12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران


12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

شرکت Jeep یک خودروساز مطرح به خصوص در زمینه تولید خودروهای آفرود است. در این مطلب با بهترین خودروهای جیپ در طول تاریخ آشنا می‌شویم.بیش از 75 سال است که کمپانی جیپ برخی از نمادین‌ترین و به‌ یاد ماندنی‌ترین خودروها را تولید می‌کند و خود را به عنوان...

شرکت Jeep یک خودروساز مطرح به خصوص در زمینه تولید خودروهای آفرود است. در این مطلب با بهترین خودروهای جیپ در طول تاریخ آشنا می‌شویم.

بیش از 75 سال است که کمپانی جیپ برخی از نمادین‌ترین و به‌ یاد ماندنی‌ترین خودروها را تولید می‌کند و خود را به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین برندهای خودروسازی در جهان معرفی می‌کند. با یک وسیله نقلیه نظامی ساخته شده توسط شرکت Willys-Overland، جیپ سهم قابل توجهی در پیروزی نهایی در جنگ جهانی دوم داشت و استانداردهایی را برای وسایل نقلیه آفرود با سیستم چهار چرخ محرک و استحکام و دوام بالا تعیین کرد.

طراحی خودروهای جیپ آنقدر اساسی است که با وجود تغییرات مکرر در مالکیت شرکت، در طول سال‌ها زنده مانده و برندی با هویت متمایز ایجاد کرده است. گروه استلانتیس که از ادغام فیات کرایسلر و گروه PSA در سال 2021 تشکیل شد، اکنون مالکیت برند جیپ را بر عهده دارد. در حال حاضر محصولات این شرکت در شش کشور تولید می‌شوند و در بیش از 140 کشور جهان به فروش می‌‌رسند.

امروزه این خودروساز مطرح شاسی بلندهایی تولید می‌کند که فضای کافی برای سفرهای ماجراجویانه یا فقط سواری راحت در خیابان‌های شهر و همچنین رانندگی‌های آفرود و خارج از جاده را فراهم می‌کنند و راننده و مسافران را به مکان‌هایی می‌برند که وسایل نقلیه رقیب توانایی حرکت در آنجا را ندارند.

در این مطلب قصد داریم 12 مدل از نوآورانه‌ترین، همه کاره‌ترین و بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران را معرفی کنیم. این خودروها در طراحی و ویژگی‌های دیگر پیشرو بوده‌اند، توانسته‌اند به فروش خوبی دست پیدا کنند و سهم معناداری در بازار اس یو وی‌های مدرن دارند.

با بهترین خودروهای جیپ در تاریخ آشنا شوید

1. ویلیس ام بی 1941 تا 1945

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

خودرو Willys MB که در طول جنگ جهانی دوم یعنی از سال‌های 1941 تا 1945 میلادی تولید شد را می‌توان پدربزرگ تمام وسایل نقلیه آفرود امروزی به شمار آورد. این خودرو آغازگر روند تولید یک سری طولانی و بسیار موفق از خودروهای جیپ و خودروهای SUV بوده است. در جولای 1941، وزارت جنگ ایالات متحده آمریکا قراردادی را با کمپانی Willys-Overland برای ساختن 16 هزار دستگاه وسیله نقلیه ویژه امضا کرد.

مشخصات این خودروی مخصوص ارتش آمریکا شامل سیستم چهار چرخ محرک، ظرفیت حمل سه خدمه، فاصله بین دو محور نزدیک به 1.905 متر، شیشه جلوی تاشو، پیشرانه با گشتاور 115 نیوتن‌متر و وزن خالص بیش از 950 کیلوگرم می‌شود. خودرو ویلیس ام بی با یک پیشرانه 4 سیلندر 134.2 اینچ مکعبی با قدرت 60 اسب بخار در 3600 دور در دقیقه عرضه شد.

این وسیله نقلیه برای سخت‌ترین شرایط نظامی و تردد در مسیرهای آفرود طراحی شده بود. بدنه خودرو کاملا باز بود و هیچ دری نداشت که به راننده و سرنشینان اجازه می‌داد در شرایط سخت به سرعت از خودرو خارج شوند. Willys MB به رنگ سبز تیره درآمده بود و این رنگ مخصوص در زیر نور خورشید نمی‌درخشید تا از دید دشمن مخفی بماند. شیشه جلو به صورت صاف روی کاپوت تا می‌شد و اجازه هدف‌گیری و شلیک اسلحه به سمت جلو را می‌داد.

برف‌پاک‌کن‌های دستی در هر دو طرف شیشه جلو نصب شد و چرخ‌های جنگی سنگین نیز تعمیر میدانی را تسهیل می‌کردند و باعث می‌شدند وسیله نقلیه برای مسافت قابل توجهی روی لاستیک‌های خالی شده نیز حرکت کند.

2. جیپ CJ-2A سال 1945 تا 1949

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

در حالی که شرکت Willys-Overland به عنوان اولین سازنده خودروهای جنگی در کلاس جیپ، در حال تولید انبوه Willys MB چهار چرخ محرک برای ارتش در طول جنگ جهانی دوم بود، این شرکت برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای آفرود به منظور استفاده عمومی را نیز آغاز کرد. پس از آزمایش دو نمونه اولیه، CJ-1 (جیپ غیر نظامی) و CJ-2، این شرکت بازاریابی CJ-2A را برای صنعت کشاورزی، دامداری و سایر کاربردهای صنعتی آغاز کرد و تولید این خودرو در سال 1945 میلادی آغاز شد.

خودرو CJ-2A دی ان ای مشترکی با جد نظامی خود یعنی Willys MB داشت و از بدنه باز و بدون در و همان در عقب و چرخ یدکی نصب شده در کنار خودرو بهره می‌برد. اولین دسته از مدل‌های CJ-2A که به آن جیپ جهانی گفته می‌شد، از همان قوای فنی Willys MB استفاده می‌کرد. پیشرانه L-134 Go-Devil با حجم 134.2 اینچ مکعب، طراحی Lشکل با سوپاپ‌های موازی با سیلندرها، قدرت 60 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه و گشتاور 142 نیوتن‌متر در 2000 دور در دقیقه در این خودرو به کار رفته بوده و گیربکس 3 سرعته T-90 نیز جایگزین T-84 در خودرو MB شد.

با این حال خودرو CJ-2A به راحتی با چراغ‌های جلوی بزرگ و هم‌سطح و جلوپنجره هفت شیار که جایگزین جلوپنجره 9 شیار در MB شده بود، نسبت به ویلیس ام بی متمایز شد. شرکت Willys-Overland آپشن‌های مختلفی را برای این خودرو ارائه کرد که از جمله آنها می‌توان به صندلی سرنشین جلو، صندلی عقب، رویه برزنتی و بخاری برای کابین اشاره کرد. پاور تیک آف جلو و عقب، بالابر هیدرولیک عقب، برف‌روب، ژنراتور، فنرهای سنگین، پله‌های جانبی و محافظ میل محرک از دیگر ویژگی‌هایی بود که این خودرو داشت.

در طول دوره تولید پنج ساله CJ-2A، شرکت Willys-Overland تعداد 214 هزار و 760 دستگاه از آن را تولید کرد که بیشتر آنها برای مقاصد غیر نظامی و برخی هم برای اهداف نظامی در سراسر جهان فروخته شده بودند.

3. جیپ CJ-5 سال 1955 تا 1983

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

بهترین خودروهای جیپ

در سال 1955 میلادی، شرکت خودروسازی کایزر موتورز خودرو CJ-5 را معرفی کرد که جیپ ارتشی Willys MD را به یک خودروی قدرتمندتر، بادوام‌تر و راحت‌تر تبدیل کرده بود. مدل‌های CJ مجموعه‌ای از خودروهای آفرود کوچک با بدنه‌ی باز هستند که به تعریف برند جیپ کمک کردند و جزو کلاسیک‌ترین و نمادین‌ترین خودروهای این سبک در نزد مشتریان تبدیل شدند.

مدل‌های CJ-5 بیش از 30 سال تولید شدند و یکی از طولانی‌ترین دوره‌های تولید را در تاریخ مدل‌های جیپ به نام خود ثبت کردند. این مدل از تغییرات متعدد در مالکیت شرکت از جمله کرایسلر، AMC، کایزر، FCA، دایملر کرایسلر و Willys جان سالم به در برد.

علاوه بر این، جیپ تغییرات زیادی را در CJ-5 انجام داد و این مدل را از یک خودروی نظامی کم قدرت پس از جنگ جهانی دوم به یکی از اولین جیپ‌ها با پیشرانه V8 تبدیل کرد. موتورهای متعددی در طول عمر سی جی 5 به کار رفتند که از جمله آنها باید به پیشرانه 4 سیلندر Hurricane و پیشرانه V6 بیوک با قدرت 155 اسب بخار و حجم 3.7 لیتر اشاره کنیم.

مهم‌ترین تغییر در CJ-5 در سال 1972 رخ داد که شرکت آمریکایی AMC که در سال 1970 مالکیت کایزر را تصاحب کرده بود، موتور GM را بازنشسته و آن را با موتور خود جایگزین کرد که شامل یک پیشرانه 4.2 لیتری و همچنین یک پشرانه 5 لیتری V8 می‌شد.

این تغییر، شکل بدنه CJ-5 را نیز تحت تاثیر قرار داد و جیپ کاپوت و گلگیرها را 127 میلی‌متر و فاصله بین دو محور را 75 میلی‌متر کشیده‌تر کرد تا جایی برای موتور ارتقا یافته باز کند. CJ-5 به دلیل عمر طولانی و قابلیت‌های آفرودی عالی برای خریدارانی که به دنبال یک سواری راحت بودند، توانست به یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران تبدیل شود.

4. جیپ CJ-5 مدل 1971 تا 1988 و 1955 تا 1983

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

برند جیپ به خاطر خودروهای کلاسیک و مدل‌های آفرود و شاسی بلندش شناخته شده است و شاید کمتر کسی آن را برای پیکاپ وانت‌هایش بشناسد. با این حال، سری J باعث شد این پیکاپ‌های جیپ به وسایل نقلیه‌ای تبدیل شوند که فراتر از یک خودروی مخصوص حمل بار معمولی بودند. امروزه خریدارانی که به دنبال وسایل نقلیه آفرود قدیمی هستند، همچنان علاقه زیادی به خودروهای این سری دارند.

جیپ در دهه 70 میلادی، این کامیون‌های کوچک خود را با موتورهای شش سیلندر مستقیم، یک موتور V8 اختیاری 5.4 لیتری با قدرت 250 اسب بخار و یک موتور بیوک 5.7 لیتری V8 با قدرت 230 اسب بخار عرضه کرد. این شرکت همچنین در سال‌های 1971-1972 یک پیشرانه سفارشی 5 لیتری V8 با قدرت 210 اسب بخار را در اختیار مشتریان قرار داد و نمونه 6 سیلندر را با یک موتور 6 سیلندر خطی 4.2 لیتری با قدرت 112 اسب بخار جایگزین کرد.

خریداران تا پایان تولید این سری در سال 1988 از بین چندین موتور V8 دیگر نیز حق انتخاب داشتند. موتور 5.9 لیتری AMC با قدرت 195 اسب بخار و گشتاور 399 نیوتن‌متر و موتور V8 عظیم 6.6 لیتری با قدرت 225 اسب بخار و گشتاور 433 نیوتن‌متر از جمله این پیشرانه‌ها بودند.

در سال 1974 میلادی جیپ سری J را به سیستم چهار چرخ محرک مجهز کرد. این سیستم Quadra-Trac به هر چهار چرخ اجازه می‌داد تا با سرعت‌های مختلف بچرخند و دیفرانسیل لغزشی نیز قدرت را به طور خودکار بین محور چرخ‌های عقب و جلو توزیع می‌کرد. در سال 1977 جیپ سیستم دستی چهار چرخ محرک دانا را اضافه کرد. این سیستم فقط تا وقتی که راننده به صورت دستی آن را درگیر کند، نیرو را صرفا به چرخ‌های عقب ارسال می‌کرد. در سال 1983 هم سیستم Quadra-Trac حیپ با سیستم 4WD Selec-Trac جایگزین شد. این سیستم که به صورت سفارشی برای مدل J10 عرضه شده بود، از جعبه انتقال دو سرعته بهره می‌برد.

5. جیپ CJ-8 اسکرامبلر 1981 تا 1985

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

وانت‌های کوچک و سبک‌وزن ژاپنی در اوایل دهه 80 میلادی در بین مردم آمریکا محبوبیت زیادی پیدا کردند. یک پیکاپ با یک تخت کوچک و مصرف سوخت مقرون‌به‌صرفه برای خریدارانی که به دنبال رانندگی روزانه با قابلیت حمل بار متوسط بودند، جذابیت بسیاری داشت. در حالی که تویوتا و داتسون بیشتر وسایل نقلیه این‌چنینی را تولید و عرضه می‌کردند، خودروسازان آمریکایی هم مینی پیکاپ‌هایی مثل دوج D-50، شورولت LUV و فورد Courier را روانه بازار کردند.

در سال 1981، جیپ با عرضه خودرو CJ-8 Scrambler وارد این بازار شد. این خودرو ترکیبی از شاسی بلند CJ-7 و کامیونی بود که خیلی از علاقه‌مندان آن را رانگلر 4 در 4 سابق می‌دانند. جیپ سی جی 8 اسکرامبلر فاصله محوری بلندتر (25.4 سانتی‌متر) و طول کلی (60 سانتی‌متر) بیشتری نسبت به CJ-7 داشت. پیشرانه 4 سیلندر 151 اینچ مکعبی به صورت استاندارد برای این پیکاپ ارائه می‌شد، اما بیشتر خریداران پیشرانه 6 سیلندر خطی 258 اینچ مکعبی را انتخاب می‌کردند که به گیربکس 4 یا 5 سرعته دستی متصل شده بود.

جیپ همچنین تمام اسکرامبلرها را به صورت استاندارد با سیستم چهار چرخ محرک عرضه کرد که دارای جعبه انتقال دانا 300 و قفل دیفرانسیل بود. CJ-8 با طول و فاصله محوری بیشتر در سه تریم مختلف عرضه شد و دوام فوق‌العاده و ویژگی‌های جذاب مدل اسکرامبلر در اوایل دهه 80 میلادی باعث شد این خودرو به یک وسیله نقلیه آفرود عالی و قابل اعتماد تبدیل شود.

با این حال فروش این پیکاپ آفرودی ناامیدکننده بود. مجموع تولید CJ-8 Scrambler بین سال‌های 1981 تا 1985 از 28 هزار دستگاه هم کمتر بود. امروزه نمونه‌هایی از این خودرو که در شرایط خوبی قرار دارند با قیمت حدود 8 هزار دلار به فروش می‌رسند.

6. جیپ رانگلر YJ سال 1987 تا 1995

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

بهترین خودروهای جیپ

در سال 1987 میلادی رانگلر YJ با تغییرات جزئی در بدنه و فریم، جایگزین AMC CJ-7 شد. قابل توجه‌ترین ویژگی این خودرو، چراغ‌های جلوی مربعی بحث‌برانگیز آن بود. در حالی که AMC خودرو XJ را با قابلیت‌های آفرود سنتی می‌ساخت، جیپ ویژگی‌هایی را به کار برد که برای رضایت راننده‌های معمولی در رانندگی‌های روزمره طراحی شده بودند. جیپ راحتی کابین را افزایش داد و فاصله کف خودرو از سطح زمین را کمتر کرد تا ورود و خروج آسان‌تر شود. تا سال 1988 میلادی، این شرکت قفل‌هایی را به نیم‌درهای فولادی خودرو اضافه کرد و درزگیرهای بهبود یافته را برای رویه‌های سقف نرم آن نصب کرد.

جیپ Wrangler YJ به سیستم تعلیق فنر جدیدی مجهز شده بود که با فنرهای پهن‌تر و میله‌های نوسانی به بهبود هندلینگ خودرو کمک می‌کرد. یک قاب ورق فلز گالوانیزه مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی در خودرو وجود داشت و جعبه انتقال آرام‌تر نیز باعث کاهش تولید صدا می‌شد. مدل اولیه XJ تا سال 1991 تولید می‌شد و دارای موتور 2.5 لیتری با قدرت 112 اسب بخار و گشتاور 284 نیوتن‌متر بود و مدل بعدی YJ بود که با موتور 6 سیلندر 4 لیتری قدرتمند با قدرت 180 اسب بخار و گشتاور 298 نیوتن‌متر عرضه می‌شد.

جیپ موتور 4 سیلندر را با یک گیربکس 4 سرعته دستی جفت کرد تا این که در سال 1994 میلادی، گیربکس اتوماتیک TF 904 ارائه شد. این شرکت موتورهای شش سیلندر با گیربکس اتوماتیک TF 999 یا 5 سرعته دستی BA-10/5 را از سال 1987 تا 1990 و گیربکس AX-15 پنج سرعته دستی را از سال 1991 به بعد عرضه کرد.

رانگلر YJ یکی از بادوام‌ترین و بهترین خودروهای جیپ در طول تاریخ محسوب می‌شود و برخی از دارندگان این خودرو، بیش از 30 سال است که روزانه با آن رانندگی می‌کنند و هنوز از این جیپ دوست‌داشتنی راضی هستند.

7. جیپ گرند چروکی 1993 تا 1998

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

با وجود شهرت زیاد خودروهای جیپ به خاطر قابلیت‌های آفرودی عالی آنها که ریشه در تجهیزات نظامی دارند، خودرو گرند چروکی به وجه تمایز این برند با سایر اس یو وی‌های این کلاس مثل تویوتا راو 4 و فورد اکسپلورر تبدیل شده است. Grand Cherokee همواره یکی از قوی‌ترین و قابل اعتمادترین خودروهای موجود در بازار به شمار می‌رود.

جیپ گرند چروکی در طول پنج سال تولید، در چندین زمینه جزو اولین‌ها بود و به طور مداوم بهتر از رقبا عمل می‌کرد. جیپ برای مدل سال 1993 اولین کیسه هوای جانبی راننده را برای یک خودرو SUV ارائه کرد. ترمزهای ضد قفل چهار چرخ به صورت استاندارد و کارآمدترین سیستم تهویه مطبوع در این کلاس از دیگر ویژگی‌های برتر این خودرو محسوب می‌شد. گرند چروکی همچنین از ساختار یکپارچه‌ای استفاده می‌کرد که محکم‌تر و سبک‌تر از مونتاژ بدنه روی قاب بود که در اکثر رقبا مورد استفاده قرار می‌گرفت. نتیجه‌ی این تغییر، سواری بهتر، هندلینگ بهتر و صدای کمتر در داخل و خارج از جاده‌ها بود.

جیپ Grand Cherokee به طور استاندارد با پیشرانه 4 لیتری 6 سیلندر با قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 318 نیوتن‌متر به همراه گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد. جیپ در سال 1993 مدل برتر Grand Wagoneer را با موتور 5.2 لیتری V8 روانه بازار کرد که قدرت 220 اسب بخار و گشتاور 386 نیوتن‌متر را در اختیار قرار می‌داد. علاوه بر مدل‌های دو چرخ محرک، جیپ سه سیستم 4WD یا چهار چرخ محرک را نیز ارائه کرد که شامل Command-Trac پاره وقت، Selec-Trac تمام وقت با قابلیت تعویض بین 2WD و 4WD و Quadra-Trac به عنوان یک سیستم 4WD همیشه فعال می‌شدند.

نوآوری‌های گرند چروکی در سال‌های 1993 تا 1998، طیف وسیعی از پیشرانه‌ها و سیستم‌های چهار چرخ محرک و عملکرد چشمگیر در داخل جاده و همچنین مسیرهای آفرودی باعث شد Grand Cherokee به یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران تبدیل شود.

8. جیپ رانگلر TJ سال 1997 تا 2006

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

جیپ Wrangler TJ با چراغ‌های گرد خود، ظاهر کلاسیک خودروهای آفرود روباز را به خط تولید جیپ بازگرداند، اما جذابیت خودرو بیشتر از استایل نمادین آن بود. شاسی قوی، موتورهای قدرتمند و ابعاد دقیق، رانگر تی جی را به خودرویی ایده‌آل برای مسیرهای خاکی، شیب‌دار و گل‌آلود تبدیل کرد. این خودرو در بین سال‌های 1997 تا 2006 از چندین پیشرانه استفاده کرد،‌ اما شناخته شده‌ترین آنها یک موتور 4 لیتری AMC شش سیلندر خطی با قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 318 نیوتن‌متر بود. این پیشرانه در سال 1986 معرفی شد و خودروهایی مثل رانگلر، واگنیرز، چروکی، گرند چروکی و کومانچی از آن استفاده می‌کردند. این موتور قابل اعتماد و بادوام اغلب پیش از تعمیرات اساسی تا 300 هزار مایل حرکت می‌کرد.

از سال 1997 تا 2002 میلادی، جیپ رانگلر TJ با گیربکس 5 سرعته دستی یا 3 سرعته اتوماتیک عرضه شد و بعدا گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته دستی بهبود یافته به آن اضافه شد. این خودرو به سیستم چهار چرخ محرک و جعبه انتقال دو سرعته اولیه که از طریق یک اهرم فعال می‌شد، مجهز شده بود.

در سال 2003، جیپ نسخه Rubicon را روانه بازار کرد که از جعبه انتقال قوی‌تر 4:1 برای آفرودهای با سرعت آهسته استفاده می‌کرد و از محورهای دانا 44 یا یک نسخه دیفرانسیل عقب با لغزش محدود و گیربکس دستی برخوردار بود. Rubicon در سال 2003 تا 2006 قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر مدل‌های جیپ رانگلر TJ داشت، اما این مدل به یک انتخاب بسیار خوب برای خریدارانی تبدیل شد که به دنبال یک خودرو آفرود برتر بودند.

9. جیپ Commander سال 2005 تا 2010

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

مهندسان جیپ هنگام طراحی بزرگترین شاسی بلند این شرکت یعنی Commander کارایی آیرودینامیکی و مصرف سوخت را کاملا نادیده گرفتند. با این حال مدل 7 نفر سبک رترو با سیستم کنترل پایداری، کیسه هوای پرده‌ای جانبی و ترمزهای دیسکی ضد قفل در هر چهار چرخ، سرنشینان را به راحتی و با خیال راحت در هر نوع آب و هوایی حمل می‌کرد. اولین و تنها نسل جیپ کماندر، پلتفرم، ساختار یکپارچه، سیستم تعلیق جلوی مستقل و فاصله بین دو محور خود را با گرند چروکی به اشتراک گذاشت. با این حال Commander بلندتر و طویل‌تر بود. این خودرو خانواده‌محور در زمان عرضه، دومین وسیله نقلیه بزرگ تولید انبوه در تاریخ جیپ و همچنین یکی از بهترین خودروهای این شرکت در طول تاریخ محسوب می‌شد.

جیپ کماندر در دو سطح به بازار عرضه شد. تریم پایه با موتور 3.7 لیتری V6 با قدرت 210 اسب بخار همراه بود و تریم لیمیتد دارای دو موتور V8 بود؛ یکی مدل 4.7 لیتری با قدرت 235 اسب بخار و گشتاور 409 نیوتن‌متر و دیگری مدل قدرتمندتر 5.7 لیتری Hemi با قدرت 330 اسب بخار و گشتاور 498 نیوتن‌متر. جیپ تمام موتورهای این خودرو را با یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک جفت کرده بود و هر دو تریم پایه و لیمیتد در نسخه‌های دارای سیستم 4×2 یا 4×4 در دسترس قرار گرفتند.

جیپ کماندر Hemi Limited Edition وزنی معادل 2355 کیلوگرم داشت و ظرفیت یدک‌کشی آن به 3500 کیلوگرم می‌رسید؛ اما این شاسی بلند در 7.4 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد و حداکثر سرعت آن نیز 207 کیلومتر بر ساعت بود. اگرچه کماندر یک خودرو پرمصرف بود، اما راحتی، ویژگی‌های ایمنی و استایل کلاسیک آن را به یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران تبدیل کرد.

10. جیپ رانگلر JK مدل 2007 تا 2018

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

در سال 2007 میلادی، جیپ اولین بازسازی اساسی رانگلر را از سال 1998 انجام داد و آن را به بهترین SUV در خط تولید خود تبدیل کرد. نه تنها ویژگی‌های آفرود این خودرو بی نظیر بود، بلکه این وسیله نقلیه از قیمتی بهره می‌برد که مقاومت در برابر آن را سخت می‌کرد.

جیپ رانگلر اصلاح شده در سه تریم ایکس، Sahara و Rubicon روانه بازار شد که هر کدام تجهیزات آفرودی مختلفی داشتند. تریم ایکس در سطح پایه از سیستم چهار چرخ محرک NV241 Command-Trac با جعبه انتقال دو سرعته که امکان استفاده پاره‌وقت را می‌داد، محور دانا 30 در جلو و دانا 44 در عقب و چرخ‌های 16 اینچی استفاده می‌کرد. تریم Sahara نیز بیشتر ویژگی‌های آفرودی تریم X را ارائه می‌کرد، اما برای سیستم تعلیق قوی‌تر، سیستم دو لوله‌ای X را با کمک فنرهای تک لوله‌ای جایگزین کرد.

تریم Rubicon هم از همان سیستم چهار چرخ محرک اما با نسبت دنده کم برد 4:1 و محورهای دانا 44 با سیستم دیفرانسیل قفل کننده سنگین استفاده می‌کرد. ویژگی‌های آفرود اضافی مثل یک نوار تثبیت کننده جلو با قطع الکترونیکی برای افزایش فاصله از زمین و سه صفحه لغزنده زیر بدنه نیز در این مدل وجود داشتند.

جیپ رانگلر JK ارتقا یافته تنها با یک موتور 3.8 لیتری V6 جدید با قدرت 205 اسب بخار و گشتاور 325 نیوتن‌متر به همراه گیربکس 6 سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک عرضه شد. شتاب 0 تا 96 کیلومتر بر ساعت این خودرو بین 9.5 تا 10.5 ثانیه بود و در عرض 17.5 تا 18.5 ثانیه مسافت یک چهارم مایل را طی می‌کرد. این اعداد چندان چشمگیر نیستند،‌ اما عملکرد فوق‌العاده خودرو در مسیرهای آفرود بیشتر از شتاب متوسط آن به چشم نمی‌آمد و باعث می‌شد Wrangler JK یکی از بهترین خودروهای جیپ در تاریخ باشد.

11. جیپ گرند چروکی 2011 تا 2020

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

بهترین خودروهای جیپ

گرند چروکی اصلی در سال‌های 1993 تا 1998 استاندارد جدیدی را برای اس یو وی‌هایی با قابلیت‌های بی نظیر آفرودی تعیین کرد؛ اما این خودرو در بین سال‌های 2011 تا 2020 تفسیری مدرن‌تر و پیچیده‌تر از شکل و ویژگی‌های آشنای خودرو را ارائه کرد. در مدل جدید گرند چروکی به آیرودینامیک توجه بیشتری شد و بدون از دست دادن سبک سنتی جیپ، این شاسی بلند با ضریب درگ 0.37 (در مقایسه با 0.41 مدل قدیمی)، هوا را بهتر عبور می‌داد.

جیپ گرند چروکی استاندارد در سال‌های 2011 تا 2020 با یک پیشرانه 3.6 لیتری V6 جدید با قدرت 290 اسب بخار و گشتاور 352 نیوتن‌متر عرضه شد. اگرچه این میزان قدرت کافی بود، اما وزن 2200 کیلوگرمی این SUV باعث می‌شد در زمینه شتاب‌گیری چندان خوب عمل نکند. شتاب 0 تا 96 کیلومتر بر ساعت گرند چروکی جدید 8.5 ثانیه بود و در 16.3 ثانیه مسافت یک چهارم مایل را طی می‌کرد. همچنین حداکثر سرعت این خودرو 215 کیلومتر بر ساعت اعلام شد.

یک پیشرانه اختیاری 5.7 لیتری Hemi V8 به گرند چروکی شتاب بهتری را ارائه می‌داد. گرند چروکی مجهز به پیشرانه Hemi می‌توانست در 7.4 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد، در 15.4 ثانیه مسافت یک چهارم مایل را طی کند و به حداکثر سرعت 233 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

شاید چشمگیرترین ویژگی Grand Cherokee جدید، کیفیت سواری آن باشد. این وسیله نقلیه بیشتر شبیه یک کراس اوور بود تا یک SUV و سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ آن هم ضربه‌ها را به راحتی جذب می‌کند.

12. جیپ گرند چروکی Trackhawk مدل 2018

12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

در حالی که جیپ گرند چروکی استاندارد، یک SUV با عملکرد بالا و ویژگی‌های درون جاده‌ای و قابلیت‌های آفرودی برای رضایت بیشتر خریداران بود، مدل Trackhawk عملکرد این خودرو را به سطح بالاتری ارتقا داد. ترک هاوک با یک موتور سوپرشارژ 6.2 لیتری Hellcat عرضه می‌شد که قدرت 707 اسب بخار و گشتاور 874 نیوتن‌متر را تولید می‌کرد. این مدل گران‌ترین جیپ ساخته شده تاکنون است، اما همچنان در مقایسه با سایر شاسی بلندهای سطح بالا در کلاس خود، ارزش خرید بالایی دارد. گرند چروکی ترک هاوک با پیشرانه هلکت از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و سیستم AWD با کنترل پرتاب برای تیک آف بی عیب و نقص استفاده می‌کند. گیربکس خودرو به خودی خود به آرامی تعویض می‌شود، اما دارای یک حالت دستی است که توسط پدال‌های تعویض دنده نصب شده روی فرمان فعال می‌شود و پاسخگویی سریعی دارد.

قدرت 707 اسب بخاری مدل ترک هاوک با Hellcat Charger و Challenger یکسان است و شتاب شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهند. این اس یو وی در 3.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و از چلنجر، بسیاری از رقبای SUV سطح بالا و حتی برخی خودروهای اسپورت خوب مثل مک لارن 570S و پورشه 911 کاررا 4S سریع‌تر است.

در حالی که برند جیپ بیشتر به دلیل قابلیت‌های آفرودی خودروهای خود شناخته می‌شود، عملکرد استثنایی ترک هاوک نیز این وسیله نقلیه را حتی برای رانندگی در پیست مناسب می‌کند. سیستم تعلیق و دمپرهای تطبیقی این شاسی بلند، سفت‌تر از چروکی‌های معمولی هستند و هندلینگ بهتری را در اختیار راننده قرار می‌دهند. با این حال، این خودرو همچنان راحت و بی صدا روی جاده حرکت می‌کند. گرند چروکی Trackhawk با برخورداری از بهترین ویژگی‌های شاسی بلندهای آفرود و قدرت استثنایی موتور Hellcat، می‌تواند یکی از بهترین جیپ‌های ساخته شده تاکنون باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری