رقیب چینی فضاپیماهای چندبار مصرف آمریکا معرفی شد


طی سال های اخیر سازمان فضایی ناسا در کنار شرکت هایی همچون اسپیس ایکس توانست ماموریت های مختلفی را به کمک فضاپیماهای چندبار مصرف انجام دهد. به تازگی چین نیز اولین پرتابگر زیرمداری قابل بازگشت خود را آزمایش...

رقیب چینی فضاپیماهای چندبار مصرف آمریکا معرفی شد

طی سال های اخیر سازمان فضایی ناسا در کنار شرکت هایی همچون اسپیس ایکس توانست ماموریت های مختلفی را به کمک فضاپیماهای چندبار مصرف انجام دهد. به تازگی چین نیز اولین پرتابگر زیرمداری قابل بازگشت خود را آزمایش کرد.

به گزارش سیناپرس، تا چند سال پیش برای انجام ماموریت های فضایی، یک راکت فضاپیما اقدام به انتقال ماهواره یا سفینه های فضایی به مدار زمین و خارج از آن کرده و سپس منهدم می شد.

این موضوع یکی از اصلی ترین دلایل افزایش هزینه های سفر به فضا بود اما طی سال های اخیر با کمک فناوری فضاپیماهای چندبار مصرف و فناوری های ابداع شده توسط شرکت هایی همچون اسپیس ایکس، شرایط عوض شده و فضاپیماهای ویژه ای طراحی شدند که پس از انجام ماموریت، به زمین بازگشته و مجددا مورد استفاده قرار می گیرند.

به گزارش سیناپرس،تا کنون این فناوری در اختیار ایالات متحده بود اما به نظر می رسد چین نیز توانسته است از فناوری مشابه استفاده کرده و ان را با موفقیت آزمایش کند.

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین در رابطه با این موضوع گفت: راکت فضاپیمای چندبار مصرف چینی از سایت پرتاب جیوچوان به ماموریت اعزام شده و سپس با موفقیت در سکوی فرود ویژه در منطقه آلاشان یوقی فرود آمد.

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین طی بیانیه ای اعلام کرد:این کشور روز جمعه یک پرتابگر زیرمداری بازگشتی را برای اولین بار در تاریخ تحقیقات فضایی خود آزمایش کرد.

این شرکت در صفحه شبکه اجتماعی وی چت اعلام کرد:پرتابگر فوق از سایت پرتاب Jiuquan برخاست و با موفقیت در شمال این کشور فرود آمد.

به گزارش سیناپرس، در این بیانیه عنوان شده است: این پرواز آزمایشی موفقیت آمیز به صنعت هوافضای کشورمان اجازه می دهد تا جهشی قدرتمند در توسعه و انتقال از پرتابگر های یکبار مصرف به پرتابگر های برگشت پذیر داشته باشد.

گفتنی است پکن به طور فعال در حال توسعه برنامه فضایی ملی خود و همچنین ماهواره های هواشناسی، مخابراتی و ناوبری و برنامه ریزی با هدف اکتشاف ماه است. به ادعای آژانس فضایی چین، متخصصان این کشور به طور همزمان بر پروژه اکتشاف سیارک ها و مریخ تمرکز کرده اند.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این موارد، ساخت ایستگاه فضایی چین در مدار در حال انجام است که طبق برنامه باید در پایان سال جاری مورد استفاده قرار گیرد. در سال ۲۰۲۱، چین با انجام ۵۵ پرتاب فضایی، رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرد. بر اساس این شاخص، چین با پیشی گرفتن از آمریکا، رتبه اول جهان را به خود اختصاص داد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند