مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگ


...

اخبار خودرو تجربه رانندگی مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگ
مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگ
11 مرداد 1401
مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگ
گروه خودرو
نویسنده
مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگ
آریا محسنی
عکاس
مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگ

بازار خودرو ایران در طی یکی دوسال اخیر، تغییراتی آرام اما بسیار مهم را تجربه کرده است که در یک جمله و به شکل خلاصه باید مهمترین آن را حذف ارزان ترین خودروهای بازار نظیر خانواده پراید و اخیرا تیبا از خط تولید عنوان کرد. با این تغییرات سایپا که طی دو دهه اخیر، سکاندار تولید خودروهای مردمی و اقتصادی در بازار کشور محسوب می شد، حالا این جایگاه را از دست داده است و حتی صحبت از واردات خودروهای اقتصادی در راستای پر کردن جای خالی پراید و تیبا مطرح میشود، اما حالا ارزانترین محصول در سبد سایپا، چیزی نیست جز کوییک که جدیدترین عضو خانواده پلت فرم تیبا محسوب می شود و این روزها با عرضه در چند تیپ مختلف، مستقیما رو در روی پژو 206 تیپ 2 قرار گرفته است. دو خودرویی که به سوژه مقایسه ای مقاله امروز ما تبدیل شده اند.

مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگنمای عقب پژو 206 و کوییک

طراحی ظاهری؛ هنر فرانسوی در برابر ساخته ایرانی

از دیدگاه طراحی صنعتی، احتمالا کمتر کسی است که بتواند هماهنگی و دیزاین زیبا و بی عیب و نقص پژو 206 را نادیده بگیرد و کوییک را برنده قیاس طراحی بین دو خودرو اعلام کند، اما فارغ از بحث های کارشناسی، اگر از عموم مردم نظر سنجی کنید، طراحی ظاهری 206 را بعد از حدود 20 سال تولید در ایران، تکراری و قدیمی و کسالت آور می نامند و کوییک شاید از دیدگاه جدیدتر بودن بتواند، رضایت بیشتری را با خود همراه سازد، البته که در نمای عقب کوییک، شاهد الهام گیری از طراحی خودروهایی نظیر محصولات کراس اوور بی ام و هستیم که سنخیت چندانی با طراحی نسبتا ساده نمای جلو ندارد و همچنین در نمای بغل، قدیمی بودن پلت فرم تیبا خود را به مشخص ترین شکل ممکن نشان می دهد و نتیجه نیز چیزی نیست جز آنکه ماشین دوستان ،نمی توانند اصالت چندانی برای کوییک قائل باشند و این مدل را فیس لیفتی نه چندان جذاب براساس تیبا 2 می دانند. بنابراین در نهایت انتخاب مانند همیشه با شماست اما آنچه واضح است اینکه ایران خودرو اخیرا 206 مولتی کالر را در رقابت با کوییک آر معرفی کرده است و سعی کرده تا با استفاده از رنگ، تا حدی شور جوانی را به چهره فرتوت 206 برگرداند که البته از دید نگارنده، این راهکار عملا به ناکجا ختم شده و همان نسخه ساده 206 از هماهنگی و پختگی بهتری برخوردار است و احتمالا مولتی کالر بودن 206 در بازار چندان مورد توجه خریداران واقع نشود.

مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگفضای کابین تیبا

طراحی و فضای داخلی کابین

براساس یک نظر سنجی که چندسال قبل انجام شده بود، اغلب خریداران خودرو براین عقیده بودن که طراحی و کیفیت کابین خودرو از نمای خارجی مهمتر است، چرا که عملا خریدارن بیش از آنکه با ظاهر بیرون خودرو در تعامل باشند، در فضای کابین به سر می برند و با کابین خودرو مواجه اند. از این نظر باید گفت که مهندسان سایپا متاسفانه نتوانسته از مزیت جدیدتر بودن طراحی بهره چندانی بگیرند و داشبورد 206 علیرغم قدمت زیاد، هنوز جذاب تر از داشبورد کوییک به چشم می آید، البته که از نظر جنس و متریال مورد استفاده در فضای کابین نیز هر دو خودرو نسبت به نمونه های اولیه خود دچار افت شده اند ولی همچنان این 206 است که کیفیت ظاهری بالاتری را ارائه می دهد، به خصوص که استفاده از پلاستیک خشک در کابین کوییک، به موضوعی مسئله ساز در مدل های 1400 و 1401 این خودرو مبدل شده است و برای مثال شاهد شکستن دستگیره داخلی در هستیم که تجربه ای بسیار ناراحت کننده برای یک خودرو صفر کیلومتر است.

مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگفضای کابین پژو 206

همانطور که ایران خودرو در پژو 207 های سری جدید، تصمیم به نصب مانیتور در بخش مرکزی داشبورد گرفته است، سایپا نیز نمونه های کوییک آر پلاس و کوییک اتوماتیک و ..را با مانیتور تحویل مشتریان می دهد که فضای مدرن تری را برای این خودرو به ارمغان می آورد، هرچند باید گفت که وجود مانیتور الزاما نمی تواند، کیفیت نازل پلاستیک استفاده شده در تریم داخلی و دریچه های سیستم تهویه مطبوع را جبران نماید و 206 حتی در نسخه ایرانیزه نیز، باز دست بالا را بازی می کند.

در موضوع فضای سرنشینان عقب اما ورق بر می گردد و اینبار کوییک است که می تواند برتری را در کاربردی بودن به 206 دیکته کند، چرا که همانطور که حتما می دانید، فضای داخلی برای سرنشینان عقب 206 به شدت کوچک و ناکافی است و این مورد مهم در خصوص پلت فرم تیبا اندکی بهتر است.

در خصوص حجم صندوق عقب البته هر دو خودرو در یک رده مشابه قرار میگیرند و به عنوان هاچ بک شهری، فضای کافی را ارائه می دهند هرچند که با توجه به قیمت و شرایط اقتصادی ایران، بسیاری از خریداران عملا از این خودروها در جاده ها نیز استفاده می کنند که ماحصل این کار برای مسافرت های خانوادگی، چیزی نیست جز لزوم نصب باربندهای سقفی برای حمل وسایل مازاد.

مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگپیشرانه کوییک

مشخصات فنی و ایمنی

همانطور که در مقدمه مطلب اشاره شد، کوییک از نظر فنی تفاوت چندانی با تیبا ندارد و از همان ساختار پلت فرمی و موتور و گیربکس برخوردار است. بنابراین با یک موتور 1.5 لیتری ارتقا یافته براساس موتور پراید مواجه هستیم که یارای تولید 87 اسب بخار قدرت را دارد. در نقطه مقابل اما پژو 206 تیپ 2 با موتور مشهور TU3 با حجم نزدیک به 1.4 لیتری، تنها 75 اسب بخار قدرت را ارائه می دهد. هر دو خودرو در نسخه دستی به گیربکس پنج سرعته مجهزند و براساس تست های ما در زمینه شتاب گیری، کوییک یا همان تیبای فیس لیفت می تواند با اختلافی نه چندان زیاد، گوی سبقت را از رقیب برباید.

206 تیپ 2 یا حتی تیپ 3 با گیربکس اتوماتیک ارائه نمی شود اما کوییک به شکل تولید محدود در مدل اتوماتیک با گیربکس CVT عرضه می شود که البته عملکرد ضعیفی را نیز ارائه می دهد. هر دو خودرو به ترمزهای دیسکی چرخ های جلو و کاسه ای چرخ های عقب مجهزند و در رده خودروهایی با عملکرد ترمز متوسط و رو به ضعیف دسته بندی می شوند.

هر دو خودرو مصرف سوختی در محدوده 7.5 الی 8.5 لیتر در یکصد کیلومتر دارند که البته در قیاس با سایر خودروهای موجود در بازار اقتصادی محسوب می شود اما در چهارچوب خودروهای روز جهان، عددی بسیار بالا و غیر قابل قبول محسوب می شوند.

مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگپیشرانه پژو 206

از نظر ایمنی متاسفانه نتایج تست تصادف هیچ کدام از این دو خودرو به شکل رسمی اعلام نشده است اما آنطور که از شواهد امر و نتایج تست تصادف سالهای قبل پژو 206 بر می آید، این خودرو احتمالا همچنان از خانواده تیبا ایمن تر است. هرچند باید تاکید کرد که کوییک اندکی نسبت به تیبا بهبود ایمنی را تجربه کرده است و طبیعتا از پراید نیز شرایط بهتری دارد، اما با توجه به شواهد موجود، نمی تواند سندی را برای برتر بودن این خودرو نسبت به پژو 206 ذکر کرد. این درحالیست که 206 به لطف عرضه در بازار بین المللی و پاس کردن تست تصادف اروپا و آمریکای لاتین، به هرحال شرایط روشن تری نسبت به تیبا و کوییک دارد.

مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگمقایسه پژو 206 و کوییک

تجربه رانندگی

کمتر ایرانی ای ممکن است تجربه راندن یکی از خودروهای خانواده تیبا یا 206 را نداشته باشد اما اگر بخواهیم به شکل خلاصه و البته مقایسه ای، مواردی را مطرح کنیم باید به سبک بودن محور عقب هر دو خودرو و تمایل زیاد به بیش فرمانی در زمان گذر از پیج ها، فرمان سبک و گیج هر دو خودرو، صدای عجیب و آزار دنده موتور کوییک در دور بالا و کیفیت پایین تعویض دنده ها در هر دو خودرو اشاره کنیم. البته 206 در مجموع سوار دلچسب تری را با چسبندگی بیشتر ارائه می دهد و تیبا در نقطه مقابل، خودرویی چابک تر اما ضعیف تر از نظر کیفیت سواری و مقاومت پیچشی شاسی به نظر می رسد. در واقع شاید بزرگترین مشکل پژو 206 تیپ 2، توان کم پیشرانه باشد که در صورت اضافه شدن سرنشینان و روشن کردن کولر، این هاچ بک درون شهری را تبدیل به یک خودرو کند البته کولردار می کند، اما تیبا به عنوان نسخه ارتقا یافته پراید، وضعیت کمی بهتری دارد اما از نظر احساس ایمنی، کیفیت سواری و البته سر و صدای پیشرانه، قافیه را به رقیب فرانسوی الاصل خود می بازد.

مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگنمای جانبی کوییک

قیمت و شرایط بازار

این روزها 206 تیپ 2 در بازار یکی از بیشترین اختلاف قیمت های ممکن را با نرخ رسمی و کارخانه ای دارد و در محدوده 300 میلیون تومان قیمت گذاری می شود، این درحالیست که سایپا کوییک با قیمتی در حدود 230 میلیون تومان به شکل قابل توجهی از رقیب خود ارزان تر است.

نکته تفاوت دیگر بین دو خودرو به هزینه های نگهداری نسبتا کمتر کوییک مربوط می شود که توانسته همچون پراید، جای خود را به عنوان یک خودرو نسبتا با دوام اقتصادی بین خریداران باز کند. این درحالیست که 206 تیپ 2 به سبب قیمت بالاتر قطعات یدکی و سابقه تاریک در خصوص سوختن واشر سرسیلندر، خودرویی نسبتا پر خرج محسوب می شود.

در نهایت انتخاب با شماست که از بین این دو هاچ بک نه چندان جذاب، کدامیک را برای رانندگی روزمره انتخاب کنید ولی این واقعیت وجود دارد که بسیاری افراد ترجیح می دهند تا به جای خرید یک خودرو دست دوم با وضعیتی نامشخص (در اینجا پژو 206) به سراغ یک خودرو هم قیمت اما صفر کیلومتر بروند و هم اکنون کوییک در چنین شرایطی قرار گرفته است.

عکس ها:

(برای بزرگنمایی تصاویر زیر ، روی آنها کلیک کنید)

نظرات
پاسخ به:
پاسخ به:
hello
نام
ایمیل
متن پیام
ارسال ایمیل وارد شده اشتباه است
مقایسه کوییک و پژو 206 تیپ 2؛ ارزان ترین های هاچ بک از دو خودروساز بزرگ در حال ارسال ...

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911