نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس


تهیه غذا های نذری بـه مناسبت های‌ مختلف مذهبی بـه ویژه در ماه محرم و رمضان از سنت های‌ دیرین مسلمانان بـه ویژه ایرانیان اسـت. دراین پست از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز طرز تهیه غذاها و نوشیدنی های‌ نذری رایج و نکات کلیدی تهیه انها...

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکسنذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

تهیه غذا های نذری بـه مناسبت های‌ مختلف مذهبی بـه ویژه در ماه محرم و رمضان از سنت های‌ دیرین مسلمانان بـه ویژه ایرانیان اسـت. دراین پست از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز طرز تهیه غذاها و نوشیدنی های‌ نذری رایج و نکات کلیدی تهیه انها آماده کرده ایم.

غذای نذری محرمی مشهد «شله مشهدی»

در کشور ما، اهالی هر شهری در ایام محرم و صفر، غذای خاصی را بـه عنوان نذری رایج تهیه و طبخ می‌کنند. شله، نام نذری رایج مشهدی‌هاست؛ غذایی کـه درخانواده آش‌ها قرار می‌گیرد اما بیشترین شباهت رابا حلیم دارد. قدمت این غذا را بـه دوران قاجاریه نسبت می‌دهند؛ یعنی شله حداقل 100 سال قدمت دارد.

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

مواد لازم برای شله مشهدی

500 گرم گوشت گوسفند

1 لیوان نخود و لوبیا

1 لیوان پیاز

1 لیوان گندم

نصف لیوان لوبیا چیتی

نصف لیوان برنج

نصف لیوان ماش

نصف لیوان عدس

یک‌سوم قاشق‌چای‌خوری نمک

یک‌سوم قاشق‌چای‌خوری فلفل سیاه

یک‌سوم قاشق‌چای‌خوری دارچین

یک‌سوم قاشق‌چای‌خوری جوز هندی

یک‌سوم قاشق‌چای‌خوری زنجبیل

بیشتر بخوانید: عکس نوشته های سوزناک ماه محرم و امام حسین «ع»

طرز تهیه شله مشهد

از شب قبل تمام حبوبات را جداجدا بشویید و خیس کنید. گوشت، پیاز، نخود و لوبیا رابا 10 لیوان آب بـه مدت 4 ساعت روی حرارت قرار دهید. سپس گوشت پخته را از قابلمه خارج و ریش ریش کنید. بعد، گندم و لوبیاچیتی را بـه قابلمه بیفزایید تا بـه مدت یک ساعت روی حرارت ملایم پخته شوند.

بعد برنج، ماش و عدس را بـه همراه ادویه‌ها و البته گوشت ریش‌ریش‌شده دراین مخلوط بریزید. این آش را مرتب باید هم بزنید تا ته نگیرد و حبوباتش کاملا له شوند. در نهایت، آش‌تان رابا گوشت‌کوب برقی له کنید تا محتویاتش بـه شکل پوره در‌آید و کشدار شود. سپس ان را همراه خورش قیمه سرو کنید.

غذای نذری محرمی تبریز «چلوگوشت هویج»

چلوگوشت هویج یکی از غذا های سنتی و لذیذ تبریز اسـت اگر دل‌تان یک غذای نذری با حال و هوای محرم را میـــخواهد دست بـه کار شوید و این غذای هوس انگیز را بپزید و لذت ببرید .این غذا با گوشت گوساله، برنج، پیاز، هویج، سیر، انواع ادویه، نمک و روغن درست می شود.

این غذای لذیذ از محبوبیت بسیار بالایی در شهر تبریز برخوردار اسـت ودر ایام محرم و ماه رمضان، بـه‌عنوان نذری در تعداد زیادی از خانه‌ها و هیئت‌ها طبخ می شود.

چلو گوشت هویج، علاوه بر ایران در اکثر کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق با همان نام پلو و با اندکی تفاوت در جزئیات طرز تهیه طبخ میشود. چلو گوشت هویج مانند چلو گوشت مجلسی، پر از گوشت و بسیار خوشبو اسـت و بدون شک هر ذائقه‌ای را راضی خواهد کرد.

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکسنذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

مواد لازم چلوگوشت هویج

700 گرم گوشت گوساله از نوع مرغوب

یک‌ سوم پیمانه روغن کانولا یا روغن زیتون فوق سبک

2 شماره پیاز متوسط پوست کنده و نگینی خرد شده

3 شماره هویج متوسط پوست کنده و بـه صورت خلال باریک خرد شده یا رنده درشت

یک قاشق چای‌خوری نمک برای گوشت و سبزیجات بـه‌علاوه یک و نیم قاشق چایخوری نمک برای برنج

نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه آسیاب شده

یک قاشق غذاخوری پاپریکا

یک قاشق چای‌خوری زیره

3 تا 4 شماره برگ بو

2 پیمانه آب داغ برای تفت دادن گوشت

3 پیمانه برنج دانه بلند

4 پیمانه آب گرم برای پختن برنج

1 پیاز کامل سیر

1 قاشق چای‌خوری پودر تخم گشنیز

ترشی برای سرو

طرز تهیه چلوگوش هویج

لازم بـه ذکر اسـت این مقدار مواد برای 5 نفر کافیست. گوشت را بـه صورت مکعب‌ های‌ کوچک ودر اندازه گوشت قیمه‌ای خرد کنید تا سریع‌ تر پخته شوند. سپس گوشت را بشویید و کاملا خشک کنید. قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس یک سوم پیمانه روغن کانولا در ان بریزید و یک دقیقه صبر کنید تا روغن داغ شود. گوشت خردشده را در روغن بریزید و بدون گذاشتن درب قابلمه، بـه مدت 7 دقیقه گوشت‌ ها را هم بزنید و تفت دهید تا رنگ گوشت‌ ها قهوه‌ای شود. شعله گاز را متوسط کنید و پیاز خردشده را در قابلمه بریزید. پیازها را برای حدود 5 دقیقه مرتب هم بزنید تا نرم شوند.

هویج‌های‌ خرد شده را بـه همراه یک قاشق چایخوری نمک، نصف قاشق چایخوری فلفل، یک قاشق چایخوری پاپریکا، یک قاشق چایخوری زیره و 3 تا 4 برگ بو در قابلمه بریزید و ان‌ها را روی شعله متوسط گاز برای 5 دقیقه بپزید تا هویج‌ها نرم شوند. روی مخلوط هویج و گوشت، 2 پیمانه آب گرم بریزید تا روی ان‌ها را کاملا بپوشاند. درب قابلمه را بگذارید و برای حدود 45 دقیقه تا یک ساعت بگذارید تا بـه صورت ملایم بجوشد و گوشت گوساله پخته شود.

در همین حین، برنج رابا آب بشویید تا زمانی که آب شستشوی ان روشن شود. برنج را روی گوشت و هویج بریزید و پهن کنید تا کاملا سطح روی گوشت و هویج را بپوشاند. ۴ پیمانه آب داغ و نصف قاشق چای‌خوری نمک در قابلمه بریزید. برنج را هم نزنید. اجازه دهید تا آب بـه جوش بیاید. سپس شعله گاز را متوسط کنید و اجازه دهید تا برنج برای حدود 10 دقیقه در قابلمه بدون درب بپزد تا بیشتر آب جذب شود.

بوته سیر رابا یک برش عرضی بـه دو قسمت تقسیم کنید تا داخل سیر معلوم شود. سپس نیمه بالایی سیر را بـه همراه یک قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز در وسط بالای برنج بگذارید. با استفاده از دسته یک قاشق چوبی بزرگ، 7 تا 10 حفره در سطح برنج ایجاد کنید تا بخار بتواند از ان خارج شود. شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا برنج برای 15 دقیقه دیگر بپزد.

سیر و برگ بو را از برنج دربیاورید و همه ی چیز را بـه خوبی بـه هم بزنید و ترکیب کنید. چلو گوشت هویج دراین مرحله آماده اسـت؛ اما شـما میتوانید روی ان دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید تا چند دقیقه دیگر دم بکشد و بـه نرمی دلخواه شـما برسد. چلو گوشت هویج را در دیس بکشید و بـه همراه ترشی بـه سر میز بیاورید.

غذای نذری محرمی یزد «آش گندم»

یکی از موضوعاتی کـه با محرم و صفر گره خورده اسـت و کودکان علاقه زیادی بـه ان دارند، تهیه نذری مانند قیمه نذری، حلوا، عدس پلو یا نوشیدنی‌های‌ خنک و … اسـت.
شـما می توانید در منزل غذای نذری برای اعضای خانواده تهیه کنید و از همه ی اعضا کمک بگیرید و حتی پیشنهاد میکنم هر شب یکی از اعضای خانواده با مطالعه قبلی بـه بررسی نهضت امام حسین«ع» بپردازد و با خواندن زیارت عاشورا خانه هایمان را بـه نام امام حسین«ع» متبرک کنیم ودر نهایت نذری خانگی را صرف کنید .
نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکسنذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

مواد لازم آش گندم برای 4 نفر

300 گرم گندم پوست کنده

200 گرم نخود
200 گرم لوبیا چیتی
750 گرم سبزی آش –
2 قاشق غذاخوری نعناع داغ
4 قاشق غذاخوری پیاز داغ
2 قاشق غذاخوری سیر داغ –
نمک و فلفل سیاه بـه اندازه کافی
کشک بـه اندازه دلخواه

طرز تهیه آش گندم

ابتدا نخود، لوبیا چیتی و گندم را بـه صورت جداگانه داخل کاسه هایی بریزید و تا سطح روی ان ها آب بریزید و از شب تا صبح یا بـه مدت تقریباً 6 تا 8 ساعت بگذارید تا خیس بخورد ودر این مدت چندین بار آب ان ها را عوض کنید. گندم و حبوبات را داخل صافی بریزید و بشویید و داخل قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید.
در قابلمه ای تا نیمه آب بریزید و حرارت را زیاد کنید ودر قابلمه را بگذارید تا آب بـه جوش بیاید. بعد حرارت را بسیار ملایم کنید تا حبوبات و گندم بپزند. در قابلمه را نیمه باز بگذارید تا گندم سر نرود. مواد را هم بزنید تا گندم ته نگیرد. سبزی آش را تمیز کنید و بشویید و داخل آب کش بریزید تا آب اضافه ان خارج شود. اجازه دهید تا سبزی خشک شود و سپس ان را داخل خردکن بریزید.
گندم و حبوبات را پس از گذشت تقریباً 2 ساعت امتحان کنید اگر پخته بودند کمی نمک روی مواد بریزید و بعد سبزی را اضافه کنید تا نمک باعث شود کـه رنگ سبزی تا جای ممکن داخل آش حفظ شود و سیر داغ و نصف پیاز داغ را نیز داخل آش بریزید. بـه هیچ عنوان در قابلمه را نگذارید و 30 تا 40 دقیقه اجازه دهید تا سبزی آش بپزد. پس از پخت سبزی آش کمی فلفل بـه آش اضافه و حرارت را خاموش کنید و کشک را هم بـه آش بیفزایید.
آش را مخلوط کنید تا همه ی نقاط آش با طعم کشک آغشته شود و مجدد طعم آش را بچشید تا اگر نیاز بـه ادویه یا کشک بیشتر دارد بـه ان اضافه کنید. آش گندم آماده شده را داخل کاسه بریزید و با پیاز داغ تزیین کنید. برای تهیه این آش از حبوبات دیگر مانند عدس ؛ ماش و جو هم می توان استفاده کرد.

غذای نذری محرمی خرمشهر «قمه نجفی»

قیمه نجفی جزو مشهور‌ترین غذا های نذری‌ های‌ عاشورا و محبوب‌ترین غذا های عراقی‌هاست. هرچند کـه اسم این غذا قیمه اسـت و با برنج سرو میشود اما هیچ شباهتی بـه خورش قیمه سیب‌ زمینی ما ایرانی‌ها ندارد و اگر کسی اسمش را نداند، فکر میکند کـه ظرفی پر از گوشت‌کوبیده پیش رویش اسـت!

این غذا سیب‌زمینی، لیمو عمانی و لپه ندارد بـه جای این مواد از گوشت، نخود، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، گرد لیمو، زعفران، پودر یا عرق هل، نمک، زردچوبه و دارچین برای تهیه ان استفاده می شود.

مهم ترین تفاوت این قیمه با قیمه ما این اسـت کـه گوشت بیشتری دارد و تمام مواد ان را پس از پختن، می‌کوبند یا چرخ می کنند. بـه همین دلیل هم قیمه نجفی ظاهری شبیه بـه گوشت‌کوبیده ایرانی دارد. طبق معمولً صدها هزار پرس قیمه نجفی در روزهای عاشورا و تاسوعا در بین عزاداران در عراق پخش می شود.

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه نجفی برای 4 نفر

گوشت گوسفندی «خورشتی بدون استخوان» 200 گرم

پیاز «خرد شده» 2 شماره

نخود «خیس خورده» 200 گرم

رب گوجه فرنگی 3 قاشق سوپخوری

زعفران 3 قاشق سوپخوری

روغن جهت سرخ کردن بـه میزان لازم

پودر لیمو بـه میزان لازم

دارچین 1 قاشق غذاخوری

نمک بـه میزان لازم

زردچوبه 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورش قیمه نجفی عراق

نخودها را 24 ساعت قبل خیس می کنیم و هر چند ساعت یک‌بار آبش را تعویض میکنیم. یکی از پیازها رابا مقداری روغن سرخ میکنیم و بـه ان تکه‌های‌ گوشت را اضافه کرده و تفت می دهیم و پس از ان نخودهای خیس خورده را بدون آب اضافه می کنیم و با کمی زردچوبه اجازه میدهیم تفت بخورد. بـه ان 6 لیوان آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم با حرارت مناسب پخته شود.پس از آنکه از پخته شدن گوشت و نخود مطمئن شدید، در آب کش آب ان را جدا می کنیم و کناری می گذاریم. با گوشت‌کوب نخود و گوشت را می‌کوبیم.

حالا پیاز دیگر را در قابلمه تفت می دهیم و پس از طلایی شدن ان؛ 3 قاشق سوپخوری رب را نیز اضافه کرده و تفت می دهیم تا خوش‌رنگ شود و ادویه ها شامل زردچوبه و فلفل را اضافه می کنیم و مایه کوبیده شده را اضافه میکنیم.

آب خورش را کـه از پیش جدا کرده ایم بـه مواد اضافه کرده و نمک و پودر لیمو ؛ دارچین و زعفران آب کرده را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم کـه ادویه ها بـه خورد موادمان برود. اگر علاقمند بودید زیره و یا پودر هل می توانید بـه ان اضافه کنید. این خورش با پلو سرو میشود و یکی از غذا های نذری عرب‌ها بـه شمار می رود.

بیشتر بخوانید: نوحه و مداحی زیبا ویژه ایام محرم | متن نوحه محرم جدید

غذای نذری محرمی کاشان «آبگوشت پلو»

آبگوشت پلو یا چلو دیزی، یکی از لذیذترین غذا های محلی کاشان اسـت که بیشتر افراد با شنیدن نام ان تصور می‌کنند که قرار اسـت آبگوشت رابا برنج بخورند. البته باید بدانید که آبگوشت پلو با آبگوشت تفاوت زیادی دارد.

این غذای لذیذ از برنج، لوبیا سفید کاشان، گوشت آبگوشتی گوسفند یا بره با استخوان، پیاز، سیب‌زمینی استانبولی، زردچوبه، زعفران، فلفل سیاه، نمک و روغن تشکیل می شود و برنج ان را بـه‌صورت کته می‌پزند. این غذای خوشمزه محلی را می توان بـه‌عنوان ناهار، شام یا سحری و افطار در ماه رمضان میل کرد.

برنج و گوشت در گذشته، مواد غذایی گران‌ قیمتی بودند؛ اما با این حال، مردم کاشان این غذا را برای مجالس مهم درست کرده و از مهمان‌هایشان پذیرایی می‌کردند.

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

مواد لازم برای تهیه آبگوشت پلو برای ۴ نفر

4 پیمانه برنج

یک و نیم پیمانه لوبیای سفید

500 گرم گوشت آبگوشتی گوسفند یا بره با استخوان

2 شماره پیاز پوست کنده و 4 قاچ شده

300 گرم سیب‌ زمینی استانبولی پوست کنده

یک قاشق مرباخوری زردچوبه

یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ

یک قاشق چای‌ خوری فلفل سیاه

نمک و روغن بـه مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت پلو

برنج را از حداقل 4 ساعت قبل با آب ولرم و کمی نمک خیس کنید. لوبیاها را نیز از حداقل یک شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آب ان را عوض کنید تا نفخ ان‌ها گرفته شود. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا بـه جوش بیفتد. سپس گوشت را داخل ان بریزید. کف روی آب را جمع کنید و سپس زردچوبه، فلفل سیاه و پیازهای خردشده را بـه گوشت داخل قابلمه بیفزایید. گوشت و پیاز را بـه‌مدت یک ساعت بپزید.

پس از یک ساعت، سیب‌زمینی‌ها را در قابلمه بریزید. در قابلمه‌ای جداگانه مقداری آب بریزید و روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا آب بـه جوش بیاید. سپس لوبیاها را در ان بریزید و بـه‌مدت 3 ساعت بپزید. سپس ان‌ها را همراه سیب‌زمینی در قابلمه گوشت بریزید.

پس از گذشت نیم‌ساعت از پخت سیب‌زمینی، نمک را بـه مخلوط گوشت اضافه کنید. آب برنج را خالی کنید و همراه با مقداری آب، نمک، زعفران دم‌کرده غلیظ و روغن در قابلمه گوشت بریزید و بـه‌صورت کته بپزید. پس از دم کشیدن برنج، آبگوشت پلوی شـما آماده اسـت. این غذای لذیذ رابا سالاد شیرازی، ماست یا انواع ترشی سرو کنید.

غذای نذری محرمی اصفهان «بریون»

می دانستید نام اصلی غذای محبوب اصفهانی‌ها «بریون» یا «بریان» اسـت و «بریونی یا بریانی» اسم یک غذای هندی و با مرغ درست میشود؟ بـه قول خود اصفهانی‌ها شـما وقتی بـه مغازه «کبابی» میروید «کباب» سفارش میدهید و وقتی هم بـه مغازه «بریونی» یا «بریانی» میروید قطعا میخواهید «بریون» یا «بریان» سفارش دهید و میل کنید. بریون یکی از غذا های سنتی اصفهان و اتفاقا یکی از غذا های نذری محرم و صفر پرطرفدار در اصفهان اسـت.

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

مواد لازم بریونی برای 4 نفر

گوست گوسفندی 600 گرم

پیاز 1 شماره متوسط

زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری

جگر سفید ½ یک جگر متوسط

چوب دارچین 1 تکه

نمک و فلفل سیاه بـه مقدار کافی

زردچوبه و دارچین بـه مقدار کافی

طرز تهیه بریونی

ابتدا گوشت را بـه همراه جگر سفید خرد می کنیم و داخل زودپز یا قابلمه قرار می دهیم، سپس پیاز را بـه 4 قسمت تقسیم می کنیم و بـه همراه مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و چوب دارچین داخل قابلمه می‌اندزیم. حالا بـه اندازه ای آب اضافه می کنیم کـه تا یک انگشت بالای مواد را آب بگیرد.

در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و صبر می کنیم تا گوشت بـه طور کامل بپزد. اگر از زودپز استفاده کنیم حدودا یک تا یک ساعت و نیم زمان نیاز اسـت. ولی اگر بخواهیم از قابلمه استفاده کنیم حدود 2 تا 3 ساعت زمان نیاز اسـت. در ادامه گوشت و جگر سفید را بـه صورت جداگانه داخل چرخ گوشت یا مخلوط کن می ریزیم تا کاملا میکس یا چرخ شود. آب گوشت را هم صاف می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا گرم بماند.

زعفران دم کرده را هم بـه آب گوشت اضافه می کنیم، سپس گوشت را کمی ورز می دهیم تا منسجم شود. اگر کفگیر مخصوص بریانی دارید انرا روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. مقداری روغن «یا روغن روی آب گوشت» و پودر دارچین داخل تابه می ریزیم و صبر می کنیم تا روغن داغ شود، حالا مقداری گوشت داخل تابه می ریزیم و پشت قاشق آن را فشار می دهیم تا یکدست شود.

چند دقیقه صبر می کنیم تا پشت بریانی سرخ شود. حالا نان لواش یا نان سنگک را داخل آب گوشت می‌زنیم و روی سینی قرار می دهیم، سپس بریانی آماده شده را روی نان قرار می دهیم و مقداری از جگر سفید چرخ شده را کنار گوشت قرار می دهیم و بـه سلیقه خود با مغر گردو تزیین کرده و سرو می کنیم.

غذای نذری محرمی سمنان «خورش آلو»

وقتی صحبت از خورش آلو بـه میان می آید، انواع مختلفی از خورش‌ها از جمله خورش آلو مسما، خورش آلو بخارا یا خورش آلو با مرغ یا گوشت در ذهنمان تداعی میشوند؛ اما خورش آلو ترش، یک غذای متفاوت سمنانی اسـت کـه در ان بـه‌جای گوشت یا مرغ از تخم‌مرغ استفاده میشود. این خورش با لعاب با پیاز، آلو، زیره، سیر، تخم‌مرغ، پودر کاری، نمک، فلفل و زردچوبه درست می شود و طعمی ملس دارد.

خورش آلو ترش سمنانی را می توان با برنج یا نان در وعده‌های‌ ناهار، شام یا افطار و سحر در ماه مبارک رمضان سرو کرد. این غذای محبوب سمنانی در ایام محرم و بـه‌خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا در حسینیه‌ها و هیئت‌های‌ سوگواری شهر طبخ می شود. پخت آلو ترش سمنانی بسیار ساده اسـت و شـما میتوانید در زمانی کوتاه این غذای خوشمزه را در آشپزخانه درست کنید.

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

نذری های معروف ایرانی در محرم چیست؟ + عکس

مواد لازم برای خورس آلو

یک شماره پیاز پوست کنده و خردشده

یک شماره سیر پوست کنده و خردشده

2 شماره تخم‌مرغ

500 گرم آلو سیاه جنگلی یا خورشتی

نمک، فلفل و زردچوبه بـه مقدار لازم

کاری بـه مقداری لازم

زیره بـه مقدار لازم

روغن سرخ کردنی بـه مقدار لازم

برنج پخته یا نان تازه برای سرو

طرز تهیه خورش آلو ترش

آلوها رابا آب سرد بـه‌خوبی شستشو دهید و ان‌ها رابا مقداری آب در قابلمه بپزید. پس از نرم شدن آلوها، هسته ان‌ها را دربیاورید و با استفاده از گوشت‌کوب یا پشت قاشق کمی ان‌ها را له کنید. مقداری روغن سرخ کردنی دریک ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود.

سپس پیازها را در ان بریزید و کمی تفت دهید تا نرم شوند. پس از چند دقیقه سیرها را بـه پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا بوی سیر دربیاید. آلوهای له شده را بـه‌همراه آب بـه پیازهای طلایی اضافه کنید و اجازه دهید تا بجوشد.

تخم‌مرغ‌ها را داخل کاسه بشکنید؛ سپس ادویه‌ها را بـه مقدار لازم بـه ان‌ها اضافه کنید. پس از این کـه خورش کمی جوشید، تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و هم بزنید. خورش آلو ترش سمنانی شـما پس از 10 دقیقه آماده اسـت. ان را در کاسه بکشید و بـه‌همراه برنج یا نان سرو کنید.

بیشتر بخوانید: اس ام اس آغاز محرم حسینی + عکس محرم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل