنگام واکنش نشان دهد یا واکنشی نشان ندهد.

۶_ ارزش و جایگاه این حوزه در یک دستگاه و نهاد؛ در بسیاری از موارد به واسطه ارزش پایین پست سازمانی آن تا حد یک کارشناسی جزئی بدون درنظر گرفتن نیروی انسانی کافی و ماهر با حجم سنگین و گسترده‌ی کاری می تواند در بهره‌وری یک روابط عمومی اثرگذار باشد.

در پایان باید گفت انتظار موفقیت از این واحد مهم بدون توجه به عوامل فوق، انتظاری ناصواب است زیرا هر موفقیتی منوط به تحقق مولفه های مختلف است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...