بیش از دو هزار ساختمان ناایمن در تهران / شهرداری آبادان باید دستور توقف عملیات ساختمانی متروپل را می داد


بیش از دو هزار ساختمان ناایمن در تهران / شهرداری آبادان باید دستور توقف عملیات ساختمانی متروپل را می داد

رکنا: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از لزوم بهره بردن نیروی متخصص در جای خودش سخن گفت. او همچنین با اشاره به حادثه متروپل، از اینکه شهرداری آبادان موظف بود دستور توقف عملیات ساختمانی متروپل را بدهد خبر داد.

پر بی راه نیست که از ساختمان های ناایمن، با نام بمب ساعتی یاد می کنند. متروپل که فروریخت، آژیر خطر دیگر ساختمان های ناایمن کشور را به صدا در آورد که در کشور کم هم نیستند. در حادثه اخیر، هشدارهای سازمان نظام مهندسی خوزستان، در گوش مالک متروپل اثری نداشت و سبب شد چنین فاجعه ای را به بار بیاید. صادق خلیلیان، استاندار خوزستان نیز همان روز حادثه در محل ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان حضور پیدا کرد و گفت که احداث ساختمان متروپل، قبل از سال 1398 برای 6 طبقه صادر شده که بعداً چند طبقه به آن اضافه شده است. او همچنین تاکید کرد که قطعا با کسانی که در صدور مجوز و ساخت این ساختمان دست داشتند برخورد خواهد شد.

شهرداری آبادان باید دستور توقف عملیات ساختمانی متروپل را بدهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رامین کرمی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران است. او در گفت و گو با رکنا، با اشاره به اینکه در حادثه متروپل، باید تا تهیه گزارش نهایی کمیته کارشناسی و فنی برای فهمیدن علت حادثه، صبوری کرد، گفت: «بر اساس مستندات، هشدارهایی از سمت سازمان نظام مهندسی آبادان و سازمان نظام مهندسی کشور در خصوص، مشکلات فنی و مهندسی متروپل به سازنده آن اعلام شده بود. این حادثه، قصور مالک و پیمانکار در عدم رعایت مقررات فنی و آیین نامه مقررات تولید ساختمان را به وضوح نشان می دهد. با این وجود مالک توانسته است با دور زدن سازمان نظام مهندسی، از مجاری غیر قانونی، حجم ساختمان را بیشتر کند و همچنین موارد فنی را نیز رعایت نکند.»

وی در پاسخ به اینکه با این تفاسیر به نظر می رسد در حادثه متروپل، شهرداری آبادان مقصر است، گفت: «تا زمانی که گزارشات نهایی فنی کارشناس رسمی دادگستری به دست نرسد، نمی توان گفت چه کسی در این حادثه مقصر است؛ اما شواهد نشان می دهد که سازمان نظام مهندسی گزارشات خود را به صورت کامل ارائه کرده است. علاوه بر ناظر، سازمان نظام مهندسی آبادان نیز با شهرداری آبادان در خصوص ناایمنی متروپل و ساخت طبقات اضافه خارج از عرف مکاتبه کرده است. بارهای اضافه ای که بر روی متروپل ساخته شد، خارج از توان این سازه بود. شهرداری آبادان موظف بود تا دستور توقف عملیات ساختمانی را بدهد؛ اما باید پیگیری کرد که از چه مجرایی، مالک متروپل، توانست این فرایند را دور بزند.»

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: «از ظرفیت رسانه رکنا استفاده و اعلام می کنم سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیش از 130 هزار عضو، آمادگی دارد در راستای ایمنی، مدیریت بحران، کنترل و بازرسی به شهرداری تهران، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی کمک کند. ما کنار دستگاه های حاکمیتی و نظارتی به عنوان بازوی فنی هستیم چون جان مردم برای ما بیشتر از همه چیز اهمیت دارد.»

بیش از دو هزار ساختمان ناایمن در تهران

کرمی با اشاره به اینکه بیش از دو هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد، گفت: «چرا ساختمان های کشورهای دیگر بالای 70 تا 100 سال عمر می کند؛ اما در کشور ما به بالای 30 سال هم نمی رسد؟ مرجع جلوگیری از ساخت ساختمان ناایمن، شهرداری تهران و دستگاه حاکمیتی است. متریال ساختمان سازی در کشور کیفیت خوبی دارد؛ اما از آنجایی که ساخت ساختمان، از طریق مجری ذی صلاح یا همان مهندسان پیگیری نمی شود، عمر ساختمان ها در کشور پایین می آید. مهندس باید ساختمان بسازد؛ اما در کشور ما از قصاب، بقال، پزشک و وکیل گرفته تا هر کسی که پول در دستش دارد، ساختمان سازی می کند. مراجع صدور پروانه باید از این کار جلوگیری کنند. کسی که صلاحیت ندارد نباید ساختمان سازی کند.»

بیش از دو هزار ساختمان ناایمن در تهران / شهرداری آبادان باید دستور توقف عملیات ساختمانی متروپل را می داد

وی با اشاره به اینکه عامل دیگر عمر پایین ساختمان ها در ایران عدم سرویس نگهداری در ساختمان ها است گفت: «ساختمان ها به مقاوم سازی، ایمنی، موارد مربوط به ایمنی آتش نشانی، تاسیساتی، بازدیدهای دوره ای و سرویس نگهداری سالیانه نیاز دارد. عدم وجود سرویس دهی نگهداری، سبب می شود مصلاح با کیفیت، به بدترین شکل ممکن استفاده شوند.»

رامین کرمی با اشاره به اینکه بعد از حادثه پلاسکو گزارشی از ساختمان های ناایمن تهران در مناطق 22 گانه تهران توسط سازمان نظام مهندسی تهیه و به شهرداری و سازمان آتش نشانی ارسال شد، گفت: «سازمان نظام مهندسی صرفا وظیفه نظارت و ارائه گزارش به مراجع صدور پروانه را دارد و سازمانی اجرایی نیست. در این راستا شهرداری ها هستند که باید با گزارش سازمان نظام مهندسی، دستور توقف عملیات ساختمان های ناایمن را بدهند و از ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری کنند. با این وجود، در ساختمان متروپل این اتفاق از سمت شهرداری رخ نداد.»

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه گفت: «اگر این موارد رعایت شود، از منابع ملی صیانت شده است. ما اگر بتوانیم ساختمانی بسازیم که عمر آن حتی پنج سال هم بیشتر شود؛ یعنی به مردم خدمت کرده ایم. استانداردهای سازمان نظام مهندسی، به روز و مطابق با استانداردهای جهانی است؛ ولی چه کسی باید این ها را اجرا کند؟»

درخواست دادگاه ویژه ساختمان برای مختلفان ساختمان های ناایمن

او افزود: «ساختمان سازان برای اینکه به مهندس پول کمتری بدهند یا اصلا پول ندهند، هم با جان مردم بازی می کنند و هم با منابع ملی. این یک درد برای جامعه ما است. من در پی حادثه متروپل، درخواست دادگاه ویژه ساختمان برای کسانی که از قوانین خطور می کنند کردم. از شهرداری گرفته تا فردی که این ساختمان های ناایمن را می سازد و صدها نفر را در یک ساختمان گرفتار می کند. این ها باید جوابگو باشند و دستگاه قضا باید پیگیر باشد چرا کسی که صلاحیت ندارد ساختمان سازی می کند؟»

رامین کرمی با اشاره به اینکه سپردن کار ساختمان سازی به مهندسان هزینه مازاد نیست؛ بلکه سرمایه گذاری برای زندگی ایمن در آینده است، گفت: «در همه جای دنیا هزینه مهندسی ساختمان، 3 الی 5 درصد هزینه ساختمان سازی است. با این وجود در ایران، حتی حاضر نیستیم نیم درصد هم برای این کار هزینه کنیم. حتی در بعضی از شهرستان ها می خواهند فقط مهندس عمران در صحنه حاضر باشد. چرا؟ باید مهندس معمار، مهندس مکانیک، مهندس برق نیز در این صحنه حاضر باشند و وجود هر کدام ضروری است.»

جان مردم ایران ارزشمند است

رامین کرمی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در پایان گفت: «جان مردم ایران ارزشمند است. عدم استفاده از مهندسان خبره، به خاطراینکه مالک سود بیشتری داشته باشد خیانت به مردم است. ما باید ساختمان هایی بسازیم که نخواهیم چند سال دیگر آن ها را خراب کنیم. مصالح ما با مصالح دیگر کشورها فرقی ندارد؛ بلکه نوع بهره برداری، ساخت و خدمات نگهداری کیفیت پایینی دارد. من به عنوان یک ایرانی خجالت می کشم که عمر ساختمن هایمان اینقدر پایین است و تمام تلاش خودم را می کنم تا زمانی که در این مسند هستم، این موضوع ها را پیگیری و به سر انجام برسانم.»

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
1 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)