نفرات برتر جشنواره تئاتر «سردریم » معرفی شدند


نفرات برتر جشنواره تئاتر «سردریم » معرفی شدند

تبریز- ایرنا- دومین جشنواره تئاتر خیابانی سردرود امروز با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف، به کار خود پایان داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، امیر مهروند، دبیر جشنواره اعلام کرد:
از فرهاد زارعی برای طراحی بروشور نمایش " دکتر قلابی" تقدیر شد.
در بخش موسیقی از عاشیق علی صمدی برای نمایش " دومانلی سرحد" از مرند و همچنین از دو هنرمند جوان، آیاز و تایماز پیوندی برای نمایش " اشک آب" از سردرود تقدیر شد.
در بخش گریم از تهمینه آدی بیگ برای نمایش " داد زباله‌ها" از سردرود تقدیر شد.
در بخش طراحی لباس از سجاد افتخاری برای نمایش "داد زباله‌ها" از سردرود تقدیر به عمل آمد.
در بخش طراحی فضا از پویا معصومی و سما سیمرغی برای نمایش " تراژدی نان" و از فرهاد زارعی برای نمایش " اشک آب" تقدیر شد و نسیم‌عموزاده برای نمایش "ائو" از اهر به‌عنوان رتبه نخست این بخش معرفی شد.
در بخش طرح و ایده بهناز قرطاسی برای نمایش‌های "اشک آب" و " داد زباله‌ها" از سردرود موفق به کسب رتبه سوم شد. همچنین مصطفی آذری برای نمایش "دومانلی سرحد" از مرند رتبه دوم و مهدی صالحیار برای نمایش‌های " تراژدی نان" و " من اویناماق ایستیرم" رتبه اول را از آن خود کردند.
در بخش بازیگری زن رتبه سوم به طور مشترک به نازنین اسدی برای نمایش " من اویناماق ایستیرم"، هستی محمدزاده برای نمایش "دکتر قلابی" و "ریحانه اکبری" برای نمایش "ائو" تعلق گرفت. همچنین ساناز کسب‌خواه برای نمایش " داد زباله‌ها" موفق به کسب مقام‌دوم شد و صدف رحیمی برای نمایش " دادزباله‌ها" به عنوان رتبه نخست این بخش معرفی شد.
در بخش بازیگری مرد، علی صالح‌نیا برای نمایش " قاچاق چرا" و نیما وهابی برای نمایش " من اویناماق ایستیرم" به طور مشترک موفق به کسب مقام سوم شدند. مصطفی آذری برای نمایش "دومانلی سرحد" و مجید رنجبرپور برای نمایش "غصه‌های مجید" رتبه دوم و امین حاجی اکبری برای نمایش "سایا" رتبه اول را کسب کردند.
در بخش کارگردانی، مهدی شاکری برای نمایش " داد زباله‌ها رتبه سوم، گروه کارگردانی نمایش " تراژدی نان" رتبه دوم و مصطفی آذری برای نمایش "دومانلی سرحد " رتبه اول را کسب کردند.
بر اساس این گزارش نمایش‌ "تراژدی نان" از سردرود از سوی هیئت داوران به عنوان نمایش‌های منتخب این جشنواره وبرای اجرای عمومی و معرفی به سایر جشنواره‌ها اعلام شد.

سید قاسم ناظمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در مراسم اختتامیه این جشنواره تئاتر خیابانی گفت: سردرود گرچه در حاشیه شهر تبریز است اما همیشه مهد تربیت و معرفی فرهیختگان بسیاری بوده است.

وی افزود: امیدوارم مدیران شهری و فرهنگی سردرود ارزش تاریخی و هنرمندان شهر خود را بدانند و در راه حفظ و اعتلای آن بکوشند.

ناظمی گفت: زبان غیر مستقیم هنر از هر زبان دیگری والاتر و تاثیرگذارتر است و ما اگر به دنبال رساندن پیام و شناساندن ظرفیت‌های منطقه هستیم نباید از آن غافل شویم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بیان کرد: استفاده درست از زبان هنر توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

ناظمی اظهار داشت: امیدوارم هنرمندان و مسئولان شهر سردرود در این مسیر ماندگار باشند و به حرکت خود ادامه دهند و ما نیز در این راه و برای توسعه زیست فرهنگی و بهره‌گیری از این ابزار در کنار هنرمندان هستیم.

رییس شورای شهر سردرود هم با بیان اینکه تاریخ آذربایجان هنوز به قدر کافی بر صحنه‌ی تئاتر به تصویر کشیده نشده‌است، افزود: تئاتر یکی از هنرهایی است می‌تواند تاریخ و فرهنگ و هنر استان و شهر را به شکل شایسته معرفی کند.

قویدل بیان کرد: در دو دوره‌ای که جشنواره تئاتر خیابانی در شهر سردرود برگزار شد ما شاهد تاثیرگذاری این هنر بودیم و امیدواریم که با فعالیت مداوم هنرمندان این حرکت ادامه داشته باشد.

وی ضمن تقدیر از بانوان و ایثارگران و هنرمندان شهر سردرود به خاطر شرکت در نمایشگاه‌های هنری هفته فرهنگی سردرود افزود: سردرود به لطف هنرمندان است که هنر شهر نام گرفته و امیدوارم بتوانیم با برنامه‌هایی از این دست در معرفی این شهر به وظیفه خود عمل کنیم.

حسین پناه، شهردار سردرود با بیان اینکه استقبال مردم و شهروندان را از تئاتر خیابانی را دلگرم‌کننده است، افزود: تئاتر معجزه‌ای دارد که به شکل غیر مستقیم و تاثیرگذار می‌تواند مفاهیم آموزشی و شهروندی را نهادینه کند.

وی گفت: هنرمندان نعمت‌های بزرگی هستند که می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها به مسئولان کمک کنند.

پناه بیان کرد: شهرداری‌ها و شوراها نیز در این میان وظیفه تسهیل‌گری دارند تا هنرمندان بتوانند با خیال آسوده به تولید اثر و فرهنگ‌سازی بپردازند.

شهردار سردرود اظهار داشت: از مسئولان ذیربط انتظار داریم برای تاسیس دبیرخانه دائمی، حمایت‌های مادی ومعنوی خود را دریغ نکنند.

یعقوب صدیق جمالی، داور دومین جشنواره تئاتر خیابانی «سردریم» گفت: برداشته شدن تمرکز از مراکز استان‌ها و مستقل شدن تئاتر در شهرهای کوچک استان اتفاق مبارکی است.

وی اظهار داشت: به نظر من هر چقدر شهرها بتوانند از مرکز دورتر شوند و در محیط شهری خود به تولید و اجرای اثر بپردازند، بهتر از این است که بخواهند تحت شرایط خاص و با مشکلات بسیار، اصرار بر اجرا در مراکز استان خود داشته باشند یا در حاشیه‌ی یک جشنواره دیده بشوند.

وی افزود: عقیده دارم هر رویدادی که گسترش تئاتر را سبب شود، قدم خوب و مؤثری است اما ترجیح می‌دهم جشنواره‌هایی از این دست غیررقابتی برگزار شوند و حمایت‌های مالی از گروه‌های تئاتری به شکلی غیر از جایزه انجام شود.

این عضو هیئت داوران جشنواره در خصوص برگزاری تئاتر خیابانی نیز گفت: در شرایطی که ما یا سالن نداریم و یا سالن‌هایی که داریم از استاندارد بسیار دور هستند بهترین اتفاق اجرای تئاتر محیطی است و به علاوه این نوع از تئاتر تأثیرگذاری بیشتر و بهتری نیز دارد.

یعقوب صدیق جمالی اظهار داشت: بد نیست که ما گاهی نیز خود را از حصار سالن‌های تئاتر بیرون بکشیم و تئاتر را به متن و بطن جامعه بیاوریم.

جشنواره تئاتر خیابانی سردرود «سردریم» از ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت در دو پارک شهر سردرود برگزار شد و امروز ۳۱ اردیبهشت با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...