توسعه وام شرافتی در دانشگاه‌های کشور را دنبال می‌کنیم


توسعه وام شرافتی در دانشگاه‌های کشور را دنبال می‌کنیم

شیراز-ایرنا- مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران، با اشاره به پرداخت تسهیلاتی تحت عنوان وام شرافتی با هدف حمایت از دانشجویان نیازمند در دانشگاه های کشور گفت: یکی از برنامه های ما حمایت از این حرکت است که امیدواریم امسال بتوانیم توسعه این اقدام را در دانشگاه‌های کشور دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین امید، چهارشنبه در پنجمین گردهمایی خیرین آموزش عالی کشور در شیراز افزود: بسیاری از دانشجویان به دلیل مشکلات اقتصادی یا ترک تحصیل می کنند و یا اقبالی به دانشگاه نشان نمی دهند که برای حمایت از این دسته از دانشجویان سال گذشته با کمک برخی از خیرین سامانه‌ای تحت عنوان سامانه اعطای وام شرافتی راه اندازی شد.

وی ادامه داد: با توجه به اختصاص سهمیه و امکان دسترسی به این سامانه به دانشگاه‌ها، آنها با تشخیص معاونت دانشجویی دانشگاه اقدام به شناسایی دانشجویان نیازمند کرده و به آنها امکان دسترسی به سامانه جهت ثبت نام می دهند.
وی اظهار داشت: پس از ثبت نام، دانشجویان واجد شرایط در سامانه در پایان هر ماه شناسایی و برای ثبت نام دسترسی می دهند و در پایان هر ماه وام شرافتی بدون نیاز به ضامن به عنوان کم هزینه که امسال عدد ۴۰۰ هزار تومان است به حساب متقاضی واریز می شود و دانشجو متعهد می‌شود که بعد از اتمام تحصیل وام را بازگرداند.

مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران گفت: امسال در برنامه داریم که حداقل ۱۰ ماه از سال این وام به دانشجویان پرداخت کنیم و با توجه به حمایت خوبی که یکی از خیرین در گام نخست انجام داد و در ادامه بر تعداد آنها افزوده شد، موفق شدیم که این کمک هزینه حمایتی را طی ماه‌های اسفند ۱۴۰۰ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ به دانشجویان پرداخت کنیم.

امید، یکی از اهداف بنیاد حامیان علم و فناوری ایران را برقراری ارتباط بین دانشگاه‌ها و خیرین دانست و افزود: هیات مدیره بنیاد نگاهشان بیشتر بر این است که اگر خیرین بخواهند با دانشگاهی همکاری کنند ما فقط نقش هدایت و پشتیبانی را داشته باشیم و در همین راستا برخی کارها را نیز به شکل غیر مستقیم انجام دهیم.

باید نخبگان را ترغیب و تشویق به ماندن در کشور کنیم
رئیس دانشگاه شیراز هم، با اشاره به مواجه نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها با مشکلات اقتصادی گفت: باید با کاستن از این مشکلات، نخبگان را ترغیب و تشویق به ماندن در کشور کنیم.

محمد موذنی افزود: اگر کسی بخواهند عضو هیات علمی دانشگاهی شود باید یک پروسه دقیق و طولانی طی شود و آن فرد دارای توانمندی ها و صلاحیت های خاصی باشد اما می بینیم که همین افراد به رغم طی کردن تمام آن مراحل درنهایت به دلیل مواجه با مشکلات اقتصادی اقدام به مهاجرت می کنند و از کشور خارج می شوند.

وی ادامه داد: وقتی یک استاد دانشگاه و نخبه دانشگاهی می بیند که تا پایان دوران کاری خود نمی تواند صاحب خانه شود انگیزه ای برای مانده ندارد که باید نسبت به حل مشکلات آنها به ویژه در حوزه مسکن چاره اندیشی شود.

وی افزود: کشور ما یک کشور ثروتمند است و از نظر مخازن نفت و گاز، معادن طبیعی مختلف، وسعت سرزمین، نیروی انسانی کارآمد، تاریخ کهن و جاذبه های گردشگری و از همه مهمتر برخورداری از یک فرهنگ والا دارای ظرفیت های بسیاری برای توسعه است.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: حتی اگر این فرض را داشته باشیم که ارتباط خود را با کل دنیا قطع کنیم باز هم کشورمان آنقدر ثروت دارد که مردم یک زندگی راحت داشته باشند و از آرامش روحی و جسمی برخوردار باشند اما به رغم این ظرفیت ها شاهد مشکلات آزار دهنده‌ای هستیم.

موذنی افزود: راه حل عبور از این مشکلات و بهبود شرایط اقتصادی کشور و مردم توجه بیشتر به علم و دانش است و اینکه دانش و دانشگاه جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و مبنای اقدامات و تصمیمات ما دانش باشد.

وی ادامه داد: اگر چنین شود به طور قطع می‌توانیم از تمام ظرفیت ها و مواهب بی نظیر موجود در جهت حل مشکلات استفاده کنیم.

موذنی اظهار داشت: در دهه‌های اخیر دانشگاه‌های ما رشد قابل توجهی داشته اند و از نظر توسعه رشته‌های دانشگاهی شاهد یک رشد قابل تحسین هستیم، اما همین دانشگاهها با مشکلات زیادی نیز مواجه هستند که اگر بخواهیم ریشه آنرا جست وجو کنیم به کمبود بودجه و اعتبارات و وابستگی کامل دانشگاه‌ها به اعتبارات دولتی می رسیم.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز نیز همانند بسیاری دیگر دانشگاه ها با مسائل و مشکلات عدیده ای مواجه است که از جمله می توان به پراکندگی آن اشاره کرد.

موذنی افزود: بنای دانشگاه شیراز از ابتدا به شکل یک مجتمع گذاشته نشده و تعداد قابل توجهی از دانشکده‌های این دانشگاه در نقاط مختلف شهر شیراز مستقر هستند و طرح جامع و راهبردی دانشگاه نیز این است که آنها را در پردیس مرکزی دانشگاه شیراز متمرکز کند.

وی گفت: این پراکندگی عوارضی دارد که از جمله می توان به کاهش همکاری بین بخش‌ها و دانشکده‌ها و همچنین نیاز به نیروی انسانی بسیار برای حفاظت و حراست فیزیکی از ساختمان ها و بناها موجود اشاره کرد.
موذنی ادامه داد: مشکل دیگر دانشگاه شیراز فرسودگی بناها و ساختمان ها است، بنای قدیمی این دانشگاه نیم میلیون متر مربع مساحت دارد که ۵۰ درصد آن قدمتی افزون بر۴۰ سال دارد.

وی گفت: فرسودگی تجهیزات دانشگاهی از دیگر مشکلات دانشگاه شیراز است که با توجه به افزایش نرخ ارز امکان نوسازی و جایگزینی بسیاری از تجهیزات و امکانات از جمله تجهیزات آزمایشگاهی فراهم نشده است.

رییس دانشگاه شیراز افزود: در حوزه دانشجویی نیز با کمبود خوابگاه و فرسودگی خوابگاه‌ها مواجه هستیم.

مشارکت خیرین در سایه اعتماد سازی بسیار گسترده خواهد شد

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی نژاد هم گفت: اگر بخواهیم بر تعداد خیرین افزوده شود حتما باید ساختارسازی و اعتمادسازی ایجاد شود و اگر این اتفاق روی دهد قطعا آن اقیانوس خیر و مشارکت خیرین جریان پیدا خواهد کرد.

عباس مصلی نژاد افزود: علت کمک برخی از ایرانیان خارج از کشور به دانشگاه های آن کشور این است که در آنجا ساختار ایجاد شده در حالی که ما در کشورمان در این زمینه فاقد ساختار هستیم.

وی ادامه داد: نبود ساختار یعنی فرد نمی داند که پولی که بنا است به عنوان کمک پرداخت کند را به چه کسی باید بدهد و حتی اگر ساختاری وجود داشته باشد اطمینان ندارد که آن کمک انجام شده با عمل آگاهانه و در جای خودش هزینه شود.

او اظهار داشت: امروز در بنیاد حامیان علم و فناوری یا سایر بنیادها که با همت خیرین شاخص ایجاد می‌شوند این ساختارسازی شکل گرفته و نیاز است که این اعتمادسازی ایجاد شود.

وی، با بیان اینکه هر کشوری که بخواهد صاحب قدرت باشد باید صاحب دانش باشد، افزود: قدرت از دل دانش و ثروت از دل تکنولوژی خارج می‌شود و یک کشور زمانی می‌تواند ثروتمند باشد که تکنولوژی داشته باشد و وقتی می‌تواند دارای تکنولوژی باشد دارای قدرت باشد و شرط قدرتمند بودن نیز داشتن دانش است.

مصلی نژاد گفت: اگر بخواهیم کشور قدرتمندی داشته باشیم باید اندیشمندان و دانشمندان بزرگ داشته باشیم و دانشمندان بزرگ هم از دانشگاه های بزرگ فارغ التحصیل می‌شوند و بنابراین باید حتما دانشگاه بزرگ داشته باشیم و برای داشتن دانشگاه بزرگ کارآمد نیز نیازمند استادان بزرگ هستیم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیپد ایر 2024 با ظاهری جدید و رنگ‌های جذاب رونمایی شد/ عکس