رفع مشکل کمبود خوابگاه‌ها با طرح مسکن گروهی


رفع مشکل کمبود خوابگاه‌ها با طرح مسکن گروهی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: ۸۰ خوابگاه از هزار و ۱۳۳ بلوک خوابگاهی در ۴۰ دانشگاه تعمیر و بازسازی شده‌ و تعداد ظرفیت خوابگاهی از ۲۰۲ به ۲۱۶ هزار و ۸۷۰ نفر در خوابگاه‌های ملکی رسیده است؛ با این حال حدود ۷۰ هزار ظرفیت خوابگاهی کمبود داریم که با طرح مسکن گروهی در دانشگاه‌ها مشکل را حل خواهیم کرد.

رفع مشکل کمبود خوابگاه‌ها با طرح مسکن گروهی

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، بر اساس آخرین آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، مجموع دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سه میلیون ۱۷۳ هزار و ۷۷۹ نفر بوده است، از این تعداد یک میلیون و ۹۸۱ هزار و ۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند که ۶۳ درصد از کل دانشجویان را شامل می‌شود.

همچنین بر اساس همین آمار، ۵۷ درصد از کل دانشجویان (یعنی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر) در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم شامل دانشگاه‌های جامع، تخصصی، پیام نور، فرهنگیان و علمی‌کاربردی تحصیل می‌کنند و همین آمار بالای دانشجو در مقطع کارشناسی نیاز به خوابگاه را نیز تشدید می کند.

افزون بر این، قدیمی بودن خوابگاه ها و مشکلاتی که دانشجویان به این دلیل دارند باعث شد وزیر علوم در نشست خبری اخیر با خبرنگاران در این مورد بگوید: در بازدیدی که از برخی ساختمان‌ها و خوابگاه‌ها داشتیم، دیدیم برخی خوابگاه ها واقعاً قدیمی هستند و این وضع نگران کننده و اگر اتفاقی رخ دهد، پاسخ دادن سخت است.

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت وگو با ایران اکونومیست در مورد وضعیت خوابگاه‌ها در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها اظهار داشت: تعداد ظرفیت خوابگاهی ما ۲۰۲ هزار نفر بود که با توجه به تلاش‌ها به ۲۱۶ هزار و ۸۷۰ نفر در خوابگاه‌های ملکی رسید.

وی ادامه داد: حدود ۷۰ هزار ظرفیت خوابگاهی کم داریم که سعی می‌کنیم برای آنها هم با دادن وعده مسکن گروهی به دانشگاه‌ها مشکل را حل و به دانشگاه‌ها کمک کنیم تا بتوانند خوابگاه مناسب برای دانشجویان تهیه کنند.

رفع مشکل کمبود خوابگاه‌ها با طرح مسکن گروهی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در مورد تعمیر و بازسازی خوابگاه‌ها تاکید کرد: هر سال تعدادی از خوابگاه‌های دانشگاه‌ها را تعمیر و تجهیز می‌کنیم، امسال ۴۰ دانشگاه با ۸۰ خوابگاه را ارتقای سطح می‌دهیم. تجهیزات برخی از خوابگاه‌ها که قابل استفاده نیست، تعویض می‌کنیم. برخی هم که از نظر کاربردی مشکل دارند به دانشگاه‌ها کمک می‌کنیم خوابگاه‌ها را بازسازی کنند و در اختیار دانشجویان قرار دهند. بنابراین ۸۰ خوابگاه از هزار و ۱۳۳ بلوک خوابگاهی در ۴۰ دانشگاه از مجموع ۱۳۶ دانشگاه بازسازی شده‌اند.

رفع مشکل کمبود خوابگاه‌ها با طرح مسکن گروهی

وی از جهت تامین هزینه اعتبار خوراک در دانشگاه‌ها به ویژه با توجه به افزایش قیمت اقلام خوراکی نیز توضیح داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول داده مساعدت داده به شکلی که دانشگاه‌ها مشکلی نداشته باشند. البته سازوکار جدیدی هم برای پرداخت هزینه غذای دانشجویی با کمک یک خط اعتباری از بانک عامل طراحی کرده‌ایم که از شهریور ماه به صورت آزمایشی در یک دانشگاه اجرا می‌کنیم و در صورت موفقیت ادامه می‌دهیم.

به گفته گنجی امسال ۳ هزار تومان برای وعده‌های صبحانه، ۴ هزار تومان برای وعده شام و ۶ هزار تومان برای ناهار دانشجویان درنظر گرفته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط قیمت تمام‌شده یک پرس غذا، معادل ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ در حالیکه در شش ماهه دوم سال جاری، ۱۴۳ میلیون پرس غذا در میان دانشجویان توزیع می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)