هواپیمای عمودپرواز ژیپنگ X2 به زودی پرواز می‌کند


هواپیمای عمودپرواز ژیپنگ X2 به زودی پرواز می‌کند

ژیپنگ X2 یک قدم به واقعیت نزدیک تر شده است. همانطور که می دانید هواپیماهای الکتریکی و عمود پرواز که با نام اختصاری eVTOL شناخته می‌شوند سرخط اخبار زیادی را به خود اختصاص می‌دهند اما به ندرت شاهد تجاری شدن آن‌ها هستیم. البته بر اساس اخبار جدید،...

ژیپنگ X2 یک قدم به واقعیت نزدیک تر شده است. همانطور که می دانید هواپیماهای الکتریکی و عمود پرواز که با نام اختصاری eVTOL شناخته می‌شوند سرخط اخبار زیادی را به خود اختصاص می‌دهند اما به ندرت شاهد تجاری شدن آن‌ها هستیم. البته بر اساس اخبار جدید، هواپیمای عمود پرواز ژیپنگ X2 طی روزهای آینده اولین پرواز عمومی خود را خواهد داشت.

هواپیمای عمودپرواز ژیپنگ X2 به زودی پرواز می‌کند

X2 توسط شرکت چینی HT آئرو طراحی شده و در عوض زیر چتر حمایتی شرکت ژیپنگ که سابقه‌ای هشت‌ساله دارد و محصولات الکتریکی تولید کرده قرار گرفته است. هفته پیش بود که یکی از رسانه‌های امارات متحده عربی اعلام کرد ژیپنگ X2 اولین بار در نمایشگاه تکنولوژی ۲۰۲۲ پرواز خواهد کرد. این رویداد قرار است در دوبی برگزار شود. باید به این نکته اشاره داشت که چند ماه پیش ویدئویی از پروتوتایپ X2 و یا ماکت بزرگ‌مقیاس این وسیله نقلیه منتشر شد که در آن شاهد پرواز کوتاه این هواپیمای عمود پرواز بودیم. اگرچه این ویدئو با حضور مدیرعامل ژیپنگ در X2 آغاز می‌شود اما به نظر می‌رسد در ادامه شاهد پرواز بدون سرنشین این وسیله هستیم.

هواپیمای عمودپرواز ژیپنگ X2 به زودی پرواز می‌کند
هواپیمای عمودپرواز ژیپنگ X2 به زودی پرواز می‌کند

به گزارش پدال و به نقل از نیو اطلس، نسخه فعلی از این هواپیمای عمود پرواز دونفره به بدنه فیبر کربنی و هشت روتور روی چهار بازو مجهز است. X2 طول ۴.۹۷ متری داشته و پهنا و ارتفاع آن به ترتیب به ۴.۷۸ و ۱.۳۶ متر می‌رسد. البته اگر بازوهای این هواپیمای الکتریکی تا شوند پهنای آن به ۱.۸۳ متر کاهش خواهد یافت. ژیپنگ می‌گوید محصول جدیدش وزن ۵۶۰ کیلوگرمی داشته و حداکثر وزن تیک آف آن به ۷۶۰ کیلوگرم می‌رسد.

هواپیمای عمودپرواز ژیپنگ X2 به زودی پرواز می‌کند

گفته می‌شود ژیپنگ X2 سرعت کروز ۱۳۰ کیلومتر در ساعتی در ارتفاع ۱۰۰۰ متری دارد و می‌تواند با یک‌بار شارژ به مدت ۳۵ دقیقه پرواز کند. برخی از ویژگی‌های این هواپیما شامل توانایی پرواز خودکار، سیستم‌های راداری و پیشگیری از برخورد با موانع و همچنین چتر نجات ایمنی خودکار خواهد بود. ژیپنگ امیدوار است اولین نمونه‌های این هواپیمای عمود پرواز را در سال ۲۰۲۴ راهی بازار کند.

منبع
newatlas
برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...