بیماری لایم چیست؟


بیماری لایم چیست؟

بیماری لایم عفونتی است که اگر کودک شما توسط کنه ای که حامل باکتری خاصی است گزیده شود، ممکن است به آن مبتلا شود.

به گزارش بهداشت نیوز، پزشکان بیماری لایم را مقلد بزرگ می نامند، زیرا بیماری های دیگر را تقلید کرده و تشخیص آن را دشوار می کند. علاوه بر این، آزمایش خون نمی تواند آن را تا حدود سه هفته پس از گزش تایید کند. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند به یک بیماری جدی طولانی مدت تبدیل شود که می تواند باعث آسیب عصبی، آرتریت و مشکلات قلبی مانند ضربان قلب نامنظم شود. خوشبختانه این بیماری قابل پیشگیری بوده و معمولاً به خوبی به درمان پاسخ می دهد.

به گفته پژوهشگران، بیماری لایم به خاطر شهر کانکتیکات که در آن بیماری در سال ۱۹۷۵ شناسایی شد، نامگذاری شده است. تخمین زده می ‌شود که از هر ده قربانی هفت نفر در حیاط خانه‌ شان توسط کنه گزیده می‌ شوند.

بیماری لایم یک مشکل در تمام طول سال است، اما فصول اصلی این بیماری بهار و تابستان هستند، درست زمانی که کنه ها بیشترین فعالیت را دارند.

هنگامی که یک کنه عفونی کودک شما را نیش می‌ زند، می‌ تواند باکتری‌های چوب پنبه‌ ای شکل که باعث بیماری لایم می ‌شوند را منتقل کند.به گزارش سیناپرس، گفتنی است که حتی لارو کنه که شبیه دانه کنجد است نیز می تواند ویروس را منتشر کند. یافتن و خلاص شدن از شر آفت به موقع به پیشگیری از بیماری کمک می کند، زیرا کنه معمولاً باید حدود ۲۴ ساعت به قربانی خود چسبیده باشد تا بیماری را منتقل کند.

مشخص ترین علامت بیماری لایم اغلب بثورات جای گزیده شده با لبه های برجسته و مرکز رنگ پریده است که در محل گزش کنه ایجاد می شود. محل گزش ممکن است قطری کمتر از ۲ و یا حتی بیشتر از ۱۵ سانتیمتر داشته باشد. این علائم همچنین ممکن است در قسمت هایی از بدن دور از محل نیش کنه ظاهر شود.

بثورات می تواند از دو روز تا یک ماه پس از گزش ظاهر شده و چند ساعت یا چند هفته طول بکشد. اما بسیاری از مردم هرگز آن را تجربه نمی کنند. در عوض، در عرض چند هفته پس از گزیده شدن، علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب، لرز، گلودرد و درد عضلات و مفاصل را تجربه می‌ کنند.

پس از چند هفته یا ماه علائم هشدار دهنده تری ، از جمله فلج صورت، سفتی گردن، حساسیت به نور، ضربان قلب نامنظم، غش، بی حسی و یا درد مداوم در مفاصل و عضلات ممکن است، ظاهر شوند،

اگر کودک شما علائم بیماری لایم را داشت یا اگر متوجه شدید که از گزش کنه بیش از ۶ ساعت گذشته است، فوراً با پزشک اطفال خود تماس بگیرید. مواظب علائم التهابات پوستی باشید و در صورت بروز علائم به پزشک خود اطلاع دهید. اگر کنه هنوز در پوست او است، باید آن را به درستی بردارید و نگهداری کنید.

اگر کودک شما علائم اولیه بیماری لایم را داشته باشد، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی وجود آنتی بادی در برابر باکتری های عامل بیماری تجویز کند. متأسفانه، آزمایش کاملاً قابل اعتماد نیست و تعدادی از داروها می توانند در نتایج اختلال ایجاد کنند. اگر آزمایش بی نتیجه باشد، پزشک اطفال ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک را برای احتیاط توصیه کند.

با این حال، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند تا زمانی که کودک خود را برای علائم بیشتر تحت نظر دارید، درمان را متوقف کنید. باید بدانید که بیماری لایم با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. مراحل اولیه درمان برای اکثر کودکان ۱۴ تا ۲۱ روز است. درمان برای کودکان مبتلا به فلج عصب صورت یا آرتریت می تواند تا چهار هفته طول بکشد. اگر فرزند شما به آرتریت مبتلا شد، ممکن است پزشک از او بخواهد که داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن را برای درد و التهاب مفاصل مصرف کند.

تنها واکسن بیماری لایم توسط سازنده در سال ۲۰۰۲ پس از فروش کم از بازار حذف شد. در نظر داشته باشید هنگامی که کودک شما در خارج از خانه بازی می کند، به خصوص در مناطق جنگلی که کنه ها رایج هستند، باید لباس های رنگ روشن بپوشد تا آفات راحت تر شناسایی شوند. سعی کنید از کودکتان با کفش ‌های بسته، شلوار بلند و پیراهن ‌های آستین بلند محافظت کنید. پس از بازی بدن او را به دقت بررسی کنید.

منبع: سیناپرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال