سطح زیرکشت گلرنگ در جوین خراسان رضوی هفت برابر شد


سطح زیرکشت گلرنگ در جوین خراسان رضوی هفت برابر شد

سبزوار- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: سطح زیرکشت دانه روغنی گلرنگ درسال جاری به ۱۵۰ هکتار رسیده است که در مقایسه با سال گذشته هفت برابر افزایش نشان می‌دهد.

علی اکبر قارزی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کشت ۲۰ هکتاری گلرنگ طی سال گذشته افزود: این جهش با کمک‌های دولت و تلاش مدیریت جهاد کشاورزی جوین برای اطلاع‌رسانی به کشاورزان رخ داد.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و استفاده از فضای مجازی نقش موثری در ترویج و افزایش این سطح زیرکشت داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: خرید تضمینی محصول توسط دولت، چند منظوره بودن گیاه گلرنگ، هزینه تولید پایین، نیاز آبی بسیار کم و مقاومت نسبت به تنش‌های محیطی به خصوص گرما و خشکی از جمله مزیت‌های کشت این محصول است.

قارزی افزود: گلرنگ یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی تهیه می شود که نقش بسزایی در تامین تولید روغن داخلی دارد و گل‌های این گیاه نیز در صنایع رنگرزی، صنایع غذایی و داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین علوفه این گیاه خاصیت غذایی زیادی دارد که برای دام استفاده می شود.

وی اضافه کرد: کاشت، داشت و برداشت این محصول با ماشین آلات مرسوم مورد استفاده در تولید گندم انجام می شود و نیاز به لوازم و تجهیزات ویژه ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: یکی از مهم ترین مزیتهای کاشت این گیاه، حاصلخیز شدن خاک زراعی پس از برداشت آن برای محصول بعدی است.

وسعت زمین‌های باغی و زراعی شهرستان جوین ۳۵ هزار هکتار و محصولات عمده آنها گندم، جو، چغندر قند، پیاز، انگور و پسته است. این شهرستان ۱۲ هزار بهره بردار در بخشهای کشاورزی، باغداری، دامپروری و طیور دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان