مسجدی که گره‌گشای مشکلات اقتصادی و فرهنگی در منطقه خاوران است


مسجدی که گره‌گشای مشکلات اقتصادی و فرهنگی در منطقه خاوران است

مسجد امام رضا(ع) در محله خاوران با راه‌اندازی مرکز نیکوکاری و رسیدگی به محرومان در کنار فعالیت‌های فرهنگی توانسته پناهی برای آسیب‌دیدگان اقتصادی باشد؛ میزبانی از اجتماع بزرگ مسجدی‌ها در سالروز شهادت ثامن‌الحجج(ع) نیز از برنامه‌های این خانه خدا است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد امام رضا (ع) (واقع در تهران، خیابان خاوران، خیابان شهید ناصری) به واسطه فعالیت اعضای هیئت امنا و پایگاه های بسیج خواهران و برادران و جمعی از رزمندگان دوره دفاع مقدس، تقریبا هر سال یک فعالیت بزرگ رار قم می زند. طی همین چند سال راه اندازی مجموعه بزرگ چند هزار متری فرهنگی ورزشی شهید مهدی عزیزی و مرکز نیکوکاری امام رضا (ع) از جمله این فعالیت ها بوده است.

تازه ترین فعالیت منحصر به فرد اهالی مسجد امام رضا (ع) راه اندازی دو واحد تجاری -خیاطی و فروشندگی لوازم خانگی- است؛ مهران احمدپور، رئیس هیئت امنای مسجد امام رضا (ع) در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: ضعف های فرهنگی وقتی با مشکلات مادی همراه می شود، باید هر روز شاهد آسیب ها و معضلات بیشتری باشیم، مشکلی که در منطقه خاوران و محلات نفیس و اتابک و خاجوی کرمانی مشاهده می شد.

حل مشکل فرهنگی با رفع مشکل مادی به همت مسجدی ها میسر می شود

این رزمنده دوره دفاع مقدس و عضو شورای محله نفیس افزود: ما به منظور اینکه بتوانیم با رفع مشکل اقتصادی، میزان اثرگذاری برنامه های دینی و فرهنگی را افزایش دهیم، با همکاری چند تن از خیران بزرگ تهران و یکی دو تن از اعضای شورای شهر تهران، و تلاشی که از زمان حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدباقر آیت میردامادی، به عنوان امام جماعت آغاز کردیم، توانستیم از منابعی که به واسطه احیای چند مورد از موقوفات این مسجد به دست آمد، دو واحد تجاری را در مجتمع امام رضا (ع) در مجاورت مسجد امام رضا (ع) راه اندازی کنیم که در حوزه خیاطی و فروشندگی فعال هستند.

وی اضافه کرد: این کارگاه خیاطی در ادامه فعالیت اهالی مسجد امام رضا (ع) در زمینه تولید ماسک و گان، فعالیت می کند و محصولاتی که توسط برخی از بانوان این مسجد تولید می شود، از طریق یک واحد تجاری واقع در مجتمع مسکونی امام رضا (ع) به فروش می رسد.

کمک رسانی مسجد امام رضا (ع) به نیازمندان مناطق مختلف شهر تهران

مسجد امام رضا (ع) نمونه ای بسیار موفق از عمل به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر مردم در زمینه تولید است که از زمان شیوع ویروس کرونا هر روز تلاش بیشتری در حوزه اقتصادی و رفع مشکلات مردم داشته است. به گفته حجت الاسلام والمسلمین صائمی، حدود سه سال پیش این مسجد در ماه کمتر از شش میلیون درآمد داشت اما اکنون به همت اهالی آن و احیای برخی از موقوفاتش، درآمد ماهیانه اش آنقدر زیاد شده که علاوه بر کمک رسانی به مردم محلات اتابک و نفیس، از شوش و نظام آباد و تسلیحات نیز برای دریافت بسته های ارزاق و پوشاک و هدایای نقدی، نیازمندان خود را به مسجد امام رضا (ع) می رسانند. احمدپور در این زمینه گفت که تلاش داریم با جذب خیران بیشتر و با همکاری سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ و شورای اسلامی شهر، کمک رسانی به نیازمندان را همسو با رزمایش مواسات و همدلی که مقام معظم رهبری فرمودند، گسترش دهیم.

این مسجد اکنون بیش از ۳۰۰ نفر را در خیریه خود ثبت نام دارد که به گفته شهرام شاکری، عضو هیئت امنای مسجد امام رضا (ع)، هر ماه حدود ۱۰۰ نفر نیز به صورت متفرقه از کمک های این خانه خدا خدمات دریافت می کنند. طبق برآورد شاکری، عضو هیئت امنای این خانه خدا، مسجد امام رضا (ع) در طول سال حداقل سه میلیارد تومان را به طرق مختلف به نیازمندان در مناطق مختلف شهر تهران و به طور ویژه منطقه ۱۵ می رساند.

میزبانی خادمان آستان قدس رضوی در مناسبت های منسوب به حضرت ثامن الحجج(ع)

مسجد امام رضا (ع) از جمله مساجدی است که در زمینه برگزاری برنامه های دینی و مذهبی و انقلابی نیز مرکزیت دارد به طوری که به گفته احمدپور همه ساله در ایام منتسب به حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مساجد و هیئت های مذهبی در این مسجد اجتماع می کنند و به صورت ویژه در شب ولادت آن حضرت، ائمه جماعات مساجد و مبلغان دینی در این خانه خدا اجتماع می کنند. امسال نیز در روز شهادت حضرت ثامن الحجج (ع) از ساعت ۱۶ تا ۱۸ اجتماع بزرگ مسجدی ها و هیئتی ها در این مسجد برگزار می شود. همانطور که در اجتماع ائمه جماعات، مسجد امام رضا (ع) میزبان خادمان آستان قدس رضوی است، در روز شهادت نیز این عزیزان روضه خوانی می کنند.

مقابله با آشوبگران از فتنه ۸۸ تا اغتشاشات اخیر

مسجد امام رضا (ع) همچنین از جمله مساجد فعال در حوزه های انقلابی است که به گفته احمدپور در مقابله با آشوب های اخیر در تهران نیز بسیجیان این مسجد در خط مقدم تامین امنیت منطقه ۱۵ شهر تهران، مقابله با اغتشاش گران و اعزام مردم به اجتماع بزرگ امت رسول الله (ص) بود. همچنین، همه ساله ضمن شرکت در اجتماعاتی همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس و نهم دی، همایش بزرگ بصیرت در بعدازظهر روز نهم دی ماه، در این مسجد برگزار می شود که در سال ۱۴۰۰، سردار حسن حسنزاده، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) در آن سخنرانی کرد.

مسجد امام رضا (ع) همچنین پس از مهار شیوع کرونا توسط دولت سیزدهم و همکاری مردم و مجاهدت کادر درمان کشورمان، کلاس های حوزوی مرکز مشکات خود را از سر گرفته است و کلاس های آموزش احکام شرعی و مبانی قرآنی و تربیت دانش آموختگان دینی در آن به صورت روزانه برگزار می شود. به گفته صائمی، امام جماعت مسجد امام رضا (ع)، این مسجد از زمان آغاز به کار مجموعه مشکات تاکنون، حداقل ۱۰۰ دانش آموخته که توانایی تدریس علوم و معارف قرآنی و دینی را دارند، تربیت کرده است.

همه این خدمات درحالی است که پس از کسالت آیت الله سید باقر آیت میردامادی، موسس و تولیت مسجد امام رضا (ع)، و مهاجرت وی به خمینی شهر اصفهان، هنوز به صورت کامل وضعیت تولیت و حتی امام جماعت آن مشخص نشده است ولی به گفته شاکری، عضو هیئت امنای این خانه خدا، اهالی مسجد امام رضا (ع) منتظر این انتسابات نیستند و با توکل بر خدا و ذیل توجهات حضرت ثامن الحجج (ع) به فعالیت های خود در زمینه های دینی، انقلابی، خدماتی، ورزشی و هنری ادامه می دهند، هرچند از مرکز رسیدگی به امور مساجد توقع داریم، تکلیف تولیت این مسجد را زودتر مشخص کند.

پایان پیام/397

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر پایتخت در سن 71 سالگی