825 هزار نفر از مرز‌های زمینی عبور کردند


825 هزار نفر از مرز‌های زمینی عبور کردند

افندی زاده گفت: در حالت عادی ۱۳۰ پرواز در هفته داریم که هم اکنون به ۳۰۰ پرواز رسیده است.

در میز اقتصاد امروز آقایان افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، بنیادی معاون طرح توسعه بیمه مرکزی به بررسی آخرین وضعیت تردد و بیمه زائران پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

آیا تدابیری برای حمل و نقل زائران اندیشیده شده است؟

آقای افندی زاده: امسال پیش بینی می‌شود که ۵ میلیون جابه جایی زائر خواهیم داشت که ۹۵ درصد از طریق حمل و نقل جاده‌ای و شخصی خواهد بود.

طرح از ۱۵ تا ۳۰ شهریور قرار بود شروع شود که به ۱۱ شهریور تغییر داده شد. تاکنون ۸۲۵ هزار نفر از مرز‌های زمینی عبور کردند. ۵۳ درصد از مرز مهران و ۳۳ درصد شلمچه است و شاید امروز به یک میلیون از مرز‌های زمینی برسیم. در سیستم حمل و نقل قطار نزدیک ۲۰۰ هزار نفر جابه جا می‌کنیم.

شرکت‌های هواپیمای ایرانی ۶ میلیون تومان برای شرکت‌های ایرانی از ۱۵ تا ۳۰ شهریور مشخص کردند که از طریق سایت خودشان می‌فروشند. همچنین در حالت عادی ۱۳۰ پرواز در هفته داشتیم که هم اکنون به ۳۰۰ پرواز رسیده است.

سازمان هواپیمایی مجوز هزار پرواز در هفته را دارند، اما محدودیت‌هایی در فرودگاه نجف و بغداد داریم. این درحالی است که ۹۰ درصد مردم علاقه‌مند به نجف و ۱۰ درصد بغداد هستند. اما علی رغم تمامی محدودیت‌ها در حال افزایش تعداد پرواز‌ها هستیم.

ظرفیت حمل و نقل عمومی ۱۴ هزار و ۴۰۰ است که ۶۰ درصد برای زوار در نظر گرفتیم که ۸۰ تا ۹۰ هزار از طریق اتوبوس می‌توانیم سرویس دهیم، اما بدلیل طولانی بودن رفت و برگشت اتوبوس طولانی است و برنامه ریزی سخت است.

با وجود کمبود ۶ هزار اتوبوس طی ۲ ماه پیش تصویب شد که از وزارتخانه همکاری شود که اگر در اختیار راه قرار گیرد، مشکلات کمتر خواهد شد، لذا از امروز اتوبوس بتدریج در اختیار وزارت راه قرار گیرد که ۴ هزار و ۱۰۰ اتوبوس قول دادند که اضافه شود.

هم اکنون در حال تلاشیم که هزار و ۱۰۰ اتوبوس بپیوندند تا مشکل کمتر شود که امیدواریم ستاد اربعین ۴ هزار و ۱۰۰ اتوبوس در اختیار ستاد اربعین قرار گیرد.

در پروازها تاخیر و ناهماهنگی وجود دارد؟

آقای افندی زاده: بنابر دستور وزیر اگر پروازها در داخل باشد، مجبور به پذیرایی هستند. در تمامی فرودگاه ها میز خدمت گذاشتند تا به مشکلات رسیدگی شود.

بنابر آخرین آمار چقدر از زائران بیمه بودند؟

آقای علی بنیادی معاون طرح توسعه بیمه مرکزی: زائران که از طریق سامانه سماح ثبت نام کردند، بیش از ۸۰ درصد با حداقل مبلغ بیمه هستند. براین اساس از مجموع ۳ میلیون زائران که ثبت نام کردند ۸۰ درصد بیمه هستند.

۲ سطح بیمه ای طراحی کردیم که حوادثی که اتفاق می افتد، پوشش دهیم که ستاد اربعین عدد ۱۸ هزار تومان برای حداقل مبلغ بیمه منظور کرده و صنعت بیمه نگاهش این است که اطمینان خاطر در بین زائران ایجاد کند که با یک حداقل نرخی که اتفاق بیفتد، شرایط به سمتی ببریم که پوشش حداکثری داشته باشیم و این حداقل نرخ همانند قبل از کرونا بود.

چند تا بیمه گر اضافه شدند؟

آقای بنیادی: کلیه شرکت ها اعلام آمادگی کردند و زائران از طریق اپلیکشن بیمه دانا، ایران و تجارت می توانند بیمه نامه تکمیل دریافت کنند، همچنین بیمه پایه سامان از طریق سامانه سماح با مبلغ ۱۸ هزار تومان می توانند پرداخت شوند.

آیا حادثه ای داشتیم که منجر به فوت شده باشد؟

آقای بنیادی: آمار باید از طریق هلال احمر اعلام شود، بنده آماری ندارم.

۲ نفر که فوت شدند بیمه داشتند؟

آقای بنیادی: مطلع نیستم.

چند نفر بیمه دریافت کردند؟

آقای بنیادی: ۸۰ درصد زائران بیمه پایه دریافت کردند که براین اساس از ۳ میلیون نفر زائر که ثبت نام کرده ۸۰ درصد بیمه شدند.

افراد قبل از مهر خروج روی پاسپورت اقدام به خرید بیمه نامه کنند.

آیا بعد از خروج افراد امکان بیمه زائران وجود دارد؟

آقای بنیادی: براساس قانون قبل از انجام فعلی باید بیمه شوند.

افندی زاده: در تمام پایانه های کشور میز خدمت تهیه شده و مدیران پایانه و فرودگاه ها مستقر هستند، قطعا سازمان هواپیمایی بر ایرلاین ها نظارت دارد .

به زائران توصیه می شود که در ایام باقی مانده از سایر گذرگاه ها جز مهران برای خروج استفاده کنند و هر چه سریع تر به کشور بازگردندند تا فرصت کافی برای جابه جایی داشته باشیم.

عزیزانی هم که در سفر تابستانی هستند از وسیله شخصی استفاده کنند چرا که حجم زواری که به عراق می رود، زیاد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!