اردبیل کارگاه بزرگ مدرسه‌سازی


اردبیل کارگاه بزرگ مدرسه‌سازی

اردبیل- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل گفت: تمام شهرهای استان اردبیل به کارگاه بزرگ مدرسه‌سازی تبدیل شده و در حال حاضر بیش از ۱۹۱ پروژه در حال اجرا است.

حسن محمدی ادیب در آستانه بازگشایی مدارس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: امسال برخلاف ۲ سال گذشته تلاش بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری است که ما سعی کردیم بخش عظیمی از واحدهای آموزشی را تجهیز، نوسازی و آماده‌سازی کرده و همزمان با آغاز سال تحصیلی بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: ۱۹۱ پروژه عمرانی در نقاط مختلف استان توسط نوسازی و تجهیز مدارس در حال اجرا است که از شمالی‌ترین نقطه استان تا جنوبی‌ترین این استان به کارگاه بزرگ مدرسه‌سازی تبدیل شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل گفت: از این تعداد پروژه عمرانی ۱۲۹ واحد آموزشی، ۲۰ نمازخانه، ۱۰ سالن ورزشی و ۲۵ سرویس بهداشتی در جای جای استان در حال احداث است.

محمدی ادیب افزود: ۴۱ پروژه مدرسه‌سازی در سطح استان از هفته دولت در حال بهره‌برداری است که تا اوایل مهرماه این پروژه‌ها را تحویل آموزش و پرورش می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۴۱ پروژه افتتاحی در این ایام در قالب ۱۲۴ کلاس درس آماده شده که در مجموع ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه برای اجرای این پروژه‌ها صرف شده است.

محمدی ادیب اضافه کرد: تا آخر امسال نیز با تأمین اعتبار مورد نیاز ۱۰۰ پروژه مدرسه‌سازی آماده افتتاح خواهد شد و مابقی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی نیز در سال آینده به صورت جامع و کامل آماده افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

وی بیان کرد: نسبت به سال گذشته افتتاح پروژه‌های مدرسه‌سازی سه برابر رشد نشان می‌دهد و تا پایان امسال نیز چهار برابر سال گذشته واحد آموزشی نیمه‌تمام را تکمیل و تحویل آموزش و پرورش می‌دهیم.

ضریب اطمینان توسعه فضاهای آموزشی بالا است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و تدوین سند تحول بنیادین نگاه عادلانه به توسعه واحدهای آموزشی با هدف رفع محرومیت داریم و بر همین اساس عمده پروژه‌های افتتاحی در شهرهای مختلف شمالی و جنوبی استان اردبیل بوده است.

محمدی ادیب تصریح کرد: ضریب اطمینان ساخت و ساز واحدهای آموزشی بسیار بالا و قابل اعتماد است و بر اساس آئین‌نامه‌های فنی و مقررات ملی ساختمان در بالاترین ضریب اطمینان ساخت و ساز فضاهای آموزشی را شاهد هستیم.

وی گفت: در حوادث اخیر رخ داده در سطح کشور بیشترین مقاومت و کمترین تخریب واحدهای عمرانی را در بحث ساختمان‌های مدارس شاهد بودیم به طوری که در زلزله رخ داده کرمانشاه و آذربایجان شرقی عمده واحدهای آموزشی به دلیل استحکام بنا و مقاومت بالاتر دچار کمترین تخریب و خسارت شدند.

تجهیز ۹۸ درصد مدارس به سیستم گرمایشی ایمن

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل در مورد سیستم گرمایشی مدارس و برچیده شدن بخاری‌های نفتی از واحدهای آموزشی شهر و روستایی افزود: ۹۸ درصد مدارس استان به سیستم گرمایشی مجهز، ایمن و استاندارد آراسته شدند و ۲ درصد باقیمانده نیز تا آغاز فصل سرما به این سیستم ایمن مجهز خواهند شد.

محمدی ادیب به افزایش چهار برابری اعتبارات نوسازی مدارس نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: با پیگیری نمایندگان استان در مجلس و استاندار اردبیل افزایش ۲ برابری اعتبارات را در سال‌های آینده نیز شاهد خواهیم بود تا با یک حرکت جهادی عقب‌ماندگی‌هایمان را در حوزه ساخت واحدهای آموزشی رفع کنیم.

وی از اعزام کاروان تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی در ۲ مرحله به هنرستان‌ها و مدارس استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در مجموع در ۲ مرحله ۵۰ میلیارد تومان تجهیزات به مدارس ارسال شده است.

خیرین ۲۱ پروژه مدرسه‌سازی را تا مهرماه تحویل می‌دهند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل به ظرفیت خیرین در حوزه مدرسه‌سازی اشاره کرد و گفت: نماد این خیرین مرحوم علیپور بوده که به یاد شهدای کربلا ۷۲ واحد آموزشی را در استان اردبیل احداث کرده است.

محمدی ادیب اضافه کرد: تاکنون خیرین مدرسه‌ساز استان ۴۱۰ پروژه را در نقاط محروم و کم برخوردار احداث و تحویل آموزش و پرورش دادند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۹۱ پروژه به همت خیرین در سطح استان در حال احداث است که تا مهرماه ۲۱ پروژه تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.

محمدی ادیب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: خیرین بدون خستگی با انگیزه و شوق مضاعف واحدهای آموزشی را یکی پس از دیگری احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهند که قطعاً فرهنگسازی در این حوزه با همراهی رسانه‌ها بسیار ارزشمند خواهد بود.

وی به اجرای طرح آجر به آجر و ساخت واحدهای آموزشی با جمع‌آوری کمک‌های مردمی اشاره کرد و گفت: احداث هشت مدرسه استثنایی با جمع‌آوری کمک‌های خرد مردم و خیرین در حال انجام است که در این زمینه تمامی افراد حتی از مبلغ پنج هزار تومان تا مبالغ بیشتر را می‌توانند در این حوزه پرداخت کرده و در امر مدرسه‌سازی مشارکت کنند.

محمدی ادیب سرانه فضای آموزشی را به ازای هر نفر دانش‌آموز در استان ۴.۲ دهم متر مربع اعلام کرد و افزود: این سرانه در کشور ۵.۹ دهم متر مربع است که ما حدود یک متر مربع کمتر از میانگین سرانه کشوری داریم که باید ۵۰۰ واحد آموزشی را در سال‌های آینده احداث و به بهره‌برداری برسانیم.

وی تصریح کرد: عمده مشکل ما تراکم جمعیت دانش‌آموزی در برخی از شهرهای استان به دلیل افزایش مهاجرت و نارسایی‌های گذشته در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی است که انتظار می‌رود به عنوان یک مطالبه جدی در چهار سال پیش رو توسعه فضاهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا ۵۶ مدرسه کانکسی را که عمدتاً در شمال و جنوب استان قرار دارند، تبدیل به فضاهای آموزشی ایمن کرده و برای همیشه از فضاهای آموزشی کانکسی و سنگی رهایی پیدا کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال