امکان ابتلای 3 الی 10 مورد از هر هزار نوزاد به مشکلات قلبی


امکان ابتلای 3 الی 10 مورد از هر هزار نوزاد به مشکلات قلبی

یک فوق تخصص قلب کودکان گفت: بهتر است مادر باردار از هیچ گونه دارویی استفاده نکند؛ البته به غیر از مکمل‌ها و دارو‌هایی که متخصصین زنان به فراخور تجویز می‌کنند.

امکان ابتلای 3 الی 10 مورد از هر هزار نوزاد به مشکلات قلبی

به گزارش ایران اکونومیست ، محمدتقی مجنون، فوق تخصص قلب کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اختلالات قلبی به صورت طیفی ظاهر می‌شوند؛ به طوری که از اختلالات بسیار خفیف تا اختلالات شدیدی که منجر به ختم حاملگی می‌شوند را شامل می‌شوند.

وی گفت: از هر هزار نوزاد متولد شده ۳ الی ۱۰ نوزاد ممکن است به مشکلات قلبی دچار باشند.

او گفت: مادر چه از قبل مبتلا به دیابت باشد یا در دوران بارداری مبتلا به دیابت شده باشد؛ با درصد کمی بیش از میزان نرمال، جنین مبتلا به اختلال قلبی خواهد داشت.

مجنون گفت: مادران بدون کنترل قند خون با احتمال بیشتری با جنین‌های دچار مشکل قلبی مواجه خواهند شد؛ بنابراین به این مادران توصیه می‌شود بعد از تولد جنین، جهت اطمینان بیشتر برای انجام اکوکاردیوگرافی نوزاد مراجعه کنند‌.

وی در پاسخ به این سوال که اکوی قلب جنین چیست؛ گفت: اکوی قلب جنین بهترین روش بررسی قلب جنین است که یک روش کاملا بی ضرر است و با استفاده از امواج رادیویی انجام می‌ شود.

این استاد بیماری‌های قلبی کودکان‌گفت: در صورت تبحر پزشک تا ۸۰ الی ۹۰ درصد در تشخیص کمک کننده است.

مجنون گفت: در جنین‌های high risk(با احتمال خطر بالا) اکوکاردیوگرافی باید تا قبل از هفته ۱۷ انجام شده باشد؛ زیرا انجام اکو در این زمان از دقت بیشتری برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین در مادران بارداری که سقط‌های قبلی داشته‌اند و یا در مادرانی که در خانواده درجه یک آن ها مشکلات مادرزادی قلبی وجود دارد؛ همچنین ابتلاء مادر به بعضی از عفونت‌ها در دوران بارداری و مادران دچار دیابت کنترل نشده با قند خون بالا، توصیه می‌شود.

فوق تخصص قلب کودکان گفت: بسیاری از عفونت‌ها مانند سرخجه ممکن است در جنین اختلال قلبی ایجاد کنند؛ البته در مادران باردار مبتلا به کووید این درصد زیاد نیست، اما بررسی قلب جنین در این مادران نیز توصیه می‌شود.

مجنون گفت: مصرف داروها در دوران بارداری به سه دسته کم خطر، پر خطر و بی‌تاثیر تقسیم بندی می‌شوند؛ اما بهتر است مادر باردار از هیچ گونه دارویی استفاده نکند. البته به غیر از مکمل‌ها و داروهایی که متخصصین زنان به فراخور تجویز می‌کنند.

وی گفت: داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج معمولاً داروهای پرخطری در دوران بارداری محسوب می‌شوند و در صورت مصرف آن ها، کنترل قلب جنین ضروری است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند