وزارت کار از کتاب‌های تعاون ایرانی استفاده کند


وزارت کار از کتاب‌های تعاون ایرانی استفاده کند

مرتضی فرهادی گفت: از وزارت کار درخواست دارم از کتاب‌های تعاون ایرانی استفاده کند و آن‌ها را به زبان‌های خارجی ترجمه کند.

عصر سه شنبه در مراسمی در برج میلاد با حضور معاون امور تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان مجلس و ... از استاد مرتضی فرهادی تقدیر شد، همچنین در پایان این مراسم از تشکیل رشته کارشناسی ارشد اقتصاد تعاون در دانشگاه‌های ایران رونمایی شد.

مرتضی فرهادی گفت: اولین تعاونی ایران در سال ۱۳۱۴ تشکیل شده است.

پس از جنگ ژاپنی‌ها حدود ۲۰۰ سال دور خود دیوار کشیدند و سختی هارا تحمل کردند و سپس در‌های خود را به روی جهان گشودند.

نظریه پرداز حوزه تعاون گفت: ژاپنی‌ها ابتدا تمام عناصر فرهنگی، شغل‌های در حال نابودی و ... را ثبت کردند، سال‌ها از عصر سامورایی‌ها گذشته است، اما هنوز کارگاه‌های شمشیر سازی سامورایی‌ها در ژاپن وجود دارد، هر ژاپنی وقتی از کشور خود خارج می شود، به این فکر است که از طریق کسب تجربه، دیدن و شنیدن به کشور خود کمک کند.

وی افزود: آن‌ها در سال‌های گذشته به سراغ استاد کاران شیشه سازی شهرری می رفتند، و از آن‌ها سوال می پرسیدند که چگونه با وجود امکانات کم، ماهرانه شیشه سازی می کنند، اما چقدر ما این فنون و حرفه ها را تبدیل به کتاب‌های انگلیسی، عربی، چینی و ... کردیم؟

فرهادی گفت: ۱۷۷ سال قبل انگلیسی‌ها در کتاب خود نوشته بودند که در آینده کشوری پیروز خواهد شد، که به تاریخ خود احترام می گذارد، بنابراین آن‌ها مجدد تعاونی‌های قدیمی خود را بازسازی کردند، انگلیسی‌ها تاریخ را به نام خود می زنند و ماقبل خود را دوران وحشی گری می نامند، این در حالی است که در دوران بربریت میانه آفریقایی‌ها پرچم دار تعاون بودند، یا ایرانی‌ها بزرگترین کشت گندم و نگهداری دام را انجام می دادند، اما به دلیل ضعف مدیریت ۱۰ هزار سال تعاون در این سرزمین را نادیده گرفتیم، مگر می شود بدون تعاون در ایران خشک گندم کاشت، یا در راه ابریشم برای شتر‌ها و اسب‌ها آب تهیه کرد.

وی در پایان گفت: از وزارت کار درخواست دارم از کتاب‌های تعاون ایرانی استفاده کند و آن‌ها را به زبان‌های خارجی ترجمه کند، در غیر این صورت دچار یک خودباختگی در برابر جهان شده ایم.

همچنین روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تعاون یکی از مظلومیت‌های فرهنگ ایران است، در طول ۳۰ سال گذشته کمتر به قانون گذاری در مورد تعاون پرداخته ایم، و هیچ فضایی را برای خصوصی سازی تعاون در نظر نگرفته ایم، تعاون کشور نیاز به یک نهضت فراگیر در سطح حاکمیت دارد.

وی افزود: در استان تهران تعاونی‌های کشاورزی داریم که به دلیل ثروت زیاد بانک مرکزی به سراغ آن‌ها می‌آید، در مورد مجتمع ۷ تپه در مجلس تذکر دادیم که ۱۰ هزار نفر در این مجموعه کار می کنند، اما در فرایند خصوصی سازی آن بد عمل شد.

در پایان این مراسم از استاد مرتضی فرهادی تقدیر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد