نمایشگاه ایران نوشت؛ رنگین کمانی از الگوها و قهرمان ایرانی


نمایشگاه ایران نوشت؛ رنگین کمانی از الگوها و قهرمان ایرانی

هشتمین نمایشگاه ایران نوشت با حضور بیش از 60 تولیدکننده ایرانی کار خود را از اول شهریور آغاز کرده و محصولاتی با عناصر ایرانی و اسطوره ها و قهرمان ایرانی عرضه می‌کند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: شهریورماه که می‌شود، دانش آموزان و والدین شأن کم کم به فکر خرید وسایل تحریر و… می‌افتند. این روزها با توجه به مشکلات اقتصادی خانواده‌ها قدری چنین خریدهایی برای والدین سخت و طاقت فرساست.

نمایشگاه ایران نوشت که هشتمین دوره خود را یکم شهریورماه آغاز کرده است، به گونه‌ای سعی کرده تا محصولات را با قیمت مناسبی به خانواده‌ها عرضه کند. علاوه بر قیمت مشکل دیگری که در حوزه نوشت افزار با آن مواجه هستیم، چاپ عکس‌هایی از الگوها و قهرمانان غربی بر روی محصولات نوشت افزار است. البته این نمایشگاه همه تلاش خود را کرده است تا محصولاتی کاملاً ایرانی عرضه کند.

این نمایشگاه که پس از دو سال وقفه کار خود را با حضور بیش از ۶۰ تولیدکننده آغاز کرد، به عرضه محصولات کاملاً ایرانی می‌پردازد. هشتمین نمایشگاه ایران نوشت در دو طبقه واقع در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است. بخشی از طبقه پایین نمایشگاه تحت عنوان سرزمین نوشت افزار و سرزمین کیف و کوله پشتی، توسط خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم)، اداره می‌شود.

نمایشگاه ایران نوشت؛ رنگین کمانی از الگوها و قهرمان ایرانی

مهدی یوسف وندی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا (تم) و مسئول این دو بخش گفت: مجمع ایران نوشت در هر دوره از نمایشگاه فضایی را به گروهی از تولیدکنندگان ایرانی در حوزه نوشت افزار اختصاص می‌دهد که با عنوان هایبر، محصولات خود را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند. در این دوره فضایی بالغ بر یک هزار متر در دو بخش سرزمین نوشت افزار و کیف و کوله پشتی اختصاص داده شده که در این فضا نوشت افزار، کیف، کوله پشتی، کتاب و اسباب بازی عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: برای نخستین بار حجم قابل توجهی از این فضا را به اسباب بازی و کتاب اختصاص دادیم. همچنین از شش ناشر با ۸۰۰ عنوان کتاب از انتشاراتی همچون قدیانی، پینما، کتابک، جمکران و جمال دعوت کرده‌ایم تا کتاب‌های شأن در این دوره از نمایشگاه عرضه شود و البته کتاب‌هایی انتخاب شد که دارای محتوای مناسبی هستند؛ چراکه برخی از تألیفات، محتوای مناسبی نداشتند.

مسئول بخش سرزمین نوشت افزار گفت: در این بخش یک هزار اسباب بازی از ۷۰ تولیدکننده و دوهزار نوشت افزار از یکصد تولیدکنند و دویست اکسسوری از ۳۰ تولیدکننده، عرضه می‌شود.

وی افزود: یکی از اتفاقاتی که در این دوره از نمایشگاه رقم زدیم، دریافت و تکمیل اطلاعات تماس تمامی خریداران بود تا از این طریق بتوانیم توسعه محصولات را به اطلاع آنها برسانیم، مخاطبان اصیلی که به دنبال محصولات ایرانی هستند. ما باید این مخاطبان را در همین دایره حفظ کنیم و آن را گسترده‌تر کنیم.

یوسف وندی گفت: علاوه بر تکمیل اطلاعات مشتریان، آمار مناسبی از مشتریان و نوع خریدشان بدست آورده‌ایم که می‌توانیم این آمار را در اختیار مجمع ایران نوشت قرار دهیم تا متوجه شوند کدام محصول مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

نمایشگاه ایران نوشت؛ رنگین کمانی از الگوها و قهرمان ایرانی

وی ادامه داد: ما در خانه خلاق تم، بخشی با عنوان پروانه تشکیل داده‌ایم که این بخش به مذاکره با تولیدکنندگان می‌پردازد تا کالاها با برچسب‌هایی از الگوها و قهرمانان ملی مان تولید شوند. بخش پروانه در سال جاری با ۴۰ تولیدکننده وارد مذاکره شد و هم اکنون این تولیدکنندگان کالاهای شأن را با کاراکترهای ایرانی تولید می‌کنند. همچنین برای نخستین بار در کشور در حوزه مدادرنگی توانسته‌ایم با شرکت بسیار بزرگی قرارداد ببندیم تا یکی از محصولات پرفروش شأن که مدادرنگی که ۱۲ رنگ است، با کاراکتر پسر دولفینی تولید کنند که این اتفاق بسیاری بزرگی است؛ چراکه در سال‌های گذشته با وجود مذاکره‌های بسیار اما تولیدکنندگان راضی به این کار نمی‌شدند.

عرضه لوازم التحریر ملی توسط خانواده صفاری

بنا به اعلام روابط عمومی هشتمین نمایشگاه ایران نوشت، یکی از غرفه‌ها به صورت خانوادگی اداره می‌شود. آقای صفاری پدر خانواده به همراه همسرش از دهه شصت چاپخانه خاطره را تأسیس می‌کند و از زمانی که پسراش بزرگ‌تر می‌شود، آنها هم وارد کار شده و در کنار پدر فعالیت چاپخانه را ادامه می‌دهند. به مرور زمان عروس خانواده هم پس از ازدواج با پسر آقای صفاری، به این جمع اضافه می‌شود و در کنار خانواده همسر، فعالیتش را ادامه می‌دهد.

حمیدرضا صفاری پسر این خانواده متصدی غرفه خاطره در هشتمین نمایشگاه ایران نوشت است. او در این باره گفت: نزدیک به ۲۰ پرسنل در این چاپخانه فعالیت می‌کنند و به نوعی نان آور خانواده هستند. ما تمام تلاش مان را می‌کنیم تا محصولات مان را با کمترین قیمت به مشتریان عرضه کنیم؛ چراکه می‌دانیم خانواده‌ها در بحران مالی به سر می‌برند و چندان توان مالی برای خرید دفتر و لوازم التحریر برای فرزندان شأن ندارند.

وی افزود: ما تلاش کرده‌ایم تا با کاغذ ۷۰ گرمی، دفترها را تولید کنیم. خانواده‌ها می آیند و زمانی که متوجه قیمت‌ها می‌شوند، تعجب می‌کنند که چرا ما با کمترین قیمت، دفترها را عرضه می‌کنیم، درحالی که ما سود را به کف رسانده‌ایم و خودمان پخش عمده داریم.

نمایشگاه ایران نوشت؛ رنگین کمانی از الگوها و قهرمان ایرانی

صفاری گفت: بسیاری از مشتریان مان که وارد می‌شوند، دفترهایی با طرح‌های کاراکترهای خارجی از ما تقاضا می‌کنند و ما سعی داریم به نوعی آنها را مجاب کنیم که طرح‌های ایرانی جذاب‌تر هستند. برای مثال طرح «مل مل» را سعی کرده‌ایم با رنگ‌های شاد به چاپ برسانیم تا برای مخاطبان جذاب باشند. ما برای تک تک تولیدات مان بر الگوها و طرح‌های ایرانی تأکید داریم.

این تولیدکننده ایرانی گفت: مهم‌ترین مشکل ما وجود یک سری مافیاست که اجازه نمی‌دهند تولیدات با قیمت‌های مناسب عرضه شوند. برای مثال در همین نمایشگاه برخی از غرفه داران به ما اعتراض می‌کنند که چرا اقلام را با کمترین قیمت عرضه می‌کنید، درحالی که ما سود خود را کسب می‌کنیم و نیازی به بالا بردن قیمت‌ها نیست. هدف ما این است که اقلام به دست مشتریان برسد، بسیاری از مشتریان به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند و توان مالی خرید این اقلام را ندارند.

از شاهنامه خوانی تا حضور «مل مل» در هشتمین نمایشگاه ایران نوشت

محمد یقینی دبیر هشتمین نمایشگاه ایران نوشت گفت: در این دوره از نمایشگاه بخش‌های جانبی هم برنامه ریزی شده است که می‌توان به شاهنامه خوانی اشاره کرد. عصر هر روز دختربچه ای حدود ۹ ساله مقابل یکی از غرفه‌هایی که اقلامی با عکس شاهنامه دارد، می‌ایستد و به شاهنامه خوانی می‌پردازد. این اتفاق جذابی برای مخاطبان مان به ویژه کودکان و نوجوانان مان است.

وی افزود: عصر هر روز به صورت پخش زنده «مل مل» به اجرای برنامه برای کودکان می‌پردازد. همچنین روزانه در نمایشگاه بازی‌های محیطی اجرا می‌شود.

دبیر هشتمین نمایشگاه ایران نوشت گفت: در یکی از روزهای نمایشگاه انیمیشن «پسر دولفینی» اکران و لوازم التحریر مربوط به این انیمیشن عرضه می‌شود. همچنین در بخش دیگری از نمایشگاه محصولات اربعین و سبک زندگی ارائه و به مخاطبان معرفی می‌شود.

دفترچه‌هایی با نقش و نگارهای مساجد قدیمی

در طبقه دوم نمایشگاه، غرفه‌ای با دفترچه‌های خاصی عرض اندام می‌کند. دفترچه‌هایی با عکس‌هایی از اشعار ایرانی و سنگ کاشی‌های مساجد قدیمی. وارد غرفه می‌شوم تا در خصوص محصولات این غرفه بیشتر آشنا شوم.

روح الله هیبتی آزار مدیر مجموعه تولیدی هیرون گفت: «هیرون» به معنی جنوب است و ما حدود هفت سال پیش این مجموعه را راه اندازی کردیم. پس از هفت سال توانسته‌ایم سطح کشور را پوشش دهیم. بخشی از فعالیت‌های مان مجازی و بخش دیگر حضوری است.

وی افزود: مجموعه «هیرون» دارای اتاق فکری است که در آن به این جمع بندی رسیدیم که در سطح کودک بسیار کار شده است و ما باید در سطح بالاتر فعالیت کنیم تا بتوانیم سلیقه‌های بالاتر را در نظر بگیریم. در ادامه روند فعالیت‌های مان دوباره در اتاق فکرمان موضوعات را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اقلام تولید شده دارای معنا و مفهوم خاص باشند تا جایی که در اذهان ماندگار باشند به همین منظور از یک سری المان‌ها استفاده کردیم که برگرفته از اماکن ضریح امام رضا (ع) و کاشی کاری از مساجد قدیمی بود.

نمایشگاه ایران نوشت؛ رنگین کمانی از الگوها و قهرمان ایرانی

مدیر مجموعه تولیدی هیرون گفت: سعی کردیم تا قیمت‌ها را پایین نگهداریم، درحالی که جلد این دفترچه‌ها چوبی است و ما بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان این دفترچه‌ها را به فروش می‌رسانیم. همچنین طرح‌ها خاص و متفاوت هستند و مشابه اقلام ما مبلغی بیش از این رقم هاست.

وی افزود: عمده ترین مشکل ما این است که کمتر دیده می‌شویم؛ چراکه بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ می‌ترسند که از محصولات ما استقبال کنند. محصولات ما جدید است و اغلب این فروشگاه‌ها چنین ریسکی را نمی‌پذیرند به همین دلیل از ما استقبال نمی‌کنند.

کمیکا میزبان ایلیا و رفقایش

رسول خطیب دستیار تولید در استودیو «کمیکا»، با اشاره به محصولات غرفه «کمیکا» گفت: امیرعلی و ایلیا، ابرقهرمانان ایرانی است که توسط استودیوی کمیکا خلق شده است. کار را از سال ۹۶ آغاز کردیم و با پنج سال عقبه تحقیقاتی در نهایت توانستیم در سال ۹۸ نخستین بار در نمایشگاه کتاب حضور داشته باشیم و محصولات مان را به مخاطبان به ویژه نوجوانان عرضه کنیم.

وی افزود: در تولید کاراکترهای ایرانی همه تلاش مان را کردیم تا مورد استقبال همه خانواده‌های ایرانی با هر نوع ذائقه و سلایق باشد. برای مثال شاهنامه هم اینچنین است و توانسته همه طیف‌ها را مدنظر قرار دهد. تلاش مان را کرده‌ایم تا بتوانیم برای نوجوانان ایرانی الگوپردازی کنیم. کاری که شرکت دیزنی با خلق کاراکترهایش برای نوجوانانش انجام می‌دهد.

این تولیدکننده گفت: پروژه بعدی مان پس از ایلیا و دوستانش، ابرقهرمان دختری به نام روشنک را طراحی کرده‌ایم که مراحل پیش تولیدش را طی می‌کند. سعی داریم برای ابرقهرمانان مان لوازم جانبی آن همچون لوازم التحریر، انیمیشن، گیم و… تولید کنیم تا بنوعی همه اینها وارد زندگی نوجوانان مان شود و بتوانند جایگزینی برای قهرمانان غربی باشد که این روزها نوجوانان از آنها الگوپردازی می‌کنند.

محصولات آنتی باکتریال با برند پنتر در هشتمین نمایشگاه ایران نوشت

محمد عابد مدیرفروش شرکت عالی تحریر پارسیان تحت عنوان برند پنتر گفت: شرکت ما دانش بنیان و نانو فناوری بوده و در چند دوره به عنوان کارآفرین برتر در ایران و جهان اسلام شناخته شده است. محصولات ما همچون خودکار به گونه‌ای است که اگر آلوده به میکروب و باکتری باشد، طی زمان کوتاهی از بین می‌رود. ما به واسطه این محصولات توانستیم کالاهای سلامت محور تولید کنیم.

وی افزود: یکسری کالاهایی تولید خواهیم کرد که جزو کالاهای آنیتی باکتریال است؛ این نوع کالاها تا پایان امسال در بازار عرضه می‌شوند.

نماینده این شرکت ایرانی گفت: ما مجهزترین آزمایشگاه تخصصی در خاورمیانه را داریم که به نوعی همکار اداره استاندارد هستیم. به این صورت که کالاهای آنتی باکتریال را در آزمایشگاه خودمان آزمایش و تولید کرده و در نهیات به محصولات اضافه می‌کنیم. همچنین عمر ماندگاری آنتی باکتریال در محصولات تا پایان عمر محصولات است و به صورت سطحی نیست که با از بین رفتن روکش سطحی آنتی باکتریال آن از بین برود.

وی افزود: تقریباً طی دوسال گذشته که واردات کالا ممنوع شد، ما اقدام به ایجاد کارخانه کردیم و تقریباً از ۱۰۰ درصد کالاهای وارداتی به ۶۰ درصد رسیدیم که هم اکنون ۴۰ درصد آن را عرضه می‌کنیم و سعی داریم تا پایان سال و سال‌های آتی، محصولات تولید داخل به سرعت افزایش یابد.

نمایشگاه ایران نوشت؛ رنگین کمانی از الگوها و قهرمان ایرانی

عابد با اشاره به آزمایشگاه شرکت عالی تحریر پارسیان تحت عنوان برند پنتر گفت: هم اکنون مجهزترین آزمایشگاه تخصصی تحت عنوان نوکو جوهر خاورمیانه را داریم، یعنی تخصص آزمایشگاه ما متمرکز در نوکوجوهر است و البته فعالیت‌های دیگر را دارد. همچنین الان تست جوهر و نوک است که توسط دستگاه کاملاً مکانیزه این تست انجام می‌شود و پس از آزمایش تست، کارشناسان آزمایشگاه تحلیل آن را توسط نوار قلبی که از این دستگاه خارج می‌شود، انجام می‌دهند و اگر نقطه‌ای جوهر پس داده یا قطعی باشد، گزارش خود را ارائه می‌کنند تا نوک خودکار توسط دستگاه تست شود.

این تولیدکننده با اشاره به شن‌های جادویی گفت: ۹۵ درصد محصول از شن‌های همدان بوده و الباقی ترکیبات رنگ مجاز و خوراکی است. قطعات این قالب‌ها و ابزارها و شن‌ها تماماً آنتی باکتریال است و هر فردی بخواهد استفاده کند، هیچ گونه باکتری و میکروبی در خودش نگه نداشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال