250 روستای خراسان رضوی با تانکر آب‌رسانی می‌شوند


250 روستای خراسان رضوی با تانکر آب‌رسانی می‌شوند

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون 250 روستا در این استان با کمبود آب مواجه‌ بوده و با تانکر سیار آب‌رسانی می‌شوند.

سید ابراهیم علوی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی حوزه آب و فاضلاب شهرستان تایباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در حال حاضر ۷۴۲ روستای استان خراسان رضوی نیز به صورت کمکی و پراکنده با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۳ شهرستان در استان خرسان رضوی، ۳۰ شهرستان با کمبود آب شرب مواجه هستند.

وی به فرسودگی شبکه توزیع آب شرب استان خراسان رضوی اشاره کرد و اظهار داشت: طول شبکه آب شرب استان بیش از ۳۰ هزار کیلومتر می‌باشد که ۵۰ درصد آنها عمری بالای ۳۰ سال داشته و نیاز به اصلاح و بازسازی دارند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: اصلاح و توسعه شبکه‌های آب نیاز به اعتبارات شورای برنامه‌ریزی شهرستانها و مصوبه تبصره سه(شوراهای اسلامی شهرها) دارد.

وی به مطالبات شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از مشترکان شهری و روستایی اشاره کرد و افزود: آبفای استان اکنون افزون بر سه هزار میلیارد ریال در بخش‌های خانگی، تجاری، اداری و عمومی از مشترکان خود مطالبه دارد.

علوی ادامه داد: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۰۰ انشعاب غیرمجاز در سطح خراسان رضوی شناسایی شد که در سال جاری این تعداد به ۱۴ هزار انشعاب هدفگذاری شده که نقش بسزایی در توزیع عادلانه آب شرب در مناطق با مشکل کم آبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مشترکان شهری در استان الگوی مصرف آب را رعایت می کنند، گفت: سرانه مصرف آب شرب شهری برای هر نفر در شبانه روز ۲۲۰ لیتر پیش‌بینی شده که با همکاری خوب مردم این میزان مصرف به ۱۷۰ لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز می‌رسد ولی در روستاها برای هر نفر در هر شبانه روز ۱۲۰ لیتر در نظر گرفته شده که مصرف آن در هر شبانه روز به ۱۹۹ لیتر می‌رسد.

فرماندار تایباد در ادامه گفت: با توجه به کمبود آب در برخی از روستاهای بخش مرکزی این شهرستان، سال گذشته این مشکل در سه روستای پساوه، قلعه‌نو آبقه و آبقه با اجرای طرح محرومیت‌زدایی "سردار شهید حاج قاسم سلیمانی" رفع شد.

مهدی دونده افزود: برای رفع کمبود آب شرب در این سه روستا افزون بر یک میلیارد ریال از محل درآمدهای جاری اداره آب و فاضلاب شهرستان تایباد هزینه شده است که با این اقدام مشکل کمبود آب شرب افزون بر چهار هزار و ۵۷۵ نفر در این مناطق روستایی برطرف شده است.

وی اظهار کرد: احداث ایستگاه پمپاژ، استانداردسازی ۲ کیلومتر خط انتقال، اصلاح ۲۰۰ متر خط انتقال خروجی مخزن و بازسازی ۵۰۰ متر شبکه فرسوده از مهمترین اقدامات انجام شده در این پروژه بوده است.

وی بیان کرد: همچنین برای پایداری آب شرب در روستاهای سرخسرا، خیرآباد، کاریز، شهر تایباد و نوار مرزی شهرستان تایباد پنج حلقه چاه در این مناطق حفر شده است.

فرماندار تایباد به فرسوده بودن شبکه توزیع آب روستایی این شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شبکه توزیع آب روستایی تایباد ۳۶۰ کیلومتر است که ۱۰۰ کیلومتر آن معادل ۲۰ درصد فرسوده است.

دونده افزود: شهرستان تایباد هفت مجتمع آبرسانی روستایی با ۴۸۰ کیلومتر خط انتقال دارد و خوشبختانه با همکاری خوب مردم کمبود آب شرب شهری و روستایی در این منطقه به حداقل رسیده است.

شهرستان ۱۴۰ هزار نفری تایباد متشکل از ۲ بخش مرکزی و میان ولایت با ۳۸ روستا در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...