جشنواره گلاب‌گیری و نذر گلاب در کلاته‌رودبار دامغان در اولین گام


جشنواره گلاب‌گیری و نذر گلاب در کلاته‌رودبار دامغان در اولین گام

سمنان-ایرنا- نخستین جشنواره گلاب‌گیری و نذر گلاب به منظور شست‌وشوی ضریح امامین عسکریین(ع) روز جمعه با حضور مسوولان و عموم مردم در شهر کلاته رودبار از توابع شهرستان دامغان برگزار شد.

به‌ گزارش خبرنگار ایرنا، اهالی شهر کلاته رودبار به واسطه داشتن باغ‌های گل محمدی هر ساله مقدار زیادی گل محمدی برداشت می‌کنند که امسال به منظور شکرگزاری از این نعمت تصمیم به برگزاری جشنواره و اجرای نذر گلاب به عتبات عالیات گرفتند.

این جشنواره از ساعت ۹ صبح امروز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه با برگزاری همایش پیاده‌روی از میدان امام خمینی (ره) به سمت پارک گردشگری پیرخوشدر آغاز شد.

علاقه‌مندان به این مراسم از ساعات اولیه در این شهر حاضر شدند و از نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، باغستان های گل محمدی، مراسم تُلُم‌زنی و اماکن تفریحی این شهر بازدید کردند.

جشنواره گلاب‌گیری و نذر گلاب در کلاته‌رودبار دامغان در اولین گام

۲۰۰ لیتر گلاب امسال از شهر کلاته رودبار نذر عتبات عالیات شد

شهردار دیباج در حاشیه این مراسم به ایرنا گفت: امسال به منظور شکرگزاری از نعمت وجود گل محمدی در این شهر، ۲۰۰ لیتر گلاب به نهاد عتبات عالیات با هدف شست‌وشوی ضریح امامین عسکریین (ع) در سامرا اهدا شد.

جواد بنائیان سفید ادامه داد: در شهر کلاته رودبار ۸۰ هکتار باغ گل محمدی وجود دارد که از این میزان ۴۰ هکتار در حال بهره‌برداری است و سالانه حدود ۳۰ تن گل‌محمدی برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف این جشنواره پرداختن به ابعاد معنوی این نعمت الهی است که باتوجه به داشتن باغستان گل‌محمدی، می‌طلبد که این مراسم و آیین مذهبی را در شهر برگزار کنیم و در کنار آن به معرفی بهتر ظرفیت‌های شهر کلاته رودبار بپردازیم.

بنائیان سفید اظهار داشت: اجرای همایش پیاده‌روی، برگزاری مسابقات بومی و محلی، اجرای سرود سلام فرمانده با نقش آفرینی نونهالان و نوجوانان دختر شهر کلاته رودبار، اجرای گروه طنزپردازی، سخنرانی مسوولان، ایجاد نمایشگاه عرضه محصولات و برگزاری قرعه‌کشی از برنامه‌های این جشنواره معنوی بود.

جشنواره گلاب‌گیری و نذر گلاب در کلاته‌رودبار دامغان در اولین گام

جشنواره نذر گلاب شهر کلاته رودبار باید به صورت آیین معرفی شود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: جشنواره گلاب گیری و نذر گلاب در حوزه گردشگری دارای اهمیت است که برای ثبت آن، باید این جشنواره به صورت آیین معرفی شود.

مهدی قاسمی اظهار داشت: برگزاری اینگونه جشنواره‌ها سبب ایجاد شادی و نشاط در سطح جامعه می‌شود و در کنار این امر می‌توان در جهت رشد گردشگری منطقه نیز گام برداشت.

وی تصریح کرد: برگزاری اینگونه رویدادها و ایجاد نمایشگاه، سبب حضور اقشار مختلف مردم و جذب گردشگر می‌شود که در کنار این جشنواره می‌توان مکان‌های تفریحی و گردشگری را به خوبی معرفی کرد و گردشگری را توسعه داد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: جاذبه‌های متعدد تاریخی، طبیعی و انسان‌ساخت از مهم‌ترین منابع جذب گردشگر است و شهرها به عنوان بزرگ‌ترین جایگاه این جاذبه‌ها و آثار، جلوه‌گاه متنوعی از جاذبه‌ها را فراهم می‌سازند.

۲ نمایشگاه در شهر کلاته رودبار ایجاد شد

شهردار کلاته رودبار بیان کرد: ۲ نمایشگاه در خصوص این جشنواره ایجاد شده است که نمایشگاه سوغات و هدایا در ۵۰ غرفه از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در سالن شهید سلیمانی شهر کلاته رودبار برپا و صبح امروز نیز نمایشگاه محصولات لبنی و سنتی در محله پیرخوشدر در ۱۰ غرفه برپا شد.

جواد بنائیان سفید ادامه داد: نذر گلاب برای اولین‌بار در استان سمنان رخ داد که در تلاشیم تا جهت ثبت ملی آن اقدام کنیم.

به گزارش ایرنا، کلاته رودبار در فاصله ۴۲ کیلومتری شهر دامغان واقع است. این شهر در دامنه کوهستان البرز قرار دارد و آب و هوای آن نیز از ویژگی‌های کوهستانی برخوردار است.

زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل باعث شده تا این شهر و ییلاق آن به یکی از زیباترین جاذبه‌های استان سمنان تبدیل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر