مسجد جامع مهدیه؛ مسجدی فاقد گنبد با کاشی‌کاری‌های زیبا


مسجد جامع مهدیه؛ مسجدی فاقد گنبد با کاشی‌کاری‌های زیبا

مسجد جامع مهدیه از مساجد سده معاصر، فاقد گنبد و دارای کاشی‌کاری‌های زیبا و هشتی منظم است. زمین دبیرستان دخترانۀ رضویه که در کنار مسجد واقع شده، از موقوفات همین مسجد بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد جامع مهدیه در محلۀ جوزستان شمیران، خیابان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان شهید ولی‌الله رفیعی، بین بن‌بست ابرار و بن‌بست مسجد، در منطقۀ ۱ شهرداری تهران واقع است.

بنابر گفتۀ اهالی محلۀ جوزستان، پیشینۀ این مسجد به اوایل دورۀ پهلوی بازمی‌گردد. در وقف‌نامۀ این مسجد آمده که زمین این مسجد توسط جعفر امینیان وقف شده است. همچنین زمین دبیرستان دخترانۀ رضویه که در کنار مسجد واقع شده، از موقوفات همین مسجد بوده است.

مسجد جامع مهدیه؛ مسجدی فاقد گنبد با کاشی‌کاری‌های زیبا

تولیت مسجد جامع مهدیۀ جوزستان در دهۀ ۱۳۳۰ ش، بر عهدۀ آیت‌الله سید احمد خوانساری، و پس از چندی در اختیار جامعۀ تعلیمات اسلامی بوده‌است.

مسجد جامع مهدیه؛ مسجدی فاقد گنبد با کاشی‌کاری‌های زیبا

ساختمان این مسجد که حدود ۳۰۰ متر مساحت دارد، تاکنون چندین بار مرمت شده است. این مسجد فاقد گنبد است و در دو طبقه بنا شده، و شامل شبستان (مخصوص آقایان)، طبقۀ دوم (مخصوص بانوان)، محراب، کاشی‌کاری های پیرامون و هشتی منظم است. این مسجد همچنین دارای پایگاه مقاومت بسیج به نام ابرار مخصوص خواهران و برادران، و صندوق قرض‌الحسنه است.

در مسجد جامع مهدیه جوزستان، نماز ظهر، عصر، مغرب و عشا به‌صورت جماعت، و در ماه های محرم و رمضان نماز صبح نیز به‌صورت جماعت برگزار می‌شود. در این مسجد همانند بسیاری از مساجد دیگر بـرای منـاسبت های مختلف برنامه‌هایی ــ از جمله مراسم اعتکاف، مولودی ها، سوگواری ها و جز آن ــ برپا می‌شود. از برنامه‌های دیگر این مسجد می‌توان به برپایی مراسم نیمۀ شعبان به مدت ۳ روز و آذین‌بندی کوچه‌های اطراف مسجد اشاره کرد.

مسجد جامع مهدیه؛ مسجدی فاقد گنبد با کاشی‌کاری‌های زیبا

این مسجد در دوره پهلوی به یکی از کانون های مبارزه مردم و روحانیت با حکومت بدل شده بود. در آن زمان، علاوه بر نماز جماعت ، کلاسهای تفسیر قرآن در این مسجد برگزار می‌شد و استقبال مردم از مسجد نیز بی نظیر بوده است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...