مسجدی که پیش و پس از اشغال خرمشهر پایگاه بود/ ویژگی های خاص یک عکس با محوریت خرمشهر


مسجدی که پیش و پس از اشغال خرمشهر پایگاه بود/ ویژگی های خاص یک عکس با محوریت خرمشهر

باقری گفت: در عکس آقای صادقی نشان داده شده که رزمندگان بعد از آزادسازی خرمشهر در کنار مسجدی جمع شدند که قبل و بعد از اشغال شهر، پایگاه آنها بود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: آیین رونمایی از عکس صحنه پردازی شده« خرمشهرها» با حضور محمد مهدی دادمان رییس حوزه هنری و تعدادی از خانواده شهدا عصر چهارشنبه چهارم خرداد به پاس چهلمین سالگرد شکوهمند آزاد سازی خرمشهر در نگاه خانه حوزه هنری برگزار شد. به منظور اطلاع از جزئیات این اثر گفتگویی با عکاس و کارگردان آن، «سید احسان باقری» که مدیر خانه عکاسان ایران است ترتیب دادیم که بدین شرح است:

توضیحی در مورد عکس خرمشهرها بدهید؟

عکس صحنه پردازی شده خرمشهرها عکسی است که با اقتباس از عکس مشهور آزادسازی خرمشهر در سال 1361 اثر آقای سعید صادقی دوباره خلق و به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر رونمایی شده است. عنوان این اثر هم از فرمایشات مقام معظم رهبری راجع به اینکه خرمشهرها در پیش است، گرفته شده است که به نوعی به پیشرفت ها، اتفاقات شیرین و رشدی که در جامعه اتفاق می افتد در حوزه های مختلف اعم از پزشکی، اقتصادی، صنعتی و ورزشی اشاره دارد . در واقع کار برای امسال تولید شد.

عکس صحنه پردازی شده خرمشهرها به نوعی کار بازسازی است؟

بله، این نوع عکاسی صحنه پردازی شده است با اقتباس از اثر سعید صادقی در سال 1361. بازسازی به این معنا که آن کار دوباره ساخته شده باشد نه. در واقع از فرم آشنای عکس آقای سعید صادقی برای زدن حرف متناسب با آن در چهل سال بعد به مناسبت چهلمین سالگرد آزاد سازی خرمشهر استفاده شده است.

تولید این اثر چقدر زمان برد؟

عکاسی کار و تولید آن با مراحل پیش تولیدش چند ماه طول کشید. پروسه انجام کار در خرمشهر و تهران که پیش تولید و پس تولید بود، یک ماه به طول انجامید.

مسجدی که پیش و پس از اشغال خرمشهر پایگاه بود/ ویژگی های خاص یک عکس با محوریت خرمشهر

چه شد که تصمیم گرفتید این عکس را بازسازی کنید؟

آزادسازی خرمشهر یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ این کشور است و چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر برای ما یک معنایی دارد . با توجه به اهمیت این مسئله و در واقع بودن یک عکس نمادین که حضور را روایت کند، بازتولید با یک محتوای جدید در چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر را در نظر گرفتیم.

عکس آقای سعید صادقی در سال 61 چه ویژگی هایی داشت؟

اولا این عکس ابتدای صبح گرفته شده است. شور و هیجانی که در آن عکس است از دیگر ویژگی های آن عکس است. بعد از دو سال گذشتن از حصر و اسارت خرمشهر آن لحظه ای که رزمندگان جمع شدند در کنار مسجدی که در واقع پایگاه آنها بود، قبل و بعد از اشغال، یک شور و حال و هوای زنده ای دارد و شادی ایران را می تواند به نوعی بازسازی کند. از آن اتفاق و به خاطر نوع فرم عکس و شکلی که عکس دارد یک موج و حسی را منتقل می کند. همچنین سیاه و سفید بودن آن هم کمک کرده و ما شاهد یک کار خیلی خوب هستیم. با تمام این ویژگی ها در کنار کلی عکس دیگر از خرمشهر، این کار متمایز و ویژه شده است.

از چه تکنیکی براتی این اثر استفاده کردید؟

این عکس صحنه پردازی شده یک روش است که در دنیا بیشتر دیده می شود و نگاهی که دارد در واقع خلق یک عکس است و گرفتن یک عکس، شکار یک عکس نیست. این اثر خلق یک اثر عکاسی است که مثل یک پلان سینمایی، طراحی لباس و صحنه، نور و همه چیز در قالب یک عکس اتفاق می افتد.

به نظر شما آزادسازی خرمشهر در کدام یک از قالب های هنری به خوبی منعکس شده است؟

چون بخشی از هنر سلیقه ای است، نمی توان الزاما گفت کدام یک بهتر است و طبیعی است که بنده به عنوان یک عکاس واقعی بودن عکس را ترجیح می دهم ولی گاهی هم این عکس هم یک جوری انعکاس خیال است، مثل عکاسی مستند نیست که صرفا بازنمایی یک واقعیت باشد. در واقع چیزی را در تصویر دارد که جمع شدنش محال است و ما آمدیم آن را در تکنیک عکس آوردیم؛ این می تواند در نقاشی یا سایر ژانرهای دیگر به وجود بیاید.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری