درخواست سرمایه‌گذاران برای ایجاد زیپ‌لاین و پُل مُعلق در اهر


درخواست سرمایه‌گذاران برای ایجاد زیپ‌لاین و پُل مُعلق در اهر

اهر- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر از درخواست سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت صدور مجوز سرمایه‌گذاری در حوزه زیپ‌لاین و پل معلق خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن باقرپور عصر یک شنبه در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اهر با اشاره به ترک‌خوردگی پنج گُنبد بازار تاریخی اهر اظهار داشت: دو سال است که پیگیر بررسی ترک‌خوردگی پنج گُنبد بازار تاریخی اهر بودیم و پس از بررسی کارشناسان، مشخص شده که در پایه‌ها دخل تصرف صورت گرفته و باعث شده تا گُنبدهای بازار تاریخی نصیربیگ آسیب ببیند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر افزود: مدت‌ها پیش قرار بود موزه باستان‌شناسی توسط شهرداری اهر تأسیس شود و اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی در این زمینه همکاری لازم را انجام داد، سپس به دلیل اینکه شهرداری اهر دنبال موزه باستان‌شناسی نرفت این موضوع در اولویت خارج شد لذا از شهردار اهر درخواست دارم تا مجدداً تأسیس موزه باستان‌شناسی اهر را در دستور کار قرار دهند.

وی به مطالعات و ثبت قلعه روستای کلهر اشاره کرد و گفت: قلعه روستای کلهر یکی از قلعه‌های مهم شهرستان اهر است. به جهت مطالبه‌ی مردم و اصحاب رسانه؛ تقاضا داریم تا مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی دستور ثبتی قلعه روستای کلهر را صادر کنند.

باقرپور بابیان این‌که پس دو سال مکاتبات اداری، هیچکدام از ادارات امور آب، آب و فاضلاب و جهاد کشاورزی متولی قنات‌های شهرستان را قبول نکرده‌اند، گفت: میراث فرهنگی نمی‌تواند متولی قنات‌ها باشد، ولی ما برای ثبت قنات‌ها اعلام آمادگی کرده‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر اضافه کرد: رعایت قانون بافت تاریخی اهر ضروری است، اما برخی دوستان در داخل شهرداری اهر به قانون بافت تاریخی اعتقادی ندارند در حالی که بافت تاریخی قانون است و پروسه تأیید شورای نگهبان تا ابلاغ رئیس‌جمهور را داراست و چون شهرداری اهر این قانون را قبول ندارد مردم بین شهرداری و میراث فرهنگی سرگردان می‌شوند.

وی خواستار برگزاری کنگره ملی و بین‌المللی شیخ شهاب‌الدین اهری شد و تصریح کرد: با توجه به شروع اقدامات تشکیل پرونده ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری، برگزاری کنگره ملی و بین‌المللی شیخ شهاب‌الدین اهری می‌تواند منجر به جمع‌آوری اطلاعات و مقالات در این حوزه شود.

باقرپور با تأکید بر این‌که معدن‌کاری بدون استعلام از میراث فرهنگی، می‌تواند موجب آثار طبیعی و قبرهای تاریخی شود، گفت: در معدن‌کاری هیچ‌گونه استعلامی از میراث فرهنگی نمی‌شود، در حالی که شاید در معدن‌کاری برخی محل‌ها و قبرهای تاریخی تخریب شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر با اشاره به این‌که کمپ گردشگری سد ستارخان در سایه کم‌لطفی شهرداری اهر تخریب می‌شود، خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش شهرداری اهر کمپ گردشگری سد ستارخان را با هدف سرمایه‌گذاری تحویل گرفت، ولی متأسفانه به دلیل کم‌لطفی شهرداری این مجموعه در حال تخریب است و مردم انتقادات و گلایه منطقی دارند، لذا انتظار می‌رود شهرداری اهر اعلام کند آیا قصد سرمایه‌گذاری در کمپ سد ستارخان را دارد یا خیر؟ اگر علاقه‌ای ندارد همانند زمانی که تحویل گرفت بازسازی کرده و تحویل میراث فرهنگی دهد.

وی از درخواست سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت صدور مجوز سرمایه‌گذاری در حوزه زیپ‌لاین با ۲ میلیارد تومان، پُل مُعلق با ۶۰ میلیارد تومان، فاز دوم آبدرمانی یل‌سوئی و ۳ مجتمع بین‌راهی در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: اگر این سرمایه‌گذاری‌ها با حمایت مسئولان شهرستانی تحقق یابد، در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و بیش از ۱۰۰ اشتغال‌زایی صورت خواهد گرفت.

باقرپور بابیان این‌که ظرفیت ایجاد واحدهای بوم‌گردی در بیش از ۴۵ روستای شهرستان اهر وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاها توفیقی نداریم، لذا از بخشداران نیز انتظار می‌رود تا در زمینه تشویق و ترغیب روستاییان جهت ایجاد واحدهای بوم‌گردی با ما همکاری کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حواشی اخیر از بیرون به تراکتور تحمیل شد/برای بازی با النصر روی بازیکنان جوان حساب کرده ایم