شاخص اهدای خون بانوان در سیستان و بلوچستان حدود 7 درصد است


شاخص اهدای خون بانوان در سیستان و بلوچستان حدود 7 درصد است

زاهدان- ایرنا- مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: شاخص اهدای خون بانوان به نسبت جمعیت اهداکننده حدود هفت درصد است که در مناطق جنوب استان این رقم به 2 تا سه درصد می‌رسد.

دکتر رضا عباسی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با توجه به حضور همیشگی بانوان در تمامی فعالیت های بشردوستانه و مشارکت های داوطلبانه و نقش حمایتی آنان در خانواده، این رقم در استان قابل افزایش بوده و چنانچه مشارکت بانوان در امر اهدای خون با توجه به سلامت عمومی آنها بالا رود بدیهی است که سیستان و بلوچستان در زمینه تهیه خون سالم و کافی گام های بزرگتری برخواهد داشت.

وی بیان کرد: بانوان در آموزش و انتقال فرهنگ اهدای خون به خانواده و مراقبت از سلامت جسمی آنان نقش و سهم مهمی دارند و مفهوم هر خانه یک پایگاه انتقال خون با وجود همه بانوان ایرانی معنا پیدا خواهد کرد.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: بدیهی است در کنار شاخص های مشارکت اجتماعی بانوان، شاخص اهدای خون نیز می تواند به عنوان شاخص انسانی و فرهنگی نهادینه شود.

وی بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان با بیش از سه هزارو ۳۰۰ بیمار تالاسمی بالاترین رقم بیماران را در سطح کشور دارد.

عباسی گفت: خونریزی های حین و پس از زایمان و بیماران تحت عمل های جراحی از پرمصرف ترین بیماران نیازمند به خون در استان هستند و آسیب دیدگان ناشی از حوادث جاده ای و منطقه ای نیز سهم بزرگی از مصرف خون را دارند.

وی افزود: در کنار این نیاز شدید به خون و فرآورده های خونی در استان با جمعیت بیش از سه میلیون نفر، شاخص اهدای خون در سال گذشته به ازای هر یک‌هزار نفر ۲۰ نفر بوده که با میانگین کشوری فاصله دارد.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان اظهارداشت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۹ هزارو ۱۹۸ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون استان مراجعه کردند که هفت هزارو ۴۶۲ نفر از آنان موفق به اهدای خون شدند.

وی خاطرنشان کرد: این رقم در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش ایرنا از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟