مرمت بنای تاریخی «فلک الافلاک»/ موزه از درون قلعه خارج می‌شود


مرمت بنای تاریخی «فلک الافلاک»/ موزه از درون قلعه خارج می‌شود

خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه مرمت قلعه تاریخی «فلک الافلاک» در حال انجام است، از خروج موزه از درون این قلعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن پور امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بافت تاریخی شهر خرم آباد علاوه بر وجود خانه‌های متعدد تاریخی، ۱۱ کاروانسرا وجود دارد که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم این تعداد کاروانسرا طی سال آینده به صورت زنجیره‌ای ثبت جهانی شوند که کاروانسرای «چشمک» و «گوشه شهنشاه» در اولویت قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان داشت: قلعه «فلک‌الافلاک» خرم آباد بارزترین بنای تاریخی شهر محسوب می‌شود که به نوعی هویت و شناسنامه مردم لرستان است اما این شاهکار معماری لرستان طی سالیان اخیر دچار آسیب‌هایی شد که خوشبختانه جلوی تخریب آن گرفته شده و مرمت این بنای ارزشمند نیز توسط تیم پایش مستقر در مجموعه قلعه در حال انجام است.

حسن پور با اشاره به اینکه بحث مرمت بناهای تاریخی یک کار تخصصی است، تاکید کرد: تیم مرمت قلعه تاریخی «فلک الافلاک» متشکل از اعضای با تجربه و متخصص است و عملیات صورت گرفته همواره از سوی وزارتخانه رصد و بررسی می‌شود تا علاوه بر مرمت بنا شاهد استحکام‌بخشی این اثر فرهنگی تاریخی باشیم.

وی تصریح کرد: البته نباید نادیده گرفت که بیش از هزار سال از عمر این قلعه تاریخی می‌گذرد و خسارات‌های وارده طبیعی است اما وظیفه ما را دو چندان می‌کند که مراحل مرمت و استحکام‌بخشی آن تخصصی‌تر و بروزتر انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: به منظور استحکام بیشتر این بنا باید موزه از درون قلعه خارج شود چراکه این بنای تاریخی، خود موزه شگرفی از معماری منحصر به فرد است و همچنین تعدد کاربری ممکن است به آن آسیب بزند که در این راستا با حذف سرویس بهداشتی و رطوبت گیری درصدد حفاظت بیشتر از این اثر هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)