مکرون، فرانسوی ها را به صرفه جویی انرژی برای جلوگیری از جیره بندی فراخواند


مکرون، فرانسوی ها را به صرفه جویی انرژی برای جلوگیری از جیره بندی فراخواند

رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانی خطاب به مردم کشورش در مورد بحران انرژی، از تلاش برای قطع کامل وابستگی به گاز روسیه سخن گفت و آنان را به صرفه‌جویی به منظور جلوگیری ازاجرای سیاست جیره‌بندی فراخواند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه شب گذشته پس از گفت‌گویی تلفنی با اولاف شولتس صدراعظم آلمان، در نشستی خبری خطاب به مردم کشورش به تشریح بحران پیش‌روی کشورهای اروپایی در مورد تامین سوخت در فصل زمستان پیش‌رو پرداخت.

وی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در انرژی به شکل استفاده کمتر از معمول از کولرهای گازی و نیز وسایل گرمایشی، از مردم خواست برای جلوگیری از جیره‌بندی برق ۱۰ درصد مصارف خود را کم کنند و گفت: راه‌حل در دستان ماست.

مکرون با اشاره به اینکه فرانسه باید خود را برای قطع کامل گاز روسیه آماده کند، گفت: در چندماه سهم گاز روسیه در ترکیب منابع انرژی کشور از ۵۰ درصد به ۹ درصد کاهش یافته است.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین از برنامه دولت برای تحویل گاز بیشتر به آلمان در ازای دریافت برق خبر داد و گفت: ساده بگویم که آلمان به گاز ما و ما به برق تولید کشور اروپایی دیگری به ویژه آلمان نیاز داریم. ما قرار است اتصالات گاز را نهایی کنیم تا در صورت نیاز و به منظور همبستگی بتوانیم گاز را به آلمان تحویل دهیم (...). از طرف دیگر، برلین در شرایطی است که می تواند برق بیشتری تولید کرده و در دوره اوج مصرف به دست ما برساند.

مکرون همچنین موضع فرانسه را در مورد اصلاح احتمالی بازار عمده فروشی برق در اروپا ارائه کرد و گفت که به اتفاق آلمان طرفدار اجرای طرح «سازوکار مشارکت اروپایی» است.

وی از موافقت خود با طرحی خبر داد که بر مبنای آن اتحادیه اروپا پرداخت سهمی را به اپراتورهای انرژی که با افزایش ناگهانی و قابل توجه برق از عمده فروشی آن به این قاره، «سودهای ناروا» به دست آورند، تحمیل کند.

این در حالی که کمیسیون اروپا در حال آماده کردن طرح اصلاحی خود در همین باره است، مکرون افزود: این سهم می‌تواند به کشورها بازگردانده شود تا در اقدامات ملی هدفمند آنها هزینه شود.

رئیس جمهور فرانسه بر ضرورت اتخاذ «اقداماتی برای مبارزه با اقدامات سوداگرانه» در زمینه انرژی تاکید کرد و معتقد است که کشورش باید به جای افزایش مالیات ملی بر سودهای فوق العاده، از یک سازوکار غیرمالی و هماهنگ در سطح اروپا حمایت کند.

مکرون در اظهارات دیشب خود از طرح تعیین سقف بهای گاز روسیه حمایت کرد. اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه گفته بود زمان آن رسیده که این طرح اجرا شود. این طرح مورد حمایت ماریودراگی نخست ووزیر ایتالیا هم هست.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین موافقت کشورش را برای خرید مشترک گاز در اروپا به منظور بهره‌مندی از بهای کمتر، اعلام کرد.

وی همچنین طرح خط لوله گازی جدید فرانسه-اسپانیا موسوم به «مید کت» را کاملا کنار گذاشت و در پاسخ به سوال خبرنگاری عنوان کرد: هم اکنون دو خط لوله گازی میان دو کشور وجود دارد که از ۵۳ درصد ظرفیت آن استفاده می شود.

وی افزود: امروز ما به اسپانیا گاز صادر می کنیم و نه برعکس. برای اینکه خطوط لوله گاز موجود به حد اشباع برسد، اسپانیا باید واردات گاز خود را از جنوب سه برابر کند و این چیزی نیست که برنامه ریزی شده است.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی