چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟


چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟

حالت تاریک یا دارک مود قابلیتی است که امروزه در اکثر گوشی های هوشمند ارائه می‌شود و با استقبال خوبی از طرف استفاده‌کنندگان روبه‌رو شده است. اما چرا پیشنهاد می‌شود از این حالت در گوشی‌های اندرویدی خود استفاده کنیم؟به‌طور کلی می‌توان گفت حالت تاریک...

حالت تاریک یا دارک مود قابلیتی است که امروزه در اکثر گوشی های هوشمند ارائه می‌شود و با استقبال خوبی از طرف استفاده‌کنندگان روبه‌رو شده است. اما چرا پیشنهاد می‌شود از این حالت در گوشی‌های اندرویدی خود استفاده کنیم؟

به‌طور کلی می‌توان گفت حالت تاریک یک ویژگی است که در آن متون و عناصر روشن در پس زمینه‌ای تیره به‌نمایش گذاشته می‌شوند. حالت روشن در مقابل حالت تاریک قرار دارد و در آن متن تیره در پس‌زمینه‌ای روشن به نمایش در می‌آید. با وجود اینکه حالت تاریک یا دارک مود گوشی ها به‌تازگی مورد استقبال قرار گرفته، اما حالت روشن همچنان بین مصرف‌کنندگان رواج بیشتری دارد.

استفاده از حالت تاریک در گوشی های اندرویدی

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که نیمه‌های شب یا صبح زود از خواب بیدار شوید و هنگام چک کردن گوشی چشمان خود را در مقابل نوری کور کننده ببینید؟ این به خاطر میلیون‌ها پیکسل روی صفحه نمایش گوشی است که چشمان ناآماده شما را با فوتون بمباران می‌کند. اثر کور کننده تا حدودی شبیه به خروج از یک اتاق تاریک سینما و ورود به یک منطقه نورانی و درخشان است. همانطور که می‌توان از جلوه‌های سینمای کورکننده با سایه‌های رنگی اجتناب کرد، فعال کردن حالت تاریک نیز راه درستی برای دوری از مواجه شدن چشمانتان با نور آزار دهنده گوشی‌های هوشمند است.

چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟

وضعیت در مورد فعال کردن حالت تاریک تا حدودی مشکل است. هر دو سیستم عامل اندروید و iOS تنظیمات حالت تاریک را برای تغییر پالت رنگ رابط کاربری از سفید ساده به سیاه کمرنگ ارائه می‌دهند. با این حال، این تنظیم به طور کلی برای همه برنامه‌های نصب شده روی تلفن شما اعمال نمی‌شود. درعوض، باید تنظیمات هر برنامه را بررسی کنید و ببینید که آیا بین تم‌های روشن و تاریک حالت انتخابی وجود دارد یا خیر.

برخی از برنامه‌ها سومین گزینه پویا را ارائه می‌دهند که رنگ رابط کاربری را بر اساس تنظیمات پیش‌فرض سیستم روی تلفن شما تغییر می‌دهد. این بهترین پیاده‌سازی است؛ زیرا کاربران لازم نیست نگران فعال کردن آن ابتدا در سطح سیستم و سپس به صورت جداگانه برای هر برنامه باشند.

بر اساس تحقیقات گروه تحقیقاتی ادراک حسی و تعامل در دانشگاه بریتیش کلمبیا، برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم (که 50٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد) خواندن متن سفید در پس زمینه تیره دشوارتر است. برخی از کاربران مشکلات دسترسی در حالت تاریک را نیز برجسته کرده‌اند.

حالت تاریک در مقابل حالت شب

چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟

تفاوت ظریفی بین تنظیمات حالت تاریک و حالت شب در تلفن همراه شما وجود دارد. با فعال کردن حالت تاریک، تمام عناصر پس‌زمینه و فضاهای خالی که در حالت عادی به صورت سفید روی صفحه ظاهر می‌شدند، سیاه می‌شوند. هر جا که قابل اجرا باشد، طرح رنگ متن نیز معکوس می شود؛ یعنی متن سیاه در برابر پس زمینه تیره سفید می‌شود.

در برخی از برنامه‌ها، عناصر طراحی رنگارنگ نیز بهینه‌سازی شده‌اند تا ظاهر سیاه و سفیدی یکنواخت داشته باشند. رویکرد کنتراست از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیرتر است و فشار نوری را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، اگر گوشی شما صفحه‌نمایش OLED دارد، مقداری از انرژی باتری گرانبهای شما را نیز ذخیره کرده و در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌کند.

در مقابل، حالت شب یا حالت نور شب، همه نکات را در مورد زیبایی‌شناسی سیاه و سفید انجام نمی‌دهد. در عوض، این حالت رنگی مایل به قرمز یا زرد به صفحه نمایش شما داده و همچنین روشنایی را به آرامی کاهش می‌دهد تا تجربه مشاهده راحت‌تری در دسترس شما قرار گیرد. این ویژگی را می‌توان به صورت دستی فعال کرد یا همچنین تنظیم کرد تا بر اساس یک برنامه زمانی ثابت، مانند یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، به طور خودکار فعال شود.

در گوشی‌های اندرویدی، حالت Night Light می‌تواند به‌طور خودکار و بر اساس زمان‌بندی غروب و طلوع خورشید در مکان شما فعال شود. با پایین کشیدن قسمت پنل دسترسی سریع و ضربه زدن روی دکمه نور شب (Night Light) می‌توانید به این ویژگی دسترسی پیدا کنید. در گوشی های سامسونگ، این ویژگی راحتی چشم نام دارد و می‌توان آن را از همان نقطه فعال کرد. در آیفون‌ها و سیستم عامل iOS، این حالت شب (Night Shift) نامیده می‌شود و شما می‌توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات> صفحه نمایش و روشنایی> و سپس حالت شب آن را فعال کنید.

مزایای استفاده از حالت تاریک در اندروید

چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟

مسلما بزرگترین مزیت فعال کردن حالت تاریک، اجتناب از روشنایی کور کننده‌ای است که در صورت نیاز به بررسی سریع تلفن خود در اتاق تاریک یا بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، به چشم می‌خورد. هیچ تحقیق پزشکی تاکنون صورت نگرفته که بتواند اثرات منفی که نوردهی ناگهانی از صفحه نمایش گوشی همراه به سلامتی شما وارد می‌کند را ثابت کند؛ اما قطعاً برخورد روشنایی زیاد با چشمان شما یک تجربه ناخوشایند خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای ملموس حالت تاریک گوشی ها، این است که مقداری از باتری را ذخیره می‌کند. بر اساس تحقیقات گوگل، فعال کردن حالت تاریک با تنظیم روشنایی در سطح 100 درصد، 60 درصد انرژی کمتری از باتری می‌گیرد و عمر مفید باتری را افزایش می‌دهد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که میزان تأثیرگذاری حالت تاریک بر مصرف باتری، بیشتر مربوط به گوشی‌های OLED است و تاثیر چندان زیادی در گوشی‌هایی که صفحه نمایش LCD دارند، ندارد. به این دلیل که یک صفحه نمایش OLED می‌تواند نور پس زمینه پیکسل‌های زیرین را برای نواحی تاریک خاموش کند و مصرف انرژی را برای آن منطقه کاهش دهد، اما یک پنل LCD نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

حالت تاریک همچنین فشار روی چشم‌ها را کاهش می‌دهد. اگرچه تحقیقات قابل اعتمادی وجود ندارد که خستگی چشم دیجیتال (DES) را با حالت تاریک مرتبط کند، اما مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد این حالت می‌تواند بر چرخه خواب و هوشیاری فرد تأثیر بگذارد. به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، استفاده از برنامه یا سیستمی که می‌تواند نوردهی طول موج‌ها را در مناطق با طول موج آبی یا سبز کاهش دهد نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

حالت تاریک از دیدگاه قابلیت استفاده

چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟

حالت تاریک گوشی های اندرویدی شیک و به‌روز است. اگرچه ممکن است به اندازه حالت روشن خوانا و راحت نباشد، اما رابط‌های حالت تاریک دارای کاریزمای خاصی هستند که می‌تواند با رسمی بودن، پیچیدگی، رمز و راز، قدرت، تجمل و غیره مرتبط باشد. به خصوص وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود. با این حال، رنگ مشکی رنگ قوی‌ای است که احساسات قوی را در افراد برمی‌انگیزد و در صورت زیاده‌روی به راحتی می‌تواند بر فرد غلبه کند.

Dark Mode به ویژه زمانی مفید است که می‌خواهید نوع خاصی از محتوا را برجسته کنید. Spotify، Netflix، و Steam، احتمالاً محبوب‌ترین برنامه‌ها و سرویس‌هایی هستند که با در نظر گرفتن حالت تاریک طراحی شده اند. چرا؟ زیرا آن‌ها از شما می‌خواهند که چشمان خود را به عکس‌های هنری آلبوم‌های رنگارنگ و پر جنب و جوش، تصاویر کوچک ویدیویی و بازی بدوزید. حالت تاریک در پس زمینه باعث می‌شود عکس‌های به‌نمایش درآمده بر روی آن به روشی خاص ظاهر شوند که حالت روشن نمی‌تواند آن‌ را ایجاد کند.

نحوه فعال کردن حالت تاریک

چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟

فعال کردن ویژگی دارک مود در تمامی سیستم عامل‌ها بسیار ساده است. برای فعال کردن حالت تاریک در سراسر سیستم در آیفون، ابتدا به تنظیمات بروید، سپس گزینه صفحه نمایش و روشنایی را لمس کنید و روی کارت تیره ضربه بزنید. همچنین می‌توانید این ویژگی را با ضربه زدن روی دکمه حالت تاریک در مرکز کنترل پس از کشیدن انگشت از گوشه سمت راست بالای صفحه به پایین فعال کنید. در آیفون‌های قدیمی که دارای دکمه خانه Touch ID هستند، انگشت خود را از لبه پایین صفحه به بالا بکشید تا به مرکز کنترل دسترسی پیدا کنید.

برای گوشی‌های اندرویدی، سریع‌ترین راه برای فعال کردن حالت تاریک این است که پنل تنظیمات سریع اختصاصی را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید. فقط کافی است انگشت خود را از بالای صفحه به پایین بکشید تا صفحه تنظیمات سریع باز شود و به دنبال گزینه‌ای باشید که نشان دهنده حالت تاریک یا حالت شب است. اگر این گزینه را پیدا نکردید، به قسمت تنظیمات تلفن خود بروید، روی گزینه صفحه نمایش ضربه بزنید و سپس حالت تاریک گوشی را فعال کنید.

در اینجا، همچنین می‌توانید یک برنامه زمان‌بندی سفارشی برای فعال کردن حالت تاریک تنظیم کنید یا طبق برنامه پیش‌فرض طلوع و غروب آفتاب پیش بروید. اگر می‌خواهید حالت تاریک را در برنامه‌ای فعال کنید، به بخش تنظیمات برنامه بروید و گزینه تم تیره را در بخش قالب‌بندی یا سفارشی‌سازی پیدا کنید.

برخی از برنامه‌ها تغییر حالت تاریک را مستقیماً در صفحه نمایه کاربر ارائه می‌دهند که می‌توانید با ضربه زدن روی عکس نمایه خود به آن دسترسی پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که مکان دقیق حالت‌های شب و تاریک در اندروید و درون برنامه‌ها بسته به سازنده دستگاه و محصول می‌تواند متفاوت باشد.

روند افزایشی استقبال از حالت تاریک

چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟چرا بهتر است از حالت تاریک یا دارک مود در گوشی اندرویدی خود استفاده کنیم؟

در چند سال گذشته، روند قابل توجهی به سمت حالت تاریک وجود داشته است. غول‌های فناوری مانند گوگل، فیس‌بوک، یوتیوب، اپل و توییتر گزینه‌های حالت تاریک را اتخاذ کرده‌اند و روند مهمی را در صنعت طراحی ایجاد کرده‌اند. حدود 70 درصد از مهندسان نرم افزار کار در IDE، تم تاریک را ترجیح می‌دهند، بنابراین ایجاد ابزارهایی با پس زمینه تیره و متن‌های رنگی برای آن‌ها طبیعی به نظر می‌رسد.

با این حال، در نهایت مصرف کننده بیشترین اهمیت را دارد. از آنجایی که افراد بیشتری شروع به تماشای ویدیوهای آنلاین می‌کنند، پس زمینه‌های تیره در وب سایت‌هایی مانند YouTube استاندارد شده است. در آگوست 2019، 2.08 میلیارد نفر در سراسر جهان گفتند که ویدیوها را در تلفن‌های هوشمند خود تماشا می‌کنند.

با این وجود، حالت تاریک راه حل کاملی برای طراحی هر گوشی موبایل نیست. از آنجایی که مصرف کنندگان و توسعه دهندگان دوست دارند گزینه تغییر به حالت تاریک را در محصولات خود داشته باشند، برای طراحان بیشتر منطقی است که مفاهیم حالت تاریک را آزمایش کنند. UXPin با تبدیل طرح‌ها به نمونه‌های اولیه کاملاً کاربردی، راهی آسان برای کشف مفاهیم حالت تاریک به شما می‌دهد.

نمونه‌های اولیه UXPin درست مانند محصولات نهایی‌شان، به تعامل‌ها پاسخ می‌دهند و به شما فرصت‌هایی می‌دهند تا نسخه‌های حالت تاریک خود را تغییر دهید تا مطمئن شوید جذاب به نظر می‌رسند و کاربران را راحت‌تر می‌کنند.

با تمام این نکاتی که گفته شد و صرف نظر از مدارک، مطالعات و تحقیقات موجود، استفاده از حالت تاریک در واقع یک انتخاب شخصی و بسته به علاقه فرد است. بنابراین حتی با وجود مستندات علمی، اگر کسی از طرفداران حالت تاریک باشد در هر صورت از این حالت بیشتر استفاده می‌کند و اگر از طرفداران حالت روشن باشد، انتخاب او حالت روشن خواهد بود.

منبعslashgear

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی جدید آنا د آرماس؛ از آواز عشق تا سک س+ تصاویر داغ